We wrześniu zmalał odsetek Polaków, którzy twierdzą, że w miesiącu poprzedzającym sondaż wzrosły ceny wielu artykułów uwzględnionych w badaniu, można także dostrzec pewne symptomy uspokojenia opinii na temat podwyżek, poinformowało Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS).
Według analityków z CBOS, uzyskane w ostatnich trzech sondażach (lipiec, sierpień i wrzesień) opinie Polaków na temat podwyżek cen piętnastu grup podstawowych artykułów konsumpcyjnych oraz deklarowane sposoby radzenia sobie w nowej sytuacji cenowej mogą świadczyć o tym, że społeczeństwo ciągle jeszcze przeżywa „szok cenowy” z początku lata.
„We wrześniu, podobnie jak przed miesiącem, odnotowujemy wprawdzie symptomy poprawy opinii na temat podwyżek cen, jednak nie towarzyszą im pozytywne zmiany w zachowaniach konsumenckich” – napisali analitycy w raporcie, opublikowanym w poniedziałek.
„Większość badanych odczuła jednak podwyżki cen mięsa i wędlin (80% wskazań), cukru i wyrobów cukierniczych (70%) oraz benzyny i oleju napędowego (63%), a ponad połowa – nabiału (59%), lekarstw (54%) oraz pieczywa (51%)” – podaje CBOS.
Zdaniem badanych, podrożały też: mąka, makaron i kasze (46%), papierosy (44%), tłuszcze roślinne (41%), środki czystości i higieny (31%). W przypadku niemal wszystkich artykułów (poza paliwami) podwyżki znacznie częściej określano jako „niewielkie” niż „znaczne”.
W miesiącu poprzedzającym sondaż w części gospodarstw domowych zdecydowano się na zakup tańszych produktów, niż kupowano wcześniej.
„Dotyczyło to przede wszystkim mięsa i wędlin (37% wskazań), papierosów (26%), cukru i jego przetworów (23%), nabiału, tłuszczy roślinnych, środków higieny i czystości (po 21%), mąki, jej przetworów i kasz (18%), kawy i herbaty (17%) oraz innych (w granicach od 12% do 15%)” – podano w raporcie.
„We wrześniu tego typu zachowania przystosowawcze były deklarowane częściej niż lipcu i sierpniu” – zauważa CBOS.
Według sondażu CBOS w miesiącu poprzedzającym wrześniowe badanie część rodzin musiała zmniejszyć ilości kupowanych produktów, przede wszystkim takich, jak: mięso i wędliny (24% wskazań), cukier i wyroby cukiernicze (18%), gazety, czasopisma i książki, napoje alkoholowe, przetwory warzywne i owocowe (po 16%).
Badanie zrealizowano w dniach 3-6 września 2004 roku na reprezentatywnej próbie 969 dorosłych mieszkańców Polski.
mik/tom