Chmura umów zamiast segregatora

opublikowano: 23-09-2014, 00:00

Pomysł na biznes: Na rynku debiutuje platforma Autenti. Ma spopularyzować e-podpis w biznesie

Krajowi przedsiębiorcy do elektronicznego podpisu podchodzą jeszcze ze sporą rezerwą. Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika, że do czerwca 2014 r. wydano prawie 950 tys. certyfikatów kwalifikowanych, uprawniających do posługiwania się e-podpisem. W praktyce jest on wykorzystywany głównie w kontaktach z administracją, rzadziej jako narzędzie B2B.

E-PODPIS DLA BIZNESU:
E-PODPIS DLA BIZNESU:
Platforma Autenti, stworzona przez Grzegorza Wójcika, prezesa spółki Autenti, ma ułatwić przedsiębiorcom zawieranie umów online i tym samym spopularyzować e-podpis w kontaktach B2B i B2C.
[FOT. GK]

Statystyki te chce podnieść Grzegorz Wójcik, który wraz z Łukaszem Rzepeckim, Tomaszem Platą i Bartoszem Wojciechowskim opracowali platformę do autoryzacji dokumentów i zawierania umów w internecie. Ich Autenti dzisiaj ma swoją rynkową premierę.

— Jeszcze niedawno nowością na rynku były e-faktury, a dziś większość firm wysyła je do swoich klientów. Podobnie będzie z umowami sygnowanymi e-podpisem, choć u nas ten proces może postępować nieco wolniej niż w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej — twierdzi Grzegorz Wójcik, prezes spółki Autenti, rozwijającej platformę.

Plik gotowy do podpisu

Autenti, wykorzystująca rozwiązania chmurowe, pozwala na opracowywanie i szybkie przesyłanie umów do odbiorców zewnętrznych, ułatwia też obieg dokumentów wewnątrz firmy.

— Nawet w małej lub średniej firmie do zatwierdzenia umowy często potrzebne są parafki kilku osób: prawnika, dyrektora finansowego, księgowej, przedstawiciela zarządu. A zamiast przesyłać kolejne wersje dokumentu e-mailem, można to skorygować i podpisać online, na komputerze lub dowolnym urządzeniu mobilnym. Wystarczy do jednego firmowego konta „podpiąć” poszczególnych użytkowników. W podobnej formule może przebiegać formalizowanie kontraktów z partnerami biznesowymi lub umów z klientami — wyjaśnia Grzegorz Wójcik.

Przez platformę mogą „przechodzić” zarówno umowy, jak i oświadczenia woli, potwierdzenia odbioru, protokoły czy notatki ze spotkania. Automatyzacja w tym przypadku ma przynieść oszczędność czasu i wyeliminować koszty związane z pocztową lub kurierską wysyłką dokumentów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przedsiębiorcy nieprzyzwyczajeni jeszcze do e-podpisu, wyłącznie za pośrednictwem Autenti z pewnością nie będą od razu podpisywać swoich najważniejszych umów. Spodziewamy się, że część z użytkowników i tak tę umowę dodatkowo wydrukuje i ręcznie podpisze. To efekt przyzwyczajenia ludzi do papieru i z dnia na dzień nie uda nam się ich zmienić. Wierzę jednak, że taka formuła zyska dzięki nam na popularności — mówi Grzegorz Wójcik.

Firma na starcie będzie musiała przekonać użytkowników, że tworzenie, przesyłanie i archiwizowanie dokumentów na platformie jest bezpieczne.

Kontrakt w komputerze

— Poufność i bezpieczeństwo danych jest kwestią pierwszorzędną. Dokumenty przechodzące przez Autenti są szyfrowane, również my nie mamy do nich wglądu. Dane będą przechowywane w serwerowni, posiadającej najwyższe na rynku standardy zabezpieczeń w specjalnej strefie danych osobowych. Podstawy prawne projektu oparte są na zasadach kodeksu cywilnego, ustawy o podpisie elektronicznym i odpowiadają dyrektywom unijnym — zapewnia Grzegorz Wójcik. Platforma wystartuje z podstawową pulą funkcjonalności, kolejne będą dokładane z czasem.

W I kwartale 2015 r. zostanie ona wzbogacona o wersje językowe odpowiadające 28 krajom UE, by za jej pośrednictwem przedsiębiorcy mogli podejmować działania transgraniczne. Firma postawi też na zwiększenie integracji rozwiązania z wewnętrznymi systemami IT poszczególnych korporacji.

Wartość projektu szacuje się na ok. 1 mln USD, z czego 1,6 mln PLN sfinansowano dotacjami unijnymi — z Działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektroniczne” oraz Działania 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane