RTB House kupuje specjalistów od SEO

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2022-10-06 16:50

Grupa RTB House przejmuje kontrolę nad Senuto, start-upem automatyzującym internetowy marketing, w który inwestowały fundusze venture, i łączy go z kupionym wcześniej WhitePressem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • po co spółka z grupy RTB House przejmuje startup Senuto,
  • ile pieniędzy do tej pory inwestorzy włożyli w startup i jak się rozwija,
  • jaka jest skala biznesu RTB House i jak grupa rośnie po inwestycji funduszu Cinven.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Półtora roku temu WhitePress, specjalizujący się w tworzeniu treści sponsorowanych w internecie, został odkupiony od Netsprintu przez grupę RTB House. Teraz sam wybrał się na zakupy. Spółka, która w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyła skalę działalności, poinformowała, że "łączy siły“ z firmą Senuto. Formalnie 100 proc. jej udziałów przejmuje RTB House.

Senuto to działający od 2016 r. start-up, do tej pory finansowany przez fundusze venture capital, który wspomaga pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach i automatyzuje tworzenie treści „zgodnych z oczekiwaniami Google'a”. Wartości transakcji nie ujawniono. Strony informują, że po jej finalizacji Sanuto „zachowa pełną niezależność”.

— Połączenie sił z Senuto nie tylko pozwoli nam umocnić pozycję lidera w obszarze automatyzacji content marketingu i działań SEO w Polsce, ale także za granicą. Zakup dotyczy narzędzi, które się bardzo dobrze uzupełniają — to ten sam rynek, grupa docelowa i komplementarne usługi. Dlatego zakładamy, że ta synergia i możliwość cross sellingu radykalnie zwiększy wartość obu firm. Szacujemy, że na tej transakcji spółka zyska 10 proc. pod względem przychodów, a pod względem liczby klientów aż 80 proc. — mówi Paweł Strykowski, prezes WhitePress, cytowany w komunikacie spółki.

Senuto do tej pory zdobyło od inwestorów ponad 8 mln zł. Jeszcze na etapie pre-seed w spółkę wszedł fundusz Knowledge Hub, a potem blisko 2 mln zł dokapitalizował ją bValue, za którym stoją m.in. Rafał Brzoska, Marian Owerko i Tomasz Misiak. Na początku 2020 r. ponad 5 mln zł dorzucił fundusz Aria Private Equity. Przy okazji tamtej rundy finansowania start-up wyceniono na 30 mln zł. W ubiegłym roku spółka miała 4,3 mln zł przychodów i 2,8 mln zł straty netto.

— W 2022 r. spółka osiągnie przychód w wysokości 6 mln zł, co daje wzrost na poziomie 40 proc. rok do roku. W planach na 2023 r. ma szybką ekspansją zagraniczną i dalszy rozwój narzędzi wspomagających proces planowania i tworzenia treści — mówi Damian Sałkowski, szef Senuto.

Tymczasem WhitePress miał w ubiegłym roku około 50 mln zł przychodów i ponad 4 mln zł czystego zysku. Zatrudniająca 140 osób firma działa w 25 krajach europejskich oraz w Turcji i Brazylii. Za większość jej przychodów odpowiada Polska, ale...

— W tym roku prognozujemy obroty w wysokości ponad 78 mln zł. Co istotne, WhitePress rośnie ponad 100 proc. rok do roku na rynkach zagranicznych i bardzo możliwe, że w 2023 r. obrót spółki polskiej będzie stanowił już mniej niż połowę sprzedaży całej firmy — mówi Paweł Strykowski.

Sanuto włączone w struktury WhitePress stanie się kolejnym elementem internetowej układanki grupy RTB House, w którą na początku 2019 r. zainwestował globalny fundusz private equity Cinven, w Polsce znany jako znaczący akcjonariusz Allegro. Grupa, dla której biznesowym fundamentem jest retargeting, czyli wyświetlanie użytkownikom reklam związanych z ich wcześniejszą aktywnością w internecie, w ostatnich latach bardzo dynamicznie rośnie. W 2021 r. jej przychody skoczyły o 41 proc. — do 1,48 mld zł, a zysk netto wyniósł 190,6 mln zł.