Rodzimy start-up Cosmose AI, aktywny na rynku azjatyckim, w ostatnich tygodniach zakończył rundę A. Teraz ogłosił, że uzbierał 15 mln USD. Kapitał popłynął od Singapurczyka Raymonda Zagego z Tiga Investments, grupy azjatyckich aniołów biznesu i funduszy — polskiego OTB Ventures i polsko-izraelskiego TDJ Pitango, które wspierały spółkę już wcześniej. W efekcie wycena start-upu wzrosła do 100 mln USD.

Dla detalistów
Raymond Zage, który inwestorsko zaangażowany jest m.in. w firmy Gojek i Toshiba, uwierzył w sprawność zespołu Cosmose AI i docenił zdolność spółki do przyciągania dużych marek. Platforma obsługuje m.in. LVMH, Coca-Colę, Walmart, L’Oreala i Samsunga.
— Obecnie zespół Cosmose AI ratuje rentowność handlu offline i zarazem wnosi doświadczenia zakupowe na nowy poziom — podkreśla Raymond Zage, cytowany w komunikacie firmy.
Cosmose — jak opisują jego przedstawiciele — łączy „anonimowe ID użytkowników smartfonów wraz z bardzo precyzyjną geolokalizacją i napędza sprzedaż offline”. Narzędzie ma wspierać marketingowe i sprzedażowe działania w handlu detalicznym poprzez dostosowywanie strategii komunikacji do rzeczywistego zachowania klientów w sklepach. Prowadzenie handlu w dotychczasowych modelach zaburzyła jednak pandemia COVID-19, w pierwszej kolejności w Chinach, gdzie start-up jest aktywny.
— Runda była planowana wcześniej i mimo kryzysu udało się ją zamknąć terminowo. Nie tylko przetrwaliśmy ten trudny czas, ale także udowodniliśmy, że nasza technologia może pomóc markom pozyskać klientów w nowych realiach rynkowych. Wiem, że nie wszystkie start-upy miały tyle szczęścia — mówi „PB” Miron Mironiuk, prezes Cosmose AI.
Przyznaje jednak, że pierwsze półrocze wiązało się ze sporą niepewnością.
— Nasz biznes jest ulokowany w Chinach, więc jako pierwsi widzieliśmy, w jak złym kierunku rozwija się sytuacja. Zdecydowaliśmy się więc na zredukowanie wydatków. Tym bardziej że — jak się wówczas wydawało — nasz produkt nie należy do rozwiązań typu „must have”. Odetchnęliśmy, gdy sklepy zaczęły się otwierać, a ich właściciele szukać nowych narzędzi i sposobów na przywrócenie w nich ruchu — opowiada Miron Mironiuk.
Nie obyło się jednak bez redukcji zatrudnienia w Chinach i w Polsce. Teraz firma zmienia strukturę zespołu. Pochwaliła się, że „dołączyło do niej czterech medalistów najbardziej prestiżowej z olimpiad programistycznych — ACM ICPC”.
Od venture capital
Zdaniem Adama Niewińskiego, partnera zarządzającego i współzałożyciela OTB Ventures, rynek venture capital natomiast miał tylko chwilowe zawahanie w związku z niepewnością dotyczącą scenariuszy rozwoju pandemii.
— Teraz najlepsze technologicznie firmy będą jeszcze szybciej wzmacniać swoją pozycję. W tej grupie jest Cosmose AI, mający silnych, globalnych klientów. Automatyzacja oraz zrozumienie klienta to klucz do zwiększenia efektywności — takie technologie będą więc coraz częściej implementowane. Wierzę, że wkrótce rozwiązania klasy Cosmose AI będą standardem w sprzedaży detalicznej na całym świecie — mówi Adam Niewiński.
Firma planuje wyjść poza Chiny i Japonię. Obrany kierunek to Azja Południowo-Wschodnia, a w dalszej kolejności Indie i Bliski Wschód. Strategia zakłada rozwój z zaangażowaniem lokalnych partnerów.
Venture capital zwiększa aktywność
Cosmose AI z inwestycją 15 mln USD trafiła do czołówki spółek z najwyższymi rundami zrealizowanymi w tym roku. Więcej od niej na przełomie lat 2019/20 otrzymała Codility, która w styczniu ogłosiła zebranie 22 mln USD w rundzie A od funduszy Oxx i Kennet Partners. Ponad 10 mln USD udało się pozyskać medtechowi Infermedice. Firma na początku sierpnia upubliczniła zakończenie rundy z udziałem m.in. Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Heal Capital i Inovo Venture Partners. Poza podium, ale bogatsze o ponad 20 mln zł, stały się w tym roku spółki Nomagic (33 mln zł od m.in. Manta Ray, Khosla Ventures i Hoxton Ventures) i Symmetrical.ai (25 mln zł z zasobów Global Founders Capital, ParTech i Market One Capital). Wartość pozostałych inwestycji nie przekracza tej puli.