Ciężarówki w tym roku przyhamują

Paweł Janas
opublikowano: 30-07-2008, 00:00

Po półroczu sprzedaż jest większa niż rok temu, ale liczba zamówień maleje. Głównie na pojazdy najcięższe.

Po półroczu sprzedaż jest większa niż rok temu, ale liczba zamówień maleje. Głównie na pojazdy najcięższe.

Niby wszystko jest w porządku. W pierwszym półroczu producenci sprzedali w Polsce 11,2 tys. ciężarówek o masie powyżej 16 ton, 11,5 proc. więcej niż przed rokiem. Sytuacja na rynku nie jest jednak wesoła.

— Sprzedaż rośnie, bo dostawcy realizują jeszcze wielkie zamówienia z ubiegłego roku. Nowych zamówień jest mało. Nie dość tego, wiele firm anuluje złożone wcześniej, a producenci mają place pełne ciężarówek — mówi Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

I dodaje, że gdyby rynek rozwijał się tak jak w 2007 r., to wzrost sprzedaży powinien wynosić nie 11-12 proc., ale 40-50 proc.

Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim z powodu silnego złotego maleje opłacalność eksportu. Dlatego firmy zajmujące się transportem międzynarodowym mają mniej zamówień i nie myślą o kupnie nowych ciężarówek.

— Także wysokie ceny ropy, a co za tym idzie, paliw w kraju, schładzają zakupy pojazdów — dodaje Marek Zawistowski.

Jego zdaniem, w optymistycznym wariancie sprzedaż w najcięższym segmencie utrzyma się co najwyżej na poziomie ubiegłorocznym. Jak podkreśla, scenariusz spadku sprzedaży jest jednak bardziej prawdopodobny.

Producenci są też rozczarowani sprzedażą pojazdów ważących 10-16 ton. W pierwszym półroczu znaleźli nabywców na 1214 samochodów, wobec 1078 rok wcześniej. To wzrost o 12,6 proc.

— Mogłoby być lepiej, ale w kraju opóźniają się inwestycje infrastrukturalne związane z budową dróg, w tym przede wszystkim autostrad. Firmy budowlane czekają z zakupami. Liczymy jednak, że od września lub października przyjdzie ożywienie — twierdzi nasz rozmówca z Renault.

Najlepiej ma się segment ciężarówek ważących od 6 do 10 ton, wykorzystywanych głównie przez firmy dystrybucyjne. W pierwszym półroczu sprzedano ich w Polsce 630 sztuk, o 50,4 proc. więcej niż przed rokiem.

— Łącznie ciężarówek ważących pomiędzy 6 a 16 ton powinno się w tym roku sprzedać o blisko 10 proc. więcej niż w 2007 r. — prognozuje dyrektor Marek Zawistowski.

Sprzedaż ciężarówek powyżej 16 ton (szt.)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu