Na krótkim odcinku al. Grunwaldzkiej w Gdańsku-Oliwie skupiły się trzy inwestycje biurowe. Pierwszy etap Wave firmy Skanska, który ma mieć 23,3 tys. m kw. powierzchni, wyrósł już na wysokość 11 pięter. Tuż za nim, w kompleksie Alchemia, trwają prace przy Neonie — czwartym, ostatnim w tej inwestycji budynku (33,6 tys. m kw.). Nad wszystkimi góruje wieża Olivia Star, o powierzchni 67 tys. m kw., w której wykańczane są właśnie trzy najwyższe kondygnacje. Na trójmiejskim rynku panuje obecnie posucha — nowych budynków potrzebuje jak kania dżdżu.

Do wynajęcia od ręki jest poniżej 5 proc. z 790 tys. m kw. powierzchni biurowej. W ciągu najbliższych trzech lat deweloperzy chcą tu jednak zbudować ponad 200 tys. m kw., co spowoduje większą konkurencję i wzmocni pozycję negocjacyjną najemców. Miesięczne czynsze wywoławcze w Trójmieście w najnowszych inwestycjach klasy A wahają się między 13 a 17 EUR za m kw.
Widoki dla każdego
Od 17 lipca w budynku Olivia Star otwarty jest publiczny taras widokowy — 130 metrów nad ziemią. Całe 32. piętro z tarasem podzielono na trzy strefy gastronomiczne z pufami, ławkami i stolikami, przy których można wypocząć. Wieża znajduje się w dużym kompleksie biurowym Olivia Business Centre.
— Chcemy, żeby 32. piętro stało się miejscem spotkań, gdzie można dłużej pobyć, posiedzieć, zjeść i napić się, posłuchać muzyki na żywo, wziąć udział w degustacjach win, nalewek, a nie tylko wjechać windą i przez chwilę popatrzeć z tarasu. Stawiamy na jakościowe spędzanie czasu — mówi Krzysztof Dembek, członek zarządu Olivia Star Top, spółki zarządzającej inwestycją.
Żeby turyści nie musieli zbyt długo czekać na jedzenie, kuchnia południowa (pizza, tapasy) konkuruje tu z lokalnymi przysmakami z Kaszub i Kociewia (sery, suszone wędliny, jagody i grzyby). Bilet normalny na taras kosztuje 18 zł i pozwala na godzinny pobyt na 32. piętrze. Zamówienie dania za minimum 30 zł przedłuża czas o pół godziny.
— Mając atut w postaci najwyższego budynku na Wybrzeżu, chcieliśmy podkreślić jego szczególny charakter i wyposażyć go w funkcje atrakcyjne dla mieszkańców, turystów, smakoszy wykwintnej światowej kuchni oraz dla biznesu. Jeszcze w tym roku zostanie otwarta restauracja Arco kucharza światowej sławy Paco Pereza (6 gwiazdek Michelin), a na najwyższym piętrze — przestrzeń konferencyjno-bankietowa dla 400 osób — mówi Rafał Marcyniuk, członek zarządu Olivia Star Top.
Z raportu firmy Colliers International o gastronomii w biurowcach Warszawy wynika, że inwestycje z podniebną kuchnię to trend ogólnoświatowy. W Warszawie restauracja i taras widokowy mają powstać np. na trzech najwyższych piętrach Varso.
Przez cyfrowe okulary
Niespełna dwieście metrów od Olivia Star, jadąc w stronę dawnej Stoczni Gdańskiej, napotkamy pierwszy etap kompleksu Wave, budowany w Trójmieście przez Skanską. Dzięki współpracy dewelopera z firmą Microsoft jest to też pierwszy w naszej części Europy budynek, którego wirtualny obraz można oglądać za pomocą HoloLens — stworzonych przez Microsoft okularów pozwalających na połączenie świata cyfrowego i rzeczywistego. Dzięki urządzeniu zajrzymy wspólnie z potencjalnym najemcą do pomieszczeń na poszczególnych piętrach. Obraz widziany przez osobę zaopatrzoną w okulary może być równocześnie wyświetlany w innym miejscu.
