Co zrobić, żeby było więcej filantropii

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-10-05 16:02

Potrzebne są rozwiązania prawno-podatkowe oraz miękkie zachęty, by firmy na większą skalę angażowały się społecznie.

Klienci i konsumenci oczekują od firm zaangażowania społecznego: 47 proc. Polaków jest skłonnych zapłacić więcej za produkty i usługi odpowiedzialnych marek. Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe, UN Global Impact Network Poland, Kantar Polska i kancelaria Dentons przeprowadziły konsultacje wśród m.in. firm, organizacji zrzeszających firmy rodzinne czy fundacji korporacyjnych. Uczestnicy badania wskazali na obszary wymagające poprawy, do których należą m.in.: wolontariat pracowniczy, VAT na usługi pro bono, ulgi podatkowe, ekosystem prawno-podatkowy dla firm angażujących się społecznie, dostęp do wiedzy, edukację, standardyzację i wprowadzenie miar jakościowych oraz lepszą ofertę NGO dla biznesu. Efektem konsultacji jest lista 10 rekomendacji.

1. Prowadzenie dialogu ze stroną publiczną w zakresie postulowanych zmian prawno-podatkowych, w szczególności przez wydanie objaśnień podatkowych lub interpretacji ogólnych

2. Stworzenie ogólnodostępnego centrum wiedzy, zawierające informacje prawno-podatkowe, standardy umów, wyniki badań

3. Stworzenie poradnika dla podmiotów rozpoczynających działalność społeczną

4. Stworzenie lub poszerzenie oferty edukacyjnej szkół, uczelni, firm szkoleniowych w obszarze CSR

5. Wypracowanie standardów ofertowania i raportowania z naciskiem na wpływ społeczny

6. Wzmocnienie roli organizacji parasolowych przez zwiększenie finansowania działalności usprawniającej współpracę

7. Lepsze sieciowanie podmiotów angażujących się społecznie

8. Większe zaangażowanie mediów

9. Zwiększenie udziału działalności społecznej firm w kryteriach wyboru partnerów i dostawców

10. Stworzenie lub uzupełnienie istniejących baz NGO o ofertę i produkty społeczne skierowane do biznesu