Firma Movement Polska planuje w Lublinie budowę wielofunkcyjnego kompleksu. Dzięki tej inwestycji w mieście powstanie pierwszy hotel czterogwiazdkowy z zapleczem konferencyjnym oraz centrum rozrywkowo-handlowe. Obecnie firma jest na etapie poszukiwania inwestora strategicznego lub finansowego.
Kompleks Lublin City Center, który powstanie w centrum miasta na działce o powierzchni 16,9 tys. mkw., będzie łączył w sobie funkcje obiektu handlowego, biznesowego oraz wypoczynkowego. Będzie złożony z trzech części — centrum handlowo-rozrywkowego (29 tys. mkw.), hotelu czterogwiazdkowego na 180 pokoi z centrum konferencyjnym (12,2 tys. mkw) oraz realizowanego w drugiej fazie projektu, trzynastopiętrowego biurowca klasy A (12,3 tys. mkw.). Na terenie kompleksu powstanie również dwupoziomowy podziemny parking na 900 miejsc (ponad 38 tys. mkw.), przeznaczony zarówno do użytku klientów obiektu, jak i dla całego obszaru centrum miasta.
Jak twierdzi Maja Rogińska z firmy doradczej Moellendorf & Company, hotelem będzie zarządzał Radissonn SAS Hotels & Resorts. W tej chwili firma Movement Poland, właściciel działki, poszukuje inwestora strategicznego lub finansowego. Z kilkoma firmami prowadzone są już negocjacje.
— Całość inwestycji wraz z zakupem ziemi pochłonie ponad 40 mln zł. W celu zabezpieczenia finansowania projektu firma prowadzi rozmowy z czołowymi instytucjami finansowymi, które wyrażą chęć uczestniczenia w projekcie przy wkładzie własnym wysokości 20-25 proc. Ta inwestycja daje Lublinowi szansę stania się zapleczem biznesowym wschodniej Polski — mówi Maja Rogińska.
Handel w Lublinie skoncentrowany jest przy głównej ulicy — Krakowskie Przedmieście. Czynsze za wynajem sklepów wahają się tu w granicach 50-150 zł za mkw. miesięcznie, zależnie od wielkości i piętra, na którym znajduje się lokal. W Lublinie brakuje centrum rozrywkowego z prawdziwego zdarzenia, z kinami i kręgielnią. Nie ma również wielkopowierzchniowego centrum handlowego. Jedynym dużym sklepem jest Galeria Centrum, oferująca w większości odzież polskich marek. Deweloperzy zainteresowani tą częścią kraju nie podejmowali żadnych przedsięwzięć, ze względu na hipermarkety, które pozabezpieczały tereny pod budowę, ale jej nie rozpoczęły. W ten sposób trudno było określić, w którym miejscu ostatecznie zlokalizowane zostanie centrum handlowe Lublina. Inwestycja firmy Movement Poland przyniesie miastu pierwsze centrum rozrywkowo-handlowe spełniające wszystkie warunki tego typu placówki.
— Parter obiektu zajmie supermarket i 2-3 duże sklepy o powierzchni 500 mkw. Pierwsze piętro przeznaczone jest na multipleks z 7 salami i 2-3 duże lokale użytkowe. Ostatnie — drugie piętro pomieści kręgielnię i salę gier wideo. Obecnie firma Couderg & Partners prowadzi negocjacje z siecią Car- four, dotyczące wynajęcia supermarketu. Podpisano już listy intencyjne — mówi Maja Rogińska.
Waldemar Mazur zastanawia się natomiast, czy takie inwestycje mają szanse powodzenia.
W Lublinie brakuje hoteli czterogwiazdkowych. W mieście są tylko dwa obiekty trzygwiazdkowe — należąca do Orbisu Unia oraz Victoria. Według przedstawicieli rynku nieruchomości, wysokiej klasy hotele nie są jednak w Lublinie bardzo potrzebne. Turyści korzystają bowiem głównie z tańszych miejsc noclegowych.
Na lubelskim rynku obiektów biurowych dokonuje się niewielu inwestycji, wskutek czego najemcy mają niewielki wybór. Większość istniejących biur powstała w wyniku adaptacji starych kamienic.
— W ostatnim czasie powstały trzy nowoczesne biurowce, jeden klasy A i dwa klasy B. Wiem, że deweloperzy mieli problem z ich wynajęciem. Czynsze w Lublinie kształtują się obecnie na poziomie 70-150 zł za mkw. miesięcznie — mówi Waldemar Marzec, pośrednik z agencji nieruchomości Atrex z Lublina.
Zła sytuacja panuje również na rynku obiektów magazynowych. Tworzą go stare budynki, hale produkcyjne i inne pozostałości po zakładach przemysłowych.
— Lubelski rynek magazynów przypomina warszawski sprzed 7 lat. Znikomy popyt powoduje, że ryzyko inwestycji jest ogromne. Firmy zainteresowane obsługą rynku wschodniego wolą wynajmować magazyny w Warszawie. Koszt transportu jest trochę wyższy, ale ryzyko z tytułu posiadania magazynu mniejsze. Nową inwestycją w zakresie nowoczesnych powierzchni magazynowych jest obiekt wybudowany niedawno przez firmę Eldorado, dystrybutora artykułów spożywczych. Powstał on jednak na własne potrzeby inwestora — mówi Tomasz Olszewski, specjalista ds. magazynów w Healey & Baker.