Świadomość społeczeństwa na temat przedsiębiorców pozostawia wiele do życzenia. Zdaniem 28 proc. Polaków przedsiębiorcy wytwarzają większość dochodu naszego kraju, a aż 61 proc. uważa, że tak nie jest — wynika ze styczniowego badania GfK Polonia dla Lewiatana.
Podobnie z zatrudnieniem — zaledwie 33 proc. respondentów przyznało, że polscy przedsiębiorcy dają zatrudnienie większości Polaków, a aż 62 proc. odpowiedziało, że nie.
Zdaniem Anny Szcześniak z biura programu „Przedsiębiorstwo fair play” za taki stan świadomości w znacznym stopniu odpowiadają media. Podczas debaty na temat wizerunku przedsiębiorców w mediach w dobie kryzysu, zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą, przywołała ona również badania z 2003 r., które mówią o tym, że wizerunek przedsiębiorców w mediach jest zdecydowanie negatywny. Media koncentrują się głównie na zjawiskach patologicznych i uogólniają je na cały sektor prywatny. Zaprzeczali temu ich przedstawiciele.
— Przedsiębiorcy jako „prywaciarze” działający na szkodę państwa w negatywnym świetle byli przedstawiani w latach 90., teraz częściej widzimy ich jako ofiary — mówił Andrzej Godlewski, zastępca dyrektora TVP 1.
Prof. Witold Orłowski stwierdził, że słowo przedsiębiorca w naszym kraju wciąż ma niejednoznaczny wydźwięk. Podczas debaty podkreślano, że trudno się przebić z pozytywnymi informacjami do mediów. Jednak zdaniem mediów, większym problemem są stereotypy dotyczące dziennikarzy.
Przedsiębiorcy często nie chcą rozmawiać z mediami, nie rozumieją ich, nie mają nikogo odpowiedzialnego za kontakt z nimi. Brakuje zaufania i współpracy. Zdaniem Jolanty Tourel z World Trade Center Warsaw, istotna rola mediów polega na kreowaniu optymizmu konsumenckiego, ponieważ w 40 proc. wpływa on na rozwój gospodarki.