Biuro do walki z zarazkami

21-10-2014, 00:00

Nawet do 90 proc. pracowników zdarza się przyjść do biura w czasie choroby — pokazują badania.

Eksperci przekonują, że dzięki odpowiedniej aranżacji pomieszczeń można ograniczyć rozprzestrzenianie się zarazków. W Ameryce roczne straty firm spowodowane nieobecnością pracowników wyniosły 84 mld USD — wynika z ubiegłorocznego Well- -Being Index, opracowanego przez Gallup-Healthways. W Polsce — jak podaje ZUS — w I półroczu 2013 na zwolnieniu lekarskim przebywało o 12,7 proc. więcej osób ubezpieczonych niż w tym samym okresie 2012 r.

Niestety, w biurowej tradycji mocno zakorzeniła się praktyka przychodzenie do pracy w czasie choroby. Według badania Kimberley-Clark Professional, dotyczy to około 60 proc. pracowników. Inne dane mówią nawet o 90 proc. Na szczęście są sposoby na ograniczenie skutków tego zjawiska. Eksperci przekonują, że aranżacja biura ma znaczny wpływ na rozprzestrzenianie się różnego rodzaju mikroorganizmów. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet w Sztokholmie wśród 2 tys. pracowników wykazało, że osoby pracujące w pomieszczeniach otwartych częściej przebywają na zwolnieniu lekarskim.

— We współczesnych biurach coraz większy nacisk kładzie się na aranżację powierzchni wspólnych, takich jak strefy relaksu czy miejsca spotkań. Ponadto niektóre firmy rezygnują całkowicie z przypisanych konkretniej osobie miejsc pracy. Przeciwdziałanie zjawisku przychodzenia do pracy osób chorych, które w dużej mierze spoczywa na barkach działu HR, na pewno redukuje rozprzestrzenianie się bakterii w biurze. Pracownicy często nie zdają sobie sprawy z tego, że mogą zarażać innych. Dlatego warto zadbać również o odpowiednie wyposażenie biura, które pozwoli redukować zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem się zarazków — tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu i dyrektor Mikomax Smart Office.

Marka pracuje właśnie nad specjalnymi blatami biurowymi, które będą stanowiły jednolitą powierzchnię, bez łączeń i szczelin, co ograniczy rozprzestrzenianie się bakterii. Nowe rozwiązanie ma być wykorzystywane nie tylko w produkcji stanowisk pracowniczych, ale też mebli w strefach wspólnych. Właściwe wyposażenie biura to jednak nie jedyny element wpływający na zdrowie przebywających w nim osób. Ważny jest także m.in. odpowiedni dostęp do światła słonecznego czy jakość powietrza.

— Jak wskazują badania, odpowiednia ilość światła dziennego w budynku pozwala na zmniejszenie liczby nieobecności pracowników średnio nawet o 3 dni w roku. Właściwa jakość powietrza może z kolei zaowocować o ponad 50 proc. mniejszą liczbą zwolnień z powodu alergii, astmy czy złego samopoczucia. W naszych inwestycjach stosujemy wiele zielonych rozwiązań, dzięki którym możemy stworzyć zdrowe i przyjazne środowisko do pracy.

W biurowcach Skanska jest co najmniej o 30 proc. więcej świeżego powietrza w stosunku do obowiązujących norm, a pracownicy mogą korzystać z naturalnego światła na minimum 75 proc. powierzchni — tłumaczy Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Biuro do walki z zarazkami