Boryszew <BORY.WA> Skrót prospektu - część 2

Marek Knitter
opublikowano: 2004-01-07 20:45

Boryszew <BORY.WA> Skrót prospektu - część 2 Produkty Boryszew S.A. sprzedawane są głównie na rynku krajowym. Największy procent sprzedaży przypada na centralną i wschodnią część Polski. Wartość eksportu w roku 2002 stanowiła 9,5% całkowitych przychodów ze sprzedaży. Głównym kierunkiem eksportu produktów Boryszew S.A. jest Ukraina.
Sprzedaż produktów Spółki odbywa się głównie poprzez sieć dystrybucyjną, systematycznie rozbudowywaną i dostosowywaną do zmieniających się warunków rynkowych.
1.1.3.2 Podstawowe produkty, towary lub usługi i rynki działalności podmiotów wchodzących w skład Grupy Boryszew
Elana S.A.
Elana S.A. jest jedynym producentem w Polsce włókien poliestrowych (marki Elana i Torlen) i granulatu PET, a także wraz podmiotem zależnym Elana - PET Sp. z o.o. największym zakładem recyklingu w swojej branży.
Włókna typu Elana przeznaczone są głównie na włókniny, dzianiny futerkowe, włókna wełnopodobne i wypełniające. Spółka sprzedaje je głównie na eksport, do krajów Europy Zachodniej (Niemcy, Wielka Brytania, Belgia). W 2002 roku ok. 51% sprzedaży tego typu włókna stanowił eksport. Zarząd Boryszew S.A. szacuje, że udział włókna typu Elana w rynku polskim w 2002 roku w ujęciu ilościowym wyniósł ok. 46%.
Przędze typu Torlen przeznaczone są głównie do produkcji firanek, tkanin, dzianin i pasmanterii. Podstawowym rynkiem zbytu jest rynek krajowy, gdzie sprzedawane jest ok. 88% produkcji. Zarząd Boryszew S.A. szacuje, że udział w rynku krajowym w ujęciu ilościowym w 2002 roku wyniósł ok. 43%.
Granulat PET stosowany jest do produkcji butelek dla przemysłu spożywczego i farmaceutycznego oraz do produkcji folii opakowaniowej. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Granulatu PET szacuje, że konsumpcja opakowań PET (butelek) w Polsce powinna rosnąć od 7 do 8% rocznie do 2010 roku. Zarząd Spółki szacuje, że udział Spółki w rynku butelek spożywczych w ujęciu ilościowym w 2002 roku wyniósł ok. 70%.
Struktura sprzedaży Grupy Elana w ujęciu wartościowym w latach 2000-2002, za I półrocze i trzy kwartały 2003 r. Wartość sprzedaży w tys. zł 2000r. 2001r. 2002r. I półrocze trzy kwartały 2003r. 2003r.
Elana S.A. 522 979 495 661 568 680 337 981 505 229
włókna
poliestrowe,
w tym:
elana 174 384 145 624 168 760 94 669 143 355
torlen 208 647 188 429 185 011 95 400 142 482
polimer 129 887 136 235 181 330 135 429 208 666
Źródło: Boryszew S.A.
Huta Oława S.A
Oława S.A. posiada ponad 160 letnią tradycję. Spółka jest największym producentem tlenków cynku i ołowiu w Polsce. Jej wyroby są wykorzystywane w wielu przemysłach:
- tlenek cynku stosowany jest w przemyśle gumowym jako aktywator w procesie wulkanizacji opon, w przemyśle ceramicznym przy produkcji płytek, w przemyśle chemicznym do produkcji lakierów i farb emulsyjnych, w przemyśle paszowym jako składnik mieszanek paszowych, w przemyśle farmaceutycznym do produkcji leków, zasypek i pudrów, w przemyśle kosmetycznym jako dodatek do mydeł, szminek i kremów, w przemyśle elektrotechnicznym do wyrobu akumulatorów cynkowo- srebrowych.
- tlenek ołowiu stosowany jest do produkcji szkła kryształowego i technicznego (kineskopy), akumulatorów oraz farb antykorozyjnych.
Tlenki ołowiu są wykorzystywane do produkcji akumulatorów. W związku z przenoszeniem do Polski przez koncerny międzynarodowe produkcji akumulatorów zapotrzebowanie na tlenki ołowiu ma tendencję rosnącą.
Tlenki cynku wykorzystywane są w przemyśle oponiarskim. Przejęcie przez koncerny zagraniczne byłych "Stomili" doprowadziło do gwałtownego zwiększenia produkcji opon. Jako aktywator w procesie wulkanizacji stosuje się tlenek cynku. O jakości tlenku z Oławy S.A. najlepiej świadczy fakt, że także Koncern Dunlop dostarczający opony do Mercedesa kupuje tlenki w Oławie.
Główny rynek zbytu stanowi rynek krajowy, w którym udział spółki w ujęciu ilościowym w roku 2002 wyniósł ok. 70% według szacunków Zarządu Spółki. Około 1/3 produkcji jest eksportowana, głównie do Niemiec, Czech, Białorusi, Luksemburga, Austrii i Węgier.
Zdaniem Zarządu udział Oławy S.A. w rynku polskim wynosi:
- dla tlenku cynku około 60%. Konkurenci to krajowy producent HUTBED Sp. z o.o., która posiada około 10% rynku oraz import z Belgii (Umicore), Słowacji i Chin.
- dla tlenku ołowiu około 90%. Pozostałe 10% to import z Niemiec.
Struktura sprzedaży Oława S.A. w ujęciu wartościowym w latach 2000-2002, za I półrocze i trzy kwartały 2003 r. Wartość sprzedaży w tys. zł 2000r. 2001r. 2002r. I półrocze trzy kwartały 2003r. 2003r. Huta Oława S.A. 83 004 63 305 70 110 41 644 62 751
tlenek cynku 53 126 39 512 46 286 26 626 40 353
tlenek ołowiu 25 011 22 117 22 344 13 158 16 791
Źródło: Boryszew S.A.
Izolacja-Matizol S.A.
Izolacja Matizol S.A, założona w 1958 roku, jest znaczącym producentem pap w Polsce centralnej i południowej. Według szacunków Zarządu Spółki spółka posiada ok. 7% rynku pap w ujęciu ilościowym w Polsce. W 2002 roku największym producentem papy w Polsce był Icopal Zduńska Wola, który produkował około 53% papy wytwarzanej w Polsce. Drugim pod względem wielkości producentem był Izolmat Gdańsk, który produkował około 11% papy wytwarzanej w Polsce. Spółka produkuje:
- papy asfaltowe na bazie włókniny poliestrowej i welonu szklanego, stosowane do podkładowego i wierzchniego krycia w kolorach: szarym, bordo i zielonym,
- gonty asfaltowe, nazywane również dachówką bitumiczną produkowane z pap asfaltowych w kolorach: bordo, zieleń i melanż.
Spółka realizuje przychody ze sprzedaży produktów głównie na rynku krajowym, eksport stanowi niewielki udział w przychodach ogółem i wynosi poniżej 2%.
Nylonbor Sp. z o.o.
Spółka Nylonbor Sp. z o.o. w oparciu o technologię wiodącego producenta europejskiego NYLONCAST produkuje poliamidy konstrukcyjne tj. tworzywa sztuczne zastępujące metale, szkło i drewno w konstrukcjach maszyn. Jest największym producentem w Polsce poliamidów konstrukcyjnych odlewanych. Zarząd Spółki szacuje, że udział spółki w rynku w ujęciu ilościowym w roku 2002 wyniósł ok. 30%. Na rynek krajowy przeznaczane jest ok. 80% produkcji, eksport jest realizowany głównie do Niemiec, Szwecji i Czech.
1.1.4 Plany i przewidywania w zakresie czynników wpływających na przyszłe wyniki
Na przyszłe wyniki Emitenta i jego Grupy będą miały wpływ następujące czynniki:
Czynniki wewnętrzne
- dokonanie przejęcia spółek Huta Oława S.A. i Elana S.A. w trybie art. 492 §1 pkt 1 KSH. Proces ten jest w fazie realizacji, w dniu 8 października 2003 roku zostało ogłoszone wezwanie na akcje Huty Oława S.A. W dniu 20 listopada 2003 roku odbyło się nadzwyczajne walne zgromadzenie Huty Oława S.A. w sprawie wycofania spółki z obrotu publicznego. Uchwała o wycofaniu spółki z obrotu publicznego została podjęta następującym stosunkiem głosów: 1.889.935 głosów „za” i 3 głosy „przeciw. Nie można wykluczyć, że akcjonariusze, którzy głosowali przeciwko uchwale będą chcieli wytoczyć Oława S.A. powództwo o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia w sprawie wycofania Huty Oława S.A. z obrotu publicznego. - dokonanie inwestycji kapitałowych mających na celu przejęcie dwóch podmiotów produkcyjnych działających w branży materiałów budowlanych lub majątku produkcyjnego tych podmiotów w celu poszerzenia oferty produktowej Grupy. Obecnie Spółka prowadzi rozmowy z dwoma wybranymi podmiotami.
- przejęcie 100% udziału w kapitale zakładowym spółek Izolacja-Matizol S.A. i Nylonbor Sp. z o.o. Proces ten jest w fazie realizacji - Spółka złożyła odpowiednie oferty na zakup.
- możliwości finansowe Emitenta i jego Grupy, w tym przede wszystkim zakończenie z sukcesem emisji Akcji serii D i pozyskanie środków niezbędnych do realizacji celów emisji, w tym przede wszystkim na akwizycje podmiotów z branży materiałów budowlanych i inwestycje w majątek produkcyjny w celu uruchomienia produkcji nowych asortymentów (włóknin poliestrowych do produkcji pap, nowych gatunków pap, nowych gatunków klejów);
- kontynuowanie polityki handlowej Grupy Boryszew polegającej na sprzedaży produktów o wysokiej jakości potwierdzonej certyfikatami. Wyroby Grupy Boryszew to produkty z górnej półki jakościowej i cenowej. Terminowość realizacji zamówień, bezpieczeństwo dostaw poprzez rozbudowane stany magazynowe oraz dobra logistyka są wysoko oceniane przez odbiorców;
- rozszerzenie kanałów dystrybucji poprzez wykorzystanie hurtowni patronackich nowo kupionego producenta pap Izolacji-Matizol S.A. do sprzedaży produktów Boryszew S.A. i hurtowni patronackich Boryszew S.A. do sprzedaży produktów Izolacji-Matizol S.A.;
- kontynuacja rozpoczętych procesów obniżania kosztów i restrukturyzacji zatrudnienia;
- zdolność do utrzymania wysokokwalifikowanych pracowników.
Nazwy wskazanych dwóch podmiotów produkcyjnych działających w branży materiałów budowlanych zostały objęte wnioskiem o niepublikowanie.
Czynniki zewnętrzne
- polityka gospodarcza państwa i kształtowanie się wskaźników makroekonomicznych takich jak tempo wzrostu PKB, poziom inflacji, poziom stóp procentowych, stopa bezrobocia i kurs walutowy;
- przystąpienie Polski do Unii Europejskiej powinno spowodować wystąpienie sytuacji, w której do Polski, z uwagi na niższe koszty produkcji, będzie przenoszona z byłego EWG m.in. produkcja odzieży, opon, mebli i akumulatorów, co powinno spowodować wzrost zapotrzebowania na następujące produkty Grupy: włókna poliestrowe, tlenki cynku i ołowiu;
- przyjęcie przez Polskę prawodawstwa unijnego przyczyni się do wzrostu popytu na wózki widłowe (zamiast importu wózków używanych) i na usługi pogwarancyjne (zamiast serwisów garażowych), wzrośnie również konkurencyjność produktów spółki Elana S.A. i spółki Oława S.A. (włókna poliestrowe, tlenki cynku i ołowiu) w krajach przystępujących do Unii Europejskiej równolegle z Polską poprzez zwiększenie barier celnych na towary spoza Unii.
1.1.5 Strategia rozwoju
Celem Boryszew S.A. jest dalszy wzrost wartości Spółki i budowa przedsiębiorstwa produkcyjnego oferującego produkty najwyższej jakości. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe w wyniku realizacji przyjętej przez Emitenta strategii rozwoju. Strategia Emitenta zakłada:
- optymalne wykorzystanie potencjału Grupy - w tym celu Spółka podejmuje działania mające na celu przejęcie spółek Huta Oława S.A. i Elana S.A. w trybie art. 492 §1 pkt 1 KSH i posiadanie 100% udziału w kapitale zakładowym spółek Izolacja-Matizol S.A. i Nylonbor Sp. z o.o. Wycena majątku spółek Huta Oława S.A. i Elana S.A. w procesie połączenia z Boryszew S.A. będzie dokonana w oparciu o metodę nabycia, zgodnie z zasadami Ustawy o Rachunkowości. Spółki zależne Oława S.A. i Elana S.A. posiadają akcje Boryszew S.A., które reprezentują prawie 50% udział w kapitale zakładowym Emitenta. Akcje własne nabyte przez Boryszew w wyniku połączenia zostaną umorzone niezwłocznie. Do czasu umorzenia akcje własne Boryszew S.A. nie będą uczestniczyć w obrocie giełdowym i nie będzie z nich wykonywane prawo głosu. Po zakończeniu procesu przejęć Boryszew S.A. będzie należał do grupy największych spółek w branży chemicznej notowanych na GPW;
- wzrost udziału w rynku materiałów budowlanych w wyniku planowanych przejęć dwóch podmiotów produkcyjnych działających w branży materiałów budowlanych lub majątku produkcyjnego tych podmiotów. W wyniku planowanych inwestycji kapitałowych Spółka rozszerzy zakres swojej działalności i zmniejszy zależność od sezonowości;
- utrzymanie pozycji wiodącego dostawcy w głównych grupach produktowych takich jak granulat PET, włókna poliestrowe, tlenki cynku i ołowiu, materiały dla budownictwa, produkty dla motoryzacji, opakowania, kleje do stabilnej grupy dynamicznie rozwijających się odbiorców poprzez wprowadzenie nowego asortymentu produktów, podnoszenie jakości oferowanych produktów.
- wzrost efektywności działania w wyniku dokończenia procesów restrukturyzacji zatrudnienia i redukcji kosztów we wszystkich spółkach z Grupy Boryszew. W spółkach Boryszew S.A. i Huta Oława S.A. proces restrukturyzacji zatrudnienia został już zakończony, natomiast w spółce Elana S.A. zostanie zakończony w I kwartale 2004 roku. W 2003 roku koszty redukcji zatrudnienia wyniosą w Elanie S.A. około 2,2 mln złotych a w I kwartale 2004 roku dodatkowo około 0,2 mln złotych. Zarząd szacuje, że w 2004 roku Elana S.A. dzięki redukcji zatrudnienia i zmniejszeniu kosztów usług uzyska oszczędności na poziomie ok. 10 mln złotych.
Zdaniem Zarządu Boryszew S.A. przejęcie przez Boryszew S.A. spółek Elana S.A. i Huta Oława S.A. powinno doprowadzić do uzyskania następujących efektów synergii:
- obniżenie kosztów zarządzania. Po połączeniu nastąpi redukcja w grupie osób zarządzających. Strategiczne zarządzanie i nadzór nad bieżącą działalnością spółek oparte będzie na jednym Zarządzie, co ograniczy liczbę menadżerów wysokiego szczebla. Ponadto, w I okresie minimum 6-miesięcznym po połączeniu, spółki Elana S.A. i Huta Oława S.A. będą na pełnym wewnętrznym rozrachunku. Po tym okresie planowane jest pełne wchłonięcie w strukturę organizacyjną Boryszew S.A. Huty Oława S.A., co spowoduje zmniejszenie zatrudnienia w niektórych dotychczasowych komórkach organizacyjnych tej spółki,
- poprawa płynności finansowej. Skumulowanie środków finansowych w jednym podmiocie umożliwi efektywniejsze ich wykorzystanie, co przełoży się na obniżenie kosztów finansowych (obniżenie poziomu kredytów). Ponadto podkreślić należy, iż dotychczas w poszczególnych spółkach wpływy z tytułu sprzedaży eksportowej w USD i EURO nie korespondują z płatnościami z tytułu importu w tych walutach. Połączenie umożliwi optymalne wykorzystanie środków płatniczych po stronie przychodów, z zobowiązaniami płatniczymi, co ograniczy koszty finansowe z tytułu wymiany walut.
- efektywniejsza alokacja środków pieniężnych. Scentralizowana gospodarka finansowa umożliwi efektywniejsze wykorzystanie środków przeznaczonych na inwestycje.
- efektywniejsza sieć dystrybucji. Dotychczasowa organizacja dystrybucji towarów poszczególnych spółek dostosowana była do ich możliwości i potrzeb. Połączenie spółek umożliwi efektywniejsze wykorzystanie jednostkowych sieci dystrybucji dla podobnych asortymentów towarowych, np.: Boryszew S.A. i Izolacja Matizol S.A. będą lokowane w dotychczasowych sieciach hurtowni tych dwóch Spółek. Uwzględniając ponadto lokalizację przestrzenną poszczególnych spółek, planuje się utworzenie w nich centralnych magazynów, z których prowadzony będzie handel produktami wszystkich spółek Grupy.
- efekt skali w obszarze zaopatrzenia. Scentralizowanie zaopatrzenia umożliwi dokonywanie zakupów w większej skali, co powinno wpłynąć na obniżenie kosztów. Nazwy wskazanych dwóch podmiotów produkcyjnych działających w branży materiałów budowlanych zostały objęte wnioskiem o niepublikowanie.
1.1.6 Osoby zarządzające i akcjonariusze posiadający co najmniej 5% głosów na walnym zgromadzeniu
Zarząd Emitenta składa się z dwóch osób:
- Sławomir Masiuk – Prezes Zarządu,
- Waldemar Zwierz – Członek Zarządu.
Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% głosów na walnym zgromadzeniu na dzień sporządzenia Prospektu
Główni akcjonariusze Liczba akcji i udział w Liczba głosów i udział w ogólnej kapitale zakładowym liczbie głosów
Roman Karkosik 4 000 000 (35,66%) 4 000 000 (35,48%)
Huta Oława S.A. 2 805 000 (24,99%) 2 805 000 (24,89%)
Elana S.A. z pod.
zależnym Elana PET
Sp. z o.o. 2 805 200 (24,99%) 2 805 200 (24,89%)
Źródło: Boryszew S.A.
Na dzień aktualizacji Prospektu Pan Roman Karkosik posiadał 4.056.473 akcje spółki Boryszew S.A., co stanowi 36,15% kapitału zakładowego Spółki i 35,99% ogólnej liczby głosów.
1.2 Czynniki powodujące wysokie ryzyko dla nabywcy Akcji serii D
Osoby zamierzające nabyć Akcje serii D Emitenta powinny mieć na uwadze, iż wszystkie zamieszczone w Prospekcie informacje dotyczące Grupy Boryszew, jej działalności oraz otoczenia, w którym funkcjonuje, powinny być analizowane w odniesieniu do omówionych poniżej czynników ryzyka.
1.2.1 Czynniki ryzyka związane z działalnością Grupy Boryszew
Ryzyko związane z działalnością firm konkurencyjnych Ryzyko to jest różne dla poszczególnych podmiotów z Grupy Boryszew, choć dla większości spółek z Grupy jest ono na minimalnym poziomie z uwagi na znaczący udział podmiotów Grupy w rynku w danym asortymencie produkcji, wysokiej bariery wejścia na dany rynek i przepisy prawne (np. konieczność uzyskania koncesji). Ponadto rynki, na których działa Spółka i podmioty z Grupy należą do
rynków o dużej koncentracji, na którym działa maksymalnie kilka podmiotów.
Boryszew S.A.
W czterech podstawowych grupach produktowych (produkty dla motoryzacji, siding, opakowania i kleje) Boryszew S.A. posiada tak duży udział w rynku i elastyczność zwiększenia zdolności produkcyjnych, że uruchomienie konkurencyjnych nowych mocy produkcyjnych nie będzie opłacalne.
Pozostałe dwie grupy produktowe to wózki widłowe i środki pomocnicze do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Odnośnie wózków widłowych Premier Rady Ministrów Rozporządzeniem z 3 lutego 2003 roku objął dozorem technicznym projektowanie, produkcję i naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne. Zdaniem Spółki zwiększy to sprzedaż fabrycznie nowych wózków oraz ograniczy konkurencję serwisantów garażowych. Środki pomocnicze dla przetwórstwa tworzyw sztucznych Boryszew S.A. produkuje tylko w okresach dodatniej rentowności.
Silna pozycja Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A. na rynku – zarówno w produkcji głównych surowców, jak też podstawowego produktu tej Grupy, tj. FDO powoduje, że Boryszew S.A. prowadzi działalność produkcyjną tylko w okresach dobrej koniunktury. Prywatyzacja Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A. może nieść ryzyko zarówno utraty rynku, jak też może wzmocnić pozycję Boryszewa S.A. w następstwie zmian relacji cenowych surowce/produkt.
Huta Oława S.A.
Jest mało prawdopodobne, aby konkurenci zachodnioeuropejscy zbudowali zakłady produkcyjne w Polsce, gdyż dodatkowe uzasadnione ekonomicznie moce produkcyjne znacznie przewyższyłyby popyt krajowy. Z powodu nadwyżki podaży Oława S.A. eksportuje około 1/3 swojej produkcji. Ponadto wejście krajów nadbałtyckich oraz Czech i Słowacji do Unii Europejskiej oraz wprowadzenie przez nie unijnych wysokich ceł importowych na towary z Chin zwiększy konkurencyjność Oławy S.A. na tych rynkach.
Zagrożeniem dla produkcji tlenku ołowiu w Hucie Oława S.A. może być zmniejszenie się popytu na wyrobu ze szkła kryształowego, jako następstwo zmiany mody – upodobań odbiorców tych wyrobów. Aktualnie do hut szkła kryształowego Oława S.A. sprzedaje około 20% produkcji tlenku ołowiu.
Elana S.A.
a) granulat PET
W Elanie S.A. została uruchomiona w tym roku nowoczesna trzecia linia produkcyjna o zdolności 75 tys. ton rocznie. Wysokie koszty uruchomienia działalności produkcyjnej i bardzo duża elastyczność Elany w realizowaniu zamówień odbiorców o różnych parametrach, dzięki produkcji na 3 liniach czynią ewentualną inwestycję konkurencji mało opłacalną. Plany wejścia na rynek polski miał koncern koreański, ale ze względu na bardzo trudną jego sytuację finansową plany te nie zostały dotychczas zrealizowane. Stały będzie natomiast import uzupełniający, gdyż wszyscy duzi odbiorcy powinni zaopatrywać się w co najmniej 2 – 3 źródłach, na wypadek gdyby u jednego z dostawców nastąpiła awaria instalacji.
b) włókna poliestrowe
Wysokie koszty uruchomienia produkcji czynią inwestycję mało opłacalną. Poziom importu zależy przede wszystkim od parytetu USD do Euro, gdyż surowce w Europie kwotowane są w Euro, zaś import wyrobów gotowych z Dalekiego Wschodu jest w USD. Dalsza dewaluacja USD do Euro może być istotnym czynnikiem ryzyka utraty rynku na rzecz importu z Dalekiego Wschodu.
Izolacja – Matizol S.A.
Tradycyjnie producenci papy zlokalizowani są w pobliżu dostawców podstawowych surowców - głównie asfaltu. Spółka położona jest blisko Rafinerii Jasło, zaś jej papy sprzedawane są głównie w Polsce południowej i centralnej. Bardzo wierni odbiorcy oraz wysokie koszty transportu objętościowo dużego towaru jakim jest papa, jak i surowców do jej produkcji powodują, że ewentualna inwestycja w tym
regionie nie będzie opłacalna.
Nylonbor Sp. z o.o.
Głównymi odbiorcami poliamidów konstrukcyjnych są przedsiębiorstwa budowy maszyn. Ze względu na słabość tych przedsiębiorstw w Polsce Nylonbor Sp. z o.o. nie tylko nie wykorzystuje zdolności produkcyjnych, ale też eksportuje około 20% swojej produkcji. Z tego powodu ewentualna inwestycja nie będzie opłacalna.
Ryzyko związane z uzależnieniem od odbiorców
W przypadku spółki Elana S.A. jedynym odbiorcą, którego udział przekroczył 10% przychodów spółki jest koncern Alpla Opakowania z Tworzyw Sztucznych Sp. z o.o., która jest największym odbiorcą granulatu PET. Jego udział w przychodach ze sprzedaży Elany S.A. wyniósł 14 %. Koncern ten posiada kilka fabryk w Polsce i kupuje w Elanie około 70% swojego zapotrzebowania. Ze względu na bliskość geograficzną i bezpieczeństwo dostaw oraz brak innego producenta w Polsce ryzyko utraty Alpli jako odbiorcy jest małe.
W przypadku spółki Oława S.A. udział dwóch odbiorców w sprzedaży ogółem niewiele przekracza 10%. Są to spółki Stomil Olsztyn (11,05%), TC Dębica (10,56%). Ze względu na bliskość geograficzną, wysoką jakość towarów Oławy przystosowaną do technologii odbiorców, bezpieczeństwo dostaw i szybki serwis odbiorcy ci całe swoje zapotrzebowanie pokrywają w Oławie S.A. Z wyżej wymienionych powodów ryzyko ich utraty jest minimalne.
Ryzyko związane z uzależnieniem od dostawców surowców Od wielu lat największym dostawcą surowców (paraksylen i glikol) dla Grupy Boryszew jest PKN Orlen S.A. Surowce te powstają przy przerobie ropy naftowej. Grupa kupuje z PKN Orlen S.A. całą produkcję paraksylenu i znaczną część glikolu. Bliska odległość pomiędzy dostawcą i odbiorcami oraz fakt, że Grupa Boryszew jako jedna z nielicznych na świecie firm ma możliwość przerobu paraksylenu z PKN Orlen S.A. powoduje, że obie strony są zainteresowane kontynuowaniem współpracy oraz pracują nad jej rozwojem. Z tego powodu PKN ORLEN S.A. zagwarantował Emitentowi kontynuację dostaw glikolu w 2004 roku.
Ryzyko związane z sezonowością sprzedaży
Przychody ze sprzedaży spółki Elana S.A. charakteryzują się wahaniami sezonowymi, wynikającymi z faktu iż większe zapotrzebowanie na granulat PET ze strony odbiorców, którymi są głównie producenci napojów, występuje w okresie letnim. Poziom sprzedaży zależy zatem od tego jaka będzie pogoda. Spółka stara się zmniejszyć tę zależność poprzez eksport i sprzedaż granulatu do innych zastosowań. Przychody ze sprzedaży włókien poliestrowych są niższe w okresie lipiec-sierpień z uwagi na okres przestoju u większości odbiorców krajowych i zagranicznych.
Przychody ze sprzedaży Boryszew S.A. charakteryzują się wahaniami sezonowymi, głównie z tytułu sprzedaży płynów eksploatacyjnych i materiałów budowlanych.
W grupie materiałów budowlanych zmiany w wielkości sprzedaży podlegają zjawisku charakterystycznemu dla branży budowlanej. W wyniku zmian, jakie występują w trakcie roku, przychody ze sprzedaży elewacji winylowych osiągają najwyższą wartość w miesiącach od początku kwietnia do końca listopada, natomiast największe przychody ze sprzedaży drzwi zewnętrznych przypadają na okres od początku maja do końca grudnia.
Grupa „produkty motoryzacyjne i instalacyjne” charakteryzuje się sezonowością z uwagi na warunki klimatyczne, a także przyzwyczajenia użytkowników produktów. Ponad 40% rocznej sprzedaży przypada na IV kwartał roku, najmniejszy procent sprzedaży 10-15% na I i II kwartał.
Opakowania z PE i PP podlegają pewnym zmianom sezonowym – największa sprzedaż przypada na drugą połowę roku.
Z tego względu od wielu lat wyniki Boryszew S.A. za II półrocze są znacznie lepsze od wyników I półrocza. Podejmowane przez Spółkę działania w celu dywersyfikacji produkcji powinny wpłynąć na ograniczenie wpływu pory roku na wielkość realizowanych przychodów ze sprzedaży.
Ryzyko braku realizacji lub opóźnienia realizacji celów emisji
Jednym z głównych celów emisji jest pozyskanie środków głównie na rozwój produkcji, na zakup branżowych producentów materiałów budowlanych i przejęcia pełnej kontroli nad spółkami zależnymi wchodzącymi w skład Grupy Kapitałowej Boryszew S.A. na dzień sporządzenia Prospektu (Izolacja – Matizol S.A., Nylonbor Sp. z o.o.). Zawsze istnieje ryzyko, iż transakcje te nie zostaną
zrealizowane zgodnie z przyjętym przez Spółkę harmonogramem lub w ogóle nie zostaną zrealizowane z uwagi np. na wycofanie się dotychczasowych właścicieli z procesu sprzedaży lub brak porozumienia pomiędzy stronami w zakresie warunków finansowych. W związku z tym Emitent nie będzie mógł zrealizować przyjętej strategii rozwoju i nie będzie w stanie wykorzystać środków z emisji Akcji serii D zgodnie z określonymi celami emisji. W takim przypadku Emitent zamierza wykorzystać te środki na inne cele emisji, w tym głównie na zwiększenie mocy produkcyjnych lub przejęcie innych spółek.
Szczegółowe informacje odnośnie sposobu wykorzystania środków z emisji przedstawione są w punkcie 1.4 .
Ryzyko związane z wyborem podmiotów do transakcji fuzji i przejęć
Przyjęta przez Spółkę strategia działania zakłada m.in. zakup podmiotów działających w branży materiałów budowlanych. Emitent każdorazowo będzie przeprowadzał badanie sytuacji finansowej i prawnej wybranego podmiotu i dopiero po przeprowadzeniu szczegółowej analizy podejmował decyzję o inwestycji kapitałowej. Istnieje jednak ryzyko, że po dokonaniu inwestycji kapitałowej zostaną
ujawnione fakty lub zdarzenia, w wyniku których wartość tego podmiotu ulegnie obniżeniu lub jego wpływ na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej będzie mniejszy od zakładanego przez Emitenta.
Ryzyko związane z utratą kluczowych pracowników
Utrata kluczowych pracowników, w tym przede wszystkim osób zarządzających oraz wyższej i średniej kadry kierowniczej może w istotny negatywny sposób wpłynąć na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Boryszew. Osoby wskazane w Prospekcie oraz inne osoby zaliczane do grona kluczowych pracowników w decydującym stopniu przyczyniły się do sukcesu rynkowego Grupy Boryszew. Nie ma pewności, że uda się zatrzymać wszystkie kluczowe dla rozwoju Grupy Boryszew osoby bądź pozyskać na ich miejsce równie wartościowych pracowników. W celu minimalizacji ryzyka związanego z utratą kluczowych pracowników wprowadzone zostały programy motywacyjne, w wyniku których pracownicy partycypują w wynikach Grupy Boryszew. Wprowadzenie tego programu było jednym z głównych czynników składających się na sukces Grupy Boryszew w ostatnich latach. Spowodowało to również stabilizację kadry kluczowych pracowników.
Ryzyko związane z planowanym przejęciem Huty Oława S.A. i spółki Elana S.A.
Brak stabilności przepisów prawnych i podatkowych oraz różnorodność jego interpretacji głównie w zakresie podatków powoduje, że nie można precyzyjnie określić terminu zakończenia fuzji. Zarząd planuje dokonanie przejęcia ww. spółek w trybie art. 492 §1 pkt 1 KSH. Podkreślić należy, iż podjęcie uchwały w sprawie połączenia wymaga uchwały podjętej przez walne zgromadzenie kwalifikowaną