Pierwszy masowiec ładunków suchych wyposażony w napęd LNG - cementowiec MV Greenland - odbył pomyślnie pierwszą operację bunkrowania w obszarze stoczni Ferus Smit Westerbroek Yard w Holandii. Statek jest wyposażony w ciśnieniowy zbiornik schłodzonego LNG, znajdujący się wewnątrz kadłuba. Napęd, a zwłaszcza zbiornik przeszedł szereg bardzo rygorystycznych testów bezpieczeństwa, które mają zapewnić, że nawet przy rozszczelnieniu bądź rozerwaniu nie nastąpi gwałtowny zapłon detonacyjny przewożonego paliwa LNG - twierdzi holenderska firma Cryonorm Systems odpowiedzialna za konstrukcje zbiornika i systemu napędowego.

Pionowy układ paliwowy ze zbiornikiem o pojemności 130 metrów sześć. jest umieszczony wewnątrz kadłuba i na dziobie jednostki. Obecnie statek znajduje się w ostatniej fazie prac wyposażeniowych i zostanie przyjęty przez armatora "w nadchodzących tygodniach".
Firma Cryonorm Systems poinformowała także iż bierze udział w pracach konstrukcyjnych siostrzanego statku MV Greenland, na razie bez nazwy, znajdującego się na pochylni w stoczni Ferus Smit. Podobnie jak Greenland i ten statek będzie posiadał napęd LNG, choć konstrukcyjnie oba rodzaje napędu mogą się nieco różnić.
Pierwszy taki statek
Zwodowany 3 listopada MV Greenland jest pierwszym na świecie masowcem do przewozu ładunków suchych z napędem LNG - poinformowała z kolei stocznia Ferus Smit. Masowiec jest cementowcem budowanym dla spółki joint venture JT Cement, w której udziały mają Erik Thun i norweska firma KG Jebsen Cement.
Budowa statków z napędem LNG staje się już tak powszechna iż belgijska spółka Fluxys podpisała umowę z firmami Engie, Mitsubishi i NYK Line. Na jej mocy Fluxys otrzyma 25 proc. pakiet we wspólnym przedsięwzięciu, jakim będzie budowa i prowadzenie działalności biznesowej za pomocą jednostki do bunkrowania LNG, która ma bazować w porcie Zeebrugge w Belgii.
Statek do bunkrowania LNG o pojemności zbiorników 5100 metrów sześć. jest obecnie budowany w stoczni w Korei Południowej i według planu ma przybyć całkowicie wyposażony do Zeebrugge w II połowie 2016 roku. Stamtąd miał działać w czarterze spółki Engie, Mitsubishi i NYK Line; obecnie do operatorów dołączy też Fluxys, dysponujący własnym terminalem LNG w Zeebrugge. Operacje bunkrowania mają odbywać się w reżimie ship-to-ship na redzie belgijskiego portu.
Odmienny system bunkrowania wdrożono w porcie w Antwerpii w Belgii. Wyposażony w napęd LNG przybrzeżny tankowiec Sefarina stał się pierwszym statkiem, który został zabunkrowany w Antwerpii przy pomocy ciężarówek z schłodzonym i utrzymywanym pod ciśnieniem LNG. Jak poinformował kapitanat portu w Antwerpii, jest to pierwszy statek z napędem LNG w portach europejskich, który dokonał operacji uzupełniania paliwa w ten sposób.
Gaz LNG jest przy tym dostarczany z terminala gazowego w Zeebrugge, należącego do spółki Fluxys i przewożony ciężarówkami do Antwerpii. Zapewne z ciężarówek zaopatrywać się będą także inne jednostki wyposażone w napęd LNG, dość powszechnie używane w przewozach przybrzeżnych, zwłaszcza na Morzu Północnym. Firma operatorska tankowca Seafarina, Chemgas Shipping, posiada w swojej flocie jeszcze kilka innych jednostek z napędem LNG.
Warto wspomnieć, ze Komisja Europejska w 2013 roku wskazała zastosowanie bezpiecznego napędu LNG w statkach, zwłaszcza mniejszych jednostkach prowadzących przewozy kabotażowe i promach jako "istotne działanie proekologiczne, które będzie wspierane przez Unię Europejską".