Większa wydajność, jakość, lepsza komunikacja, skuteczniejsze planowanie sukcesji i mniej odejść pracowników — to korzyści mentoringu.
"Puls Biznesu": Coraz więcej firm i menedżerów w Polsce interesuje się coachingiem. Rośnie też liczba coachów. Co zrobić, żeby inwestycja w coaching zwróciła się?
Profesor David Clutterbuck, współzałożyciel Stowarzyszenia European Men- toring Coaching Council (EMCC): Badania dotyczące coachingu zewnętrznego (executive coaching) i wewnętrznego (menedżerowie liniowi) pokazują znaczny zwrot z inwestycji w takie projekty. W niektórych przypadkach odnotowano 500 proc. wzrost z inwestycji w pierwszych 12 miesięcy w zakresie efektywności/wydajności, zadowolenia/utrzymania klientów, odejść pracowników.
Mam wrażenie, że wraz z zainteresowaniem coachingiem, zapomniano o mentoringu. Jakie jest jego znaczenie i jego pozycja na świecie?
Przez ostatnie kilka lat coaching wzbudził zainteresowanie z uwagi na jego mocne powiązanie z efektywnością i krótkookresowe rezultaty. Rośnie jednak znaczenie mentoringu. W niektórych krajach ma ona nawet silniejszą pozycję niż coaching. Ale trzeba pamiętać o różnicach między tymi sposobami wsparcia menedżerów. Ogólnie mówiąc, celem mentoringu jest wykorzystanie wewnętrznych zasobów w ramach przedsiębiorstwa czy profesji. W coachingu natomiast korzystamy z zasobów zewnętrznych. Jest jednak wiele wyjątków od tej reguły i to w obie strony. Wiele firm wykorzystuje coaching i mentoring jako równoległe i wspierające się procesy. Można taką tendencję zauważyć również w Polsce, bo takie podejście jest bliskie coraz większej liczbie pracodawców.
Każdy może być mentorem?
Każda osoba, dla której jej rozwój jest najważniejszy i jest zainteresowana wspieraniem innych w ich rozwoju. Dla niektórych grup może to być trudne, na przykład nauczyciele mogą mieć tendencję do zamykania się w tzw. stylu dydaktycznym, a psychiatrzy mogą mieć trudność, by nie robić założeń na temat tego, co "nie działa i trzeba naprawić" u klienta. Mentorzy wywodzą się z różnych grup społecznych: począwszy od 7-letnich dzieci z problemami behawioralnymi po emerytowanych pracowników.
Mówi się o łączeniu coachingu z mentoringiem. Na czym to polega?
Coaching i mentoring mogą stanowić silny i wzajemnie się wspierający fundament pod budowę kultury firmy uczącej się. Coaching jest ukierunkowany na krótkookresowe działanie nastawione na realizację celów, a mentoring odnosi się najczęściej do dłuższego okresu, na przykład zarządzania własną karierą.
A jakie z tego korzyści?
Dla wielu osób coachowie i mentorzy mogą być bezcennym wsparciem w refleksji nad życiem osobistym i zawodowym. Ci, którzy mają mentora na początku kariery zawodowej, często zarabiają więcej od tych, którzy go nie mają. Korzyści dla przedsiębiorstwa to większa wydajność, lepsza jakość, sprawniejsza komunikacji, skuteczniejsze planowanie sukcesji i mniej odejść pracowników.
Prof. David
Clutterbuck
Autorytet w dziedzinie coachingu i mentoringu oraz wspomagania doskonalenia umiejętności zawodowych. Napisał ponad 40 książek na temat zarządzania, technik coachingu i mentoringu, kierowania. Współzałożyciel European Mentoring Coaching Council (EMCC), które promuje dobre praktyki monitoringu i coachingu. W Polsce wyłącznym partnerem Clutterbuck Associates jest Mind Partners — grupa mentorów i coachów ceryfikowanych.