Czytasz dzięki

COVID-19 ugodził twórców Pudelka

opublikowano: 26-05-2020, 22:00

Maszyna do zarabiania pieniędzy, jaką stworzyli właściciele serwisu plotkarskiego po przejęciu Wirtualnej Polski, zacięła się. Winny koronawirus, ale czy tylko?

Kurs akcji niemal nie zareagował na opublikowane przez Wirtualną Polskę Holding (WPH) wyniki pierwszego kwartału 2020 r. A był to pierwszy kwartał ze spadkiem przychodów, odkąd na początku 2014 r. twórcy Pudelka wsparci przez fundusz Innova Capital przejęli Wirtualną Polskę i w oparciu o jej markę zaczęli tworzyć holding. 149,8 mln przychodów w pierwszym kwartale oznacza 4,6 proc. spadku względem roku 2019 r. Erozja zysków była jednak większa. Skorygowana EBITDA wyniosła 41,2 mln zł, co oznacza spadek o 6,5 proc. r/r. Wynik netto to 7,2 mln zł, czyli 49,5 proc. mniej niż rok temu.

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding, zapowiada, że w
sierpniu w Telewizji WP ruszy program, który ma przynieść synergię między
telewizją a e-commerce.
Zobacz więcej

WAKACYJNA PREMIERA:

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding, zapowiada, że w sierpniu w Telewizji WP ruszy program, który ma przynieść synergię między telewizją a e-commerce. Fot. WM

— Wiadomo, że pierwszy kwartał to już odległa historia i żyjemy kolejnym kwartałem — zaznacza Elżbieta Bujniewicz-Belka, