Comarch celuje w pół miliarda

opublikowano: 14-12-2017, 22:00

Krakowska firma IT w segmencie ERP chce rosnąć szybciej niż polski rynek. Bardzo liczy na chmurę i przedsiębiorców zza granicy

W 2016 r. przychody grupy Comarch ze sprzedaży systemów wspomagających zarządzanie (ERP) przekroczyły łącznie 200 mln zł. W ciągu najbliższych siedmiu lat spółka planuje dwucyfrowe tempo wzrostu w tym obszarze i dojście do poziomu 500 mln zł. Takie cele przewiduje Plan 7500, który opiera się na trzech filarach: rozwoju portfolio produktowego, inwestycjach w rozwiązania chmurowe i dalszej ekspansji zagranicznej. Po trzech kwartałach tego roku sprzedaż Comarchu w krajowym sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wzrosła o 20 proc. — do 110 mln zł.

JASNY CEL: Jesteśmy zdeterminowani, żeby w ciągu najbliższych lat stać się największym dostawcą rozwiązań ERP w Polsce — mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarchu, który w ostatnich latach zdobywał udziały rynkowe głównie kosztem zachodniej konkurencji.
Fot. ARC

— Zakładamy utrzymanie takiej dynamiki także w czwartym kwartale, który dla branży informatycznej jest najgorętszym okresem. Realizowane kontrakty przełożą się na przychody ze sprzedaży w Polsce, które w tym roku przekroczą 170 mln zł — mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarchu odpowiedzialny za ERP. Firma analityczna IDC prognozuje, że do 2021 r. polski rynek systemów wspomagających zarządzanie będzie rósł średniorocznie o 2,9 proc. i osiągnie wartość 269 mln USD. Strategiczne plany Comarchu na najbliższe lata wyglądają na tym tle dość ambitnie.

W pogoni za biznesem

Jednym z filarów Planu 7500 jest rozwój oferty produktowej. Comarch stale rozwija produkty i co roku zwiększa nakłady na prace badawczo-rozwojowe. W 2016 r. wydał na prace R&D w obszarze ERP prawie 54 mln zł, a zespół odpowiedzialny za rozwój systemów zwiększył się do blisko 800 osób, zatrudnionych w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii i Szwajcarii. Pracują m.in. nad rozwojem i dostosowywaniem systemów Comarchu do zmieniających się modeli biznesowych, zgodnie z trendami internetu rzeczy i przemysłu 4.0.

Firmy w chmurach

Comarch wierzy, że na rozwój rynku i systemów ERP duży wpływ będzie miała technologia chmury obliczeniowej. Według IDC, w 2025 r. chmura będzie miała 69 proc. udziałów w rynku oprogramowania w Europie Środkowej i Wschodniej.

— Cloud computing jest kołem zamachowym rynku ERP — i będzie nim w najbliższych latach. Firmy stawiają na systemy w modelu chmurowym, ponieważ rozwiązują wiele problemów, począwszy od utrzymywania własnej serwerowni i pracowników w dziale IT, a skończywszy na wydatkach inwestycyjnych — mówi Zbigniew Rymarczyk. Informuje, że wielu klientów spółki, którzy od lat korzystają z tradycyjnych wersji oprogramowania, przenosi dane do zewnętrznych centrów, ponieważ jest to efektywniejsze kosztowo. — Przewidujemy, że w tym roku sprzedaż naszych systemów ERP w chmurze zwiększy się o ponad 30 proc., do około 20 mln zł — mówi wiceprezes Comarchu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bez kompleksów

Trzecim filarem planu jest eksport. Comarch pracuje nad sprzedażą systemów przedsiębiorcom z Francji, Hiszpanii i Niemiec. W perspektywie siedmioletniej zagranica ma odpowiadać za około 40-50 proc. sprzedaży segmentu. Rynek krajów niemieckojęzycznych od wielu lat jest kluczowy dla Comarchu. Spółka jest też coraz mocniejsza we Francji, a w październiku uruchomiła pierwszy projekt w Hiszpanii — dla firmy zajmującej się wynajmem maszyn budowlanych.

 

OKIEM EKSPERTA
Rynek jest chłonny

EDYTA KOSOWSKA, analityk rynku oprogramowania w IDC

Na sytuację w branży ERP miały w tym roku wpływ dwa ważne zjawiska. Pierwsze — nałożenie na przedsiębiorców obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK) — spowodowało wzrost przychodów z systemów finansowo-księgowych, bo wielu producentów IT wprowadziło dodatkową opłatę za nową funkcję, a część przedsiębiorców musiała kupić nowy program do obsługi JPK. Drugie zjawisko — wstrzymanie lub przesunięcie wielu publicznych inwestycji IT i niższe od oczekiwanego wykorzystanie funduszy unijnych — ujemnie wpłynęło na sprzedaż. W najbliższych latach na rynek będą oddziaływały głównie zmiany związane z uszczelnianiem VAT, np. wprowadzenie rejestru faktur, a także fundusze unijne, trochę trudniejsze do zdobycia. Sytuacja na rynku pracy wymusi większą automatyzację procesów w firmach, co również będzie sprzyjało inwestycjom w systemy IT. Motorem wzrostu będzie też rozwój rynku rozwiązań dla MSP, który w Polsce jest nadal dość chłonny. Comarch ma ciekawe rozwiązania chmurowe w tym segmencie i umie je sprzedawać, więc na pewno ma potencjał wzrostu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane