Krakowska firma IT w segmencie ERP chce rosnąć szybciej niż polski rynek. Bardzo liczy na chmurę i przedsiębiorców zza granicy
W 2016 r. przychody grupy Comarch ze sprzedaży systemów wspomagających zarządzanie (ERP) przekroczyły łącznie 200 mln zł. W ciągu najbliższych siedmiu lat spółka planuje dwucyfrowe tempo wzrostu w tym obszarze i dojście do poziomu 500 mln zł. Takie cele przewiduje Plan 7500, który opiera się na trzech filarach: rozwoju portfolio produktowego, inwestycjach w rozwiązania chmurowe i dalszej ekspansji zagranicznej. Po trzech kwartałach tego roku sprzedaż Comarchu w krajowym sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wzrosła o 20 proc. — do 110...
Aktywuj dostęp do pb.pl – zyskasz nieograniczoną możliwość czytania najświeższych informacji z gospodarki i rynków. Aby korzystać z nich jeszcze wygodniej, pobierz aplikację mobilną.
Zamów wersję Premium, a do Twojej dyspozycji będzie pełna zawartość pakietu Basic, a dodatkowo: e-wydania, raporty branżowe, LexBiznes oraz atrakcyjne rabaty na konferencje.
Uruchom pakiet Premium+ wraz z dostępem do serwisu z raportami ekonomicznymi SpotData Research, a uzyskasz szybki wgląd w aktualne trendy na rynkach, w przemyśle i handlu.
Krakowska firma IT w segmencie ERP chce rosnąć szybciej niż polski rynek. Bardzo liczy na chmurę i przedsiębiorców zza granicy
W 2016 r. przychody grupy Comarch ze sprzedaży systemów wspomagających zarządzanie (ERP) przekroczyły łącznie 200 mln zł. W ciągu najbliższych siedmiu lat spółka planuje dwucyfrowe tempo wzrostu w tym obszarze i dojście do poziomu 500 mln zł. Takie cele przewiduje Plan 7500, który opiera się na trzech filarach: rozwoju portfolio produktowego, inwestycjach w rozwiązania chmurowe i dalszej ekspansji zagranicznej. Po trzech kwartałach tego roku sprzedaż Comarchu w krajowym sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wzrosła o 20 proc. — do 110 mln zł.
JASNY CEL: Jesteśmy zdeterminowani, żeby w ciągu najbliższych lat stać się największym dostawcą rozwiązań ERP w Polsce — mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarchu, który w ostatnich latach zdobywał udziały rynkowe głównie kosztem zachodniej konkurencji.Fot. ARC
— Zakładamy utrzymanie takiej dynamiki także w czwartym kwartale, który dla branży informatycznej jest najgorętszym okresem. Realizowane kontrakty przełożą się na przychody ze sprzedaży w Polsce, które w tym roku przekroczą 170 mln zł — mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarchu odpowiedzialny za ERP. Firma analityczna IDC prognozuje, że do 2021 r. polski rynek systemów wspomagających zarządzanie będzie rósł średniorocznie o 2,9 proc. i osiągnie wartość 269 mln USD. Strategiczne plany Comarchu na najbliższe lata wyglądają na tym tle dość ambitnie.
W pogoni za biznesem
Jednym z filarów Planu 7500 jest rozwój oferty produktowej. Comarch stale rozwija produkty i co roku zwiększa nakłady na prace badawczo-rozwojowe. W 2016 r. wydał na prace R&D w obszarze ERP prawie 54 mln zł, a zespół odpowiedzialny za rozwój systemów zwiększył się do blisko 800 osób, zatrudnionych w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii i Szwajcarii. Pracują m.in. nad rozwojem i dostosowywaniem systemów Comarchu do zmieniających się modeli biznesowych, zgodnie z trendami internetu rzeczy i przemysłu 4.0.
Firmy w chmurach
Comarch wierzy, że na rozwój rynku i systemów ERP duży wpływ będzie miała technologia chmury obliczeniowej. Według IDC, w 2025 r. chmura będzie miała 69 proc. udziałów w rynku oprogramowania w Europie Środkowej i Wschodniej.
— Cloud computing jest kołem zamachowym rynku ERP — i będzie nim w najbliższych latach. Firmy stawiają na systemy w modelu chmurowym, ponieważ rozwiązują wiele problemów, począwszy od utrzymywania własnej serwerowni i pracowników w dziale IT, a skończywszy na wydatkach inwestycyjnych — mówi Zbigniew Rymarczyk. Informuje, że wielu klientów spółki, którzy od lat korzystają z tradycyjnych wersji oprogramowania, przenosi dane do zewnętrznych centrów, ponieważ jest to efektywniejsze kosztowo. — Przewidujemy, że w tym roku sprzedaż naszych systemów ERP w chmurze zwiększy się o ponad 30 proc., do około 20 mln zł — mówi wiceprezes Comarchu.
Bez kompleksów
Trzecim filarem planu jest eksport. Comarch pracuje nad sprzedażą systemów przedsiębiorcom z Francji, Hiszpanii i Niemiec. W perspektywie siedmioletniej zagranica ma odpowiadać za około 40-50 proc. sprzedaży segmentu. Rynek krajów niemieckojęzycznych od wielu lat jest kluczowy dla Comarchu. Spółka jest też coraz mocniejsza we Francji, a w październiku uruchomiła pierwszy projekt w Hiszpanii — dla firmy zajmującej się wynajmem maszyn budowlanych.
OKIEM EKSPERTA Rynek jest chłonny
EDYTA KOSOWSKA, analityk rynku oprogramowania w IDC
Na sytuację w branży ERP miały w tym roku wpływ dwa ważne zjawiska. Pierwsze — nałożenie na przedsiębiorców obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK) — spowodowało wzrost przychodów z systemów finansowo-księgowych, bo wielu producentów IT wprowadziło dodatkową opłatę za nową funkcję, a część przedsiębiorców musiała kupić nowy program do obsługi JPK. Drugie zjawisko — wstrzymanie lub przesunięcie wielu publicznych inwestycji IT i niższe od oczekiwanego wykorzystanie funduszy unijnych — ujemnie wpłynęło na sprzedaż. W najbliższych latach na rynek będą oddziaływały głównie zmiany związane z uszczelnianiem VAT, np. wprowadzenie rejestru faktur, a także fundusze unijne, trochę trudniejsze do zdobycia. Sytuacja na rynku pracy wymusi większą automatyzację procesów w firmach, co również będzie sprzyjało inwestycjom w systemy IT. Motorem wzrostu będzie też rozwój rynku rozwiązań dla MSP, który w Polsce jest nadal dość chłonny. Comarch ma ciekawe rozwiązania chmurowe w tym segmencie i umie je sprzedawać, więc na pewno ma potencjał wzrostu.