Chiński rynek motoryzacyjny kontynuuje spektakularny wzrost. W czerwcu 2025 r. sprzedaż samochodów osobowych zwiększyła się o 18,6 proc. rok do roku, osiągając poziom 2,1 mln pojazdów. To już piąty miesiąc z rzędu na plusie, a tempo wzrostu wyraźnie przyspieszyło względem maja, kiedy wyniosło 13,9 proc. W całym pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaż wzrosła o 11,2 proc., osiągając łącznie 11,1 mln pojazdów, wynika z danych zaprezentowanych przez China Passenger Car Association (CPCA).
Szczególnie dobrze radził sobie segment samochodów elektrycznych (EV) i hybryd plug-in, które odpowiadały za 52,7 proc. całkowitej sprzedaży w czerwcu. Wzrost sprzedaży tej kategorii wyniósł 29,7 proc. w ujęciu rocznym, wobec 28,2 proc. w maju.
Problemy liderów
Pomimo ogólnego wzrostu sprzedaży, dane największych graczy na rynku pojazdów elektrycznych budzą niepokój. BYD – lider chińskiego rynku EV – odnotował spadek dynamiki sprzedaży z 14,1 proc. w maju do 11 proc. w czerwcu. Z kolei Li Auto odwróciło wcześniejszy wzrost. Po majowej zwyżce sprzedaży o 16,7 proc., w czerwcu zanotowano spadek aż o 24,1 proc.
Geely, inny z czołowych producentów, który podniósł swój cel sprzedaży na 2025 rok o 11 proc., zakładając sprzedaż 3 mln pojazdów, również odnotował wyhamowanie dynamiki wzrostu z 46 proc. w maju do 42 proc. w czerwcu.
"Wojna cenowa" wisi w powietrzu
Sekretarz generalny CPCA ostrzegł przed rosnącą presją konkurencyjną i określił sytuację branży jako „poważny dylemat”. W opinii stowarzyszenia, dalsza eskalacja „rywalizacji na śmierć i życie” między producentami może doprowadzić do upadku niektórych firm.
Xiaomi i Tesla na fali
Na tle problemów branży pozytywnie wyróżnia się Xiaomi – nowy gracz na rynku pojazdów elektrycznych, który otrzymał rekordową liczbę zamówień na swój nowy SUV YU7, wprowadzony do sprzedaży w czerwcu. Firma umacnia swoją pozycję jako konkurent Tesli.
Sama Tesla również odnotowała odbicie – jej sprzedaż w Chinach wzrosła w czerwcu o 3,7 proc., odwracając majowy spadek na poziomie 30 proc. Przypisuje się to szybkiemu zwiększeniu produkcji, szczególnie nowego Modelu Y, który ma wejść w pełną produkcję w fabryce w Szanghaju w ciągu sześciu tygodni.
Eksport w górę
Eksport chińskich samochodów wzrósł w czerwcu o 23,8 proc. rok do roku, przyspieszając względem 13,5-proc. wzrostu w maju. To kolejny sygnał, że producenci coraz mocniej szukają rynków zbytu poza Chinami – często w odpowiedzi na rosnącą presję cenową i ograniczenia krajowe.