Co muszą zrobić firmy, aby zatrzymać pracowników

  • Justyna Klupa
opublikowano: 08-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Specjaliści rezygnują z pracy i skarżą się na wypalenie zawodowe. Jeśli pracodawcy nie wprowadzą zmian w zarządzaniu zespołem, mogą stracić kolejnych zatrudnionych.

Z raportu Deloitte „Od fali odejść do fali zmian” wynika, że aż 80 proc. wykwalifikowanych specjalistów myśli o znalezieniu innej pracy. Natomiast w raporcie z badania UceResearch i Syno Poland dla platformy ePsycholodzy.pl czytamy, że 65 proc. aktywnych zawodowo Polaków skarży się na symptomy wypalenia zawodowego. Do tego na rynek pracy wkracza pokolenie Z, które prezentuje odmienne niż poprzednie generacje podejście do zatrudnienia. Jego reprezentanci uważają, że praca ma być dla nich, a nie oni dla niej.

Wszystkie te czynniki wpływają na niższe zaangażowanie w wykonywane obowiązki, efektywność pracowników i coraz częstsze myśli o zmianie pracy. A samo podnoszenie wynagrodzeń może nie wystarczyć do zatrzymania zatrudnionego i budowania wizerunku przedsiębiorcy, dla którego warto pracować. Wysoka pensja nie jest już bowiem czynnikiem decydującym o chęci współpracy z daną firmą.

Rozwój i elastyczność

Młode pokolenie stawia na rozwój zawodowy, elastyczny czas pracy i satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Poza tym chce widzieć jej sens. Równie ważne dla jego reprezentantów jest ubezpieczenie zdrowotne i docenianie przez lidera. Jak wynika z badania „Indeks Doceniania”, 91 proc. polskich pracowników chce otrzymywać informacje zwrotne na temat tego, jak jest postrzegany ich wkład w osiągnięty rezultat.

– Jeśli pracodawca będzie chciał zatrzymać pracowników, już teraz powinien zacząć planować zmiany w zarządzaniu firmą. W nowoczesnym zarządzaniu mówi się dziś o pojęciu management 3.0. Chodzi w nim o usprawnianie procesów i sposobu pracy – razem z pracownikami – komentuje Natalia Gozdowska ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich z Altkom Akademii.

Koniecznym wydaje się zrozumienie nowego pokolenia, które dopiero wchodzi na rynek, co oczywiście będzie miało wpływ na obecną kadrę. Jedną z najważniejszych kompetencji nowoczesnego menadżera są empatia, docenianie zatrudnionych i zarządzanie poprzez mocne strony – one wpisują się w Mmanagement 3.0.

– Przełożony nie ma delegować, kontrolować i rozliczać. Jest mentorem, ale takim, który sam również uczy się od pracowników – wyjaśnia Natalia Gozdowska.

Według raportu OLX Praca „Prognozy przyszłości. Know-how 2021” to empatia wskazywana jest jako kompetencja przyszłości, przede wszystkim dlatego, że jako jedna z nielicznych nie może być zastąpiona przez sztuczną inteligencję. Zdaniem 82 proc. prezesów empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych, a ponad 90 proc. pracowników oraz specjalistów HR uważa, że w pracy ważne jest jej okazywanie – wynika z badania “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021”.

Work-life balance

Zatrudnieni bardzo cenią sobie zdrowie psychiczne, tym bardziej, że pandemia mocno uderzyła w ich poczucie bezpieczeństwa i kondycję mentalną. Zależy im na równowadze pomiędzy obowiązkami zawodowymi a domem. Dlatego wyzwaniem dla współczesnych pracodawców jest wprowadzanie praktyk work-life balance, czyli m.in. umożliwienie kadrze - w miarę możliwości - wykonywania obowiązków zdalnie oraz w elastycznych godzinach. W tej koncepcji chodzi również o udogodnienia dla rodziców. Praktyki work-life balance są korzystne dla firm, ponieważ zmniejszają rotację i zwiększają efektywność pracowników.

W biznesie liczy się szybkość działania i odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku. Dotyczy to nie tylko uzyskiwania przewag konkurencyjnych i wprowadzania nowych produktów, ale również reakcji na zmieniające się potrzeby i oczekiwania zatrudnionych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane