Biznes z ludzką twarzą

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2015-03-13 00:00

Uczciwość decyduje o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa — przekonywali zwycięzcy konkursu Etyczna Firma podczas gali w Warszawie

„Puls Biznesu” jako pierwszy w Polsce dostrzegł potrzebę wyróżnienia spółek, prowadzących działalność z poszanowaniem najwyższych standardów etycznych. Tak narodził się pomysł konkursu Etyczna Firma, w ramach którego nagrodzono 15 przedsiębiorstw, kładących największy nacisk na budowę kultury organizacyjnej opartej na uczciwości.

Nagrodzeni:

  • BANK MILLENNIUM
  • BISNODE POLSKA
  • CEMEX POLSKA
  • DIAGEO POLSKA
  • EDF POLSKA
  • GRUPA RABEN
  • GRUPA ŻYWIEC
  • INTERNATIONAL PAPER – KWIDZYN
  • JOHNSON & JOHNSON POLAND
  • MPS INTERNATIONAL LTD
  • PKP
  • PZU
  • Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji PRAMERICA Życie
  • PROVIDENT POLSKA
  • SIEMENS

Partnerami projektu były spółki GE oraz PKN Orlen, zaliczone przez amerykański Ethisphere Institute do grona najbardziej etycznych przedsiębiorstw świata. Za merytoryczne wsparcie inicjatywy odpowiadała natomiast firma PwC Polska. „Bycie dobrym to dobry interes” — powiedziała kiedyś Anita Roddick, założycielka marki The Body Shop.

To bardzo głęboka myśl, zwłaszcza obecnie, gdy mamy do czynienia z kryzysem zaufania w relacjach międzynarodowych, polityce, ale też biznesie. Chęć zarobienia szybkich pieniędzy czasem skłania ludzi do działań, których na pewno nie można nazwać etycznymi. Zaufanie to inwestycja w przyszłość, która pozwala firmom nie tylko działać przez wiele lat, ale także zdobywać serca partnerów i klientów — tłumaczył Marek Podstawa, członek zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen.

„Bycie fair” toruje firmie drogę do sukcesu — przekonywali zwycięzcy rankingu. — Bardzo się cieszę, że dziś na scenie stoją nasi partnerzy biznesowi. Jeśli uczciwość będzie uznawana przez liderów za wartość, to firm etycznych będzie przybywać — mówił Marek Krzykowski, prezes International Paper–Kwidzyn. Podobnego zdania był Krzysztof Michalski, prezes Diageo Polska.

— Wierzymy, że aby osiągnąć długofalowy sukces, zasady działania w biznesie muszą być budowane według najwyższych standardów. W Polsce nadal wiele jest mitów, dotyczących branży alkoholowej, dlatego tym bardziej cieszę się z otrzymanego wyróżnienia — zapewnił Krzysztof Michalski. Bycie uczciwym przekłada się nie tylko na liczbę kontraktów, ale też komfort pracy.

— Od 127 lat staramy się, aby pacjenci i konsumenci na całym świecie byli zdrowsi, piękniejsi albo chociaż szczęśliwsi. Dlatego postępowanie etyczne jest fundamentem wszystkiego, co robimy. To nie tylko formuła dobra dla biznesu. Po prostu dużo łatwiej jest żyć i pracować w środowisku, które jest etyczne — powiedział Paweł Chrościcki, prezes Johnson & Johnson Poland.

Poza wyróżnieniem najlepszych praktyk z dziedziny etyki biznesu organizatorowi i partnerom konkursu zależało także na zwróceniu uwagi opinii publicznej na kwestie uczciwości i zaufania w działalności gospodarczej. Pomysł poparli przedstawiciele nagrodzonych spółek.

— To bardzo ważne, by rozpowszechniać i intensyfikować wiedzę na temat etyki w biznesie. Warto o tym mówić i powracać do tego tematu — zakończył przemówienie Wojciech Kowalewski, członek zarządu i dyrektor działu prawnego w firmie Siemens.