Business Intelligence od INETUM drogą do budowania konkurencyjności

Partnerem publikacji jest INETUM
opublikowano: 2022-04-22 09:37
zaktualizowano: 2022-04-25 13:46

Rozmowa z Markiem Czachorowskim, Head Of Business Intelligence Practice w INETUM.

Business Intelligence nie jest nową technologią. Na ile jednak jest nowatorska w propozycjach INETUM?

Dość powszechnie przyjmuje się, że Business Intelligence, w skrócie BI, jest jakąś konkretną technologią. Jednak trafniej byłoby nazywać BI procesem, a nawet grupą procesów zmierzających do uzyskania konkretnej wiedzy. Procesy BI polegają w istocie na zbieraniu, przetwarzaniu i analizie różnego typu danych. Celem jest zdobycie wiedzy, która umożliwi osiągnięcie przez przedsiębiorstwo większej skuteczności biznesowej, a w konsekwencji pomoże mu budować przewagę konkurencyjną na rynku.

Techniki analizowania danych zmieniają się dynamicznie. Przede wszystkim obejmują proste formy, czyli przetwarzanie danych przez zespoły IT i udostępnianie biznesowi predefiniowanych raportów. Bardziej zaawansowana analityka jest realizowana przy pomocy interaktywnych kokpitów (dashboards) czy samoobsługowych platform (self-service). Tu analitycy sami wybierają dane i sposób ich analizowania. Analityka rozszerzona to działanie złożonych i autonomicznych mechanizmów wykorzystujących sztuczną inteligencję.

INETUM podąża za tymi zmianami – wdraża analitykę opartą na standardach i dobrych praktykach najnowszych rozwiązań analitycznych dostępnych w chmurze lub lokalnie.

Kiedyś BI stosowano po spełnieniu ściśle określonych warunków. Jak szerokie są dziś możliwości stosowania BI?

Dostęp do zaawansowanej analityki jest obecnie niemal powszechny, a korzystanie z niej łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Do niedawna główną przeszkodą we wdrażaniu BI było obarczanie tym zadaniem działów IT. Ponadto próg wejścia w BI był wysoki. Chęć zastosowania bardziej zaawansowanych technologii analitycznych oznaczała konieczność zainwestowania niemałych sum w dedykowany sprzęt i licencje oprogramowania. Teraz firmy mają więcej możliwości dostępu do narzędzi analitycznych oferowanych w chmurze, co eliminuje konieczność ponoszenia sporych wydatków na sprzęt. Również koszty licencyjne mogą być redukowane przez dostęp do tzw. rozwiązań otwartych (open-source) – coraz lepszych, a model finansowania można rozwiązać przez płatności „z dołu” jedynie za wykorzystane zasoby chmury. Jest to również dobry sposób na testowanie nowych pomysłów PoC (proof of concept).

Skala zastosowania BI jest dziś praktycznie nieograniczona i niezależna od wielkości firmy. Po zaawansowaną analitykę sięgają więc małe firmy i duże korporacje – korzystają z niej w zakresie odpowiednim do swoich potrzeb. W INETUM wspieramy klientów zarówno od strony ułożenia samego procesu BI, jak również jego późniejszego wdrożenia, co obejmuje badanie różnych wariantów PoC. W portfolio mamy projekty zrealizowane dla firm z co najmniej 11 różnych domen biznesowych – w energetyce, telekomunikacji, farmacji, sektorze finansowym, detalicznym i w innych.

Co wynika z konkretnych przypadków zastosowania BI?

Celem jest lepsza kontrola nad kluczowymi wskaźnikami firmy, co umożliwia optymalizację zarządzania biznesem, zwiększanie konkurencyjności rynkowej czy wręcz budowanie przewagi nad innymi. Dróg do osiągnięcia tego celu jest wiele, ale najważniejsze zakładają wykorzystanie analityki do optymalizacji procesów, monitoringu czynników rynkowych, np. postaw konsumenckich, działań konkurencji i kontrahentów, a także tworzenie nowych strategii. Przykładowo, jeżeli w dystrybucji notujemy wzrost awaryjność urządzeń, które pogarszają skuteczność działania, to analityka pomaga zidentyfikować wąskie gardła i zmniejszyć liczbę przestojów. Na produkcji analityka pomaga kontrolować jej jakość – w momencie, gdy zaczyna rosnąć liczba przedmiotów niespełniających norm jakości, BI umożliwia łatwiejsze i szybsze zdiagnozowanie sprzętu czy zmniejszenie odpadów lub elementów do ponownego przetworzenia. Analiza obszarów okołosprzedażowych sprzyja realizacji wyznaczonych celów, a analiza samej sprzedaży to podstawa weryfikacji skuteczności strategii – im szybciej uzyskamy odpowiedź zwrotną z rynku, tym łatwiej skorygować działania.

Szerokość zastosowań systemów BI jest naprawdę duża, co wynika z odchodzenia od predefiniowanych systemów w stronę rozwiązań, których działanie zależy od potrzeb konkretnych firm. Nie ma uniwersalnego narzędzia, które umożliwi zbudowanie platformy analitycznej z tzw. pudełka. W każdym przypadku wdrożenia w INETUM prowadzimy z firmą dokładną analizę jej potrzeb. Dopiero na tej podstawie dobieramy technologie i projektujemy docelową architekturę systemu BI.

W jakich obszarach biznesu BI sprawdza się najlepiej?

Współczesny biznes podejmuje decyzje na podstawie analizy danych. Im więcej danych zgromadzonych i połączonych, tym lepiej. Dane pochodzą z różnych źródeł – systemów wewnętrznych (ERP, CRM) aplikacji klienckich, webowych, a także z systemów zewnętrznych, np. Google Analytics, Social Media, Web Scraping i wielu innych. Na znaczeniu zyskują organizacje biznesowe kierujące się analizą danych (data-driven). Strategie rynkowe i konkretne decyzje biznesowe muszą być uzasadnione danymi, a nie polegać jedynie na intuicji czy doświadczeniu biznesmenów. Dobrze zaprojektowane modele analityczne to także niezbędna pomoc do predykcji, czyli symulowania przyszłej sytuacji rynku.

Projektowane przez INETUM systemy analityczne działają w wielu obszarach przedsiębiorstw, m.in. pomagają optymalizować produkcję, dystrybucję czy formułować wnioski na podstawie danych z tysięcy czujników w systemach IoT, umożliwiają ocenę stanu maszyn czy wskazują optymalne sposoby zużycia paliwa. Pomagamy profilować klientów i na tej podstawie budować spersonalizowane kampanie marketingowe, a potem analizować ich rezultaty. Wdrożyliśmy rozwiązania do przekrojowej analizy danych sprzedażowych – od aktywności przedstawicieli handlowych i realizacji przez nich celów do powiązanych wyników sprzedaży. To, do czego może zostać wykorzystana platforma analityczna, zależy przede wszystkim od wyobraźni tworzących ją ludzi w danej firmie.

Od lat telekomunikacja i sektor finansowy są na czele listy życzeń dostawców IT. A na jakie wsparcie ze strony BI mogą liczyć małe i średnie firmy?

Najbardziej pożądane przez dostawców usług informatycznych są te firmy, w których działa wiele złożonych systemów IT wspierających ich działalność operacyjną i odpowiadających bezpośrednio za rezultaty realizowanych procesów biznesowych, np. systemy do przesyłania danych pomiędzy urządzeniami w sektorze telekomunikacji czy narzędzia do obsługi klienta w sektorze finansowym. Systemy IT coraz częściej są tworzone na indywidualne zamówienie lub jako gotowy produkt przeznaczony do wąskiego zakresu zastosowań. Natomiast jeżeli chodzi o BI, to wygląda to zupełnie inaczej. Same narzędzia analityczne są uniwersalne i można je zastosować w każdej firmie, niezależnie od wielkości. Kluczowe jest to, by zaprojektowanie odpowiedniego modelu (lub modeli) danych umożliwiało prowadzenie efektywnych analiz.

Każda firma jest inna – wykorzystuje i gromadzi dane dostosowane do swojego biznesu, używa narzędzi operacyjnych od wielu różnych dostawców, a także prowadzi sobie tylko właściwe, niepowtarzalne procesy biznesowe. Budowa platformy analitycznej, która będzie efektywna i da wymierne korzyści, wymaga na samym początku zrozumienia wymowy danych, określenia jak będą wykorzystywane, a przede wszystkich zweryfikowania i poprawienia ich jakości. Zdarza się, że nie wystarczy zgromadzić dane w jednym modelu, by zapewnić odpowiednią jakość danych do analizy. Trzeba również zmodyfikować procesy biznesowe, które te dane produkują i dostarczają, bo bez tego ich analiza może prowadzić do błędnych wniosków, a w konsekwencji do uznania systemu analitycznego za bezwartościowy.

INETUM, bazując na wieloletnim doświadczeniu we wdrażaniu i usprawnianiu platform analitycznych, pomaga przedsiębiorstwom przede wszystkim analizować dane pod kątem ich spójności, jakości, dostępu, co jest warunkiem skuteczności procesu zarządzania danymi (data governance).