— HoloLens możemy wykorzystać nie tylko do prezentacji klientom powierzchni, które są niewykończone albo nawet jeszcze nie istnieją. Okulary znajdą też zastosowanie w szkoleniu pracowników i projektowaniu — mówi Anna Wesołowska, kierująca grupą produktów Surface Commercial i HoloLens w polskim oddziale Microsoftu.
W biurowcu Wave będzie też wykorzystany system Connected by Skanska, integrujący urządzenia internetu rzeczy w budynku z aplikacją do zarządzania nimi. Dzięki technologii, rozwijanej obecnie we współpracy z Microsoftem, można za pomocą smartfonu sterować oświetleniem czy temperaturą oraz uzyskać dostęp do pomieszczeń. Budynek ma uzyskać certyfikaty LEED, WEEL oraz Obiekt bez barier.
Przy peronie
Pomiędzy rozpoczętą inwestycją Skanskiej a kompleksem Olivia Business Centre trójmiejski deweloper Torus wykańcza właśnie ostatni budynek w Alchemii — Neon. Wybudowane wcześniej części kompleksu zdobyły najwyższą ocenę (platinum) w proekologicznej certyfikacji LEED. Także Neon jest precertyfikowany na tym samym poziomie. Deweloper wyróżnił się również, budując własnym sumptem dodatkowe przejście podziemne z peronu pobliskiej stacji SKM, wychodzące wprost na pasaż handlowo- -usługowy z lokalami gastronomicznymi pomiędzy budynkami Argon i Neon.
Już wcześniej znakiem rozpoznawczym kompleksu stało się największe w Polsce północnej, ogólnodostępne centrum rekreacyjno-sportowe z basenem i halą, umożliwiające organizację takich imprez, jak halowy triathlon. Obiekty sportowe umieszone są we wspólnej podstawie biurowców Aurum i Platinum. Biurowiec Neon ma być otwarty pod koniec 2019 r. Również w tym terminie mają się zakończyć inwestycje na ostatnich piętrach Olivia Star. Otwarcie pierwszego budynku w kompleksie Wave zaplanowano na czerwiec 2020 r.
OKIEM EKSPERTA
Trójmiasto podnosi poprzeczkę
MICHAŁ RAFAŁOWICZ, dyrektor regionu pomorskiego w firmie Cresa Polska
Kompleksy Alchemia i Olivia Business Centre funkcjonują już od dawna i są naturalnymi konkurentami. Trudno porównywać, jakie konkretnie warunki najmu stanowią komercyjną przewagę tych deweloperów, gdyż szczegóły umów z najemcami są objęte klauzulą poufności. Na pewno oprócz wysokości czynszu dla najemców istotne są wykorzystane technologie i wykończenie budynków. W obu kompleksach są na bardzo wysokim poziomie. Powstający obok Wave jest pierwszym dużym biurowcem dewelopera spoza Trójmiasta.
Skanska — oprócz zaawansowanych technologii cyfrowych — jako jedyny z deweloperów w tej lokalizacji wykorzystuje w inwestycji belki chłodzące, pracujące bez przeciągów i ciszej niż systemy klimatyzacji łączone z wentylacją. Dla najemców istotna jednak może okazać się liczba miejsc parkingowych — w Alchemii i Olivii współczynnik jest korzystniejszy (oba kompleksy oferują jedno miejsce na 100 m kw. powierzchni biurowej) niż w Wave. Duże kompleksy biurowe mają również obecnie na swoim terenie biura coworkingowe, bogatą ofertę usługowo-handlową i przestrzeń na imprezy networkingowe. Wszelkie nowe obiekty biurowe powinny mieć podobny standard, by skutecznie konkurować o najemcę.