W Polsce na popularności zyskuje finansowanie dla firm z rynku e-commerce, uzależnione od przychodów (z ang. revenue-based financing, w skrócie RBF). Jest to produkt na wzór pożyczki, gdzie rata jest zmienna, bo procentowo powiązana z miesięcznym obrotem. O ten rynek, z dużym potencjałem wzrostu, poszerza właśnie działalność pozabankowy gracz z ofertą dla przedsiębiorców ― Brutto.pl (należące do grupy PragmaGO). Nowy produkt oferuje sklepom internetowym, które korzystają z systemu płatności online Blue Media. Dzięki temu partnerstwu fintech zyskuje dostęp do 33 tys. potencjalnych klientów.
― Dzięki naszemu partnerstwu z Blue Media merchanci będą mogli pozyskać środki na rozwój swoich biznesów bez konieczności weryfikacji tożsamości oraz wypełniania danych finansowych. Dodatkowo spłaty odbywać się będą w pełni automatycznie, bez angażowania pożyczkobiorcy ― zapewnia Piotr Strzelecki, prezes Brutto.

Pieniądze w ramach RBF od Brutto.pl można wykorzystać na dowolny cel biznesowy. Może to być np. zakup nowych towarów, pensje czy inwestycja w usługi marketingowe. Wnioskujący musi spełnić jeden warunek: mieć co najmniej trzymiesięczną historię transakcji zrealizowanych za pośrednictwem Blue Media. Wówczas może liczyć na 50 tys. zł pożyczki. Całkowity koszt dla firmy wynosi 15 proc. kwoty udzielonego finansowania, a maksymalny czas spłaty ― 15 miesięcy. Według prezesa Brutto.pl, firmy mają problemy z dostępem do zewnętrznych źródeł finansowania swojej działalności bieżącej. Twierdzi, że w czasie pandemii banki mocno usztywniły kryteria kredytowania MŚP, a wzrost stóp procentowych zwiększy koszty finansowania.
O tym, że rynek e-commerce jest bardzo kapitałochłonny, pisaliśmy na łamach “PB” w artykule “Ciemna strona boomu na e-commerce”, w których wielu ekspertów i przedsiębiorców wypowiadało się, jak bardzo trudno prowadzić zyskowny biznes w internecie bez pieniędzy na technologię, a w szczególności na marketing. Na tym trendzie biznes interes próbują ubić fintechy takie, jak m.in. Uncapped, Booste, a teraz również Brutto.pl.
Jeszcze w 2019 r. globalna wartość rynku RBF wynosiła niespełna 1 mld USD, ale według prognoz Allied Market Research za 5 lat ma przekroczyć 42 mld USD. Piotr Pisarz, kierujący fintechem Uncapped o globalnym zasięgu (dla niego kluczowe rynki to: USA, Wielka Brytania i Niemcy, ale działa również w Polsce), na łamach “PB” ocenił rynek RBF jako coraz bardziej konkurencyjny ― tylko w ubiegłym roku w Europie pojawiło się ok. 30 firm. W niedługim terminie spodziewa się on konsolidacji, bo różnice w koszcie kapitału między dużymi a małymi będą na tyle duże, że mali zwyczajnie tego nie wytrzymają.
W Polsce wartość rynku e-commerce (mierzona obrotami) przekroczyła 100 mld zł, a w 2026 r. urośnie do 162 mld zł — szacuje PwC. Działa u nas ponad 50 tys. e-sklepów, ale e-handel za pośrednictwem platform uprawia znacznie więcej ― łącznie ok. 150 tys.