Branża piwna wydała w I półroczu o ponad 21 mln zł mniej na reklamę w mediach niż w takim samym okresie 2001 r. Najwięcej straciła telewizja, zyskały magazyny.
Do końca czerwca krajowi producenci piwa wydali na reklamę swoich produktów w mediach 144,6 mln zł. To około 21,4 mln zł mniej niż w pierwszym półroczu roku ubiegłego — wynika z badań wrocławskiej firmy Expert-Monitor, opartych na stawkach cennikowych.
Monitoring objął wydatki na reklamę w telewizji, radiu, gazetach i magazynach.
— Spadek wydatków na reklamę nie świadczy, że browary na niej oszczędzają. Po prostu spadły ceny — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Największy spadek wpływów reklamowych z piwa zanotowała telewizja. W pierwszej połowie 2001 r. wyniosły one 159,9 mln zł, w tym roku już tylko 123,4 mln zł. Zyskały natomiast gazety i magazyny. Wydatki na reklamę gazetową piw w I półroczu 2001 r. przekroczyły 2,9 mln zł, by w tym roku wzrosnąć do prawie 7,7 mln zł. Największy przyrost zanotowały magazyny. Producenci piwa wydali na reklamę w tych mediach przez sześć miesięcy 2002 r. o ponad 10 mln zł więcej niż rok temu.
— Browary szukają innych nośników, stąd też kładą większy nacisk na reklamę w magazynach. Rodzi się jednak pytanie o skuteczność i dotarcie do odbiorcy — dodaje Bogna Sikorska.
Największym reklamodawcą w I połowie roku była Kompania Piwowarska. Wydatki poznańskiej spółki wyniosły 56 mln zł i były o 6,7 mln zł wyższe niż w roku 2001. Nieznacznie nakłady zmniejszyła natomiast grupa Żywca. Do końca czerwca firma wydała 53,9 mln zł, podczas gdy w porównywalnym okresie roku 2001 było to 57,2 mln zł. Do liczących się reklamodawców zaliczyć można też Okocim (wydatki łącznie z marką Carlsberg wyniosły16,4 mln zł) oraz Brau Union. Austriacki inwestor na medialną reklamę wydał do końca czerwca 14,1 mln zł.
Branża piwna nie zalicza się do wiodących reklamodawców. Jej udział w globalnych wydatkach wyniósł w I półroczu niecałe 3,3 proc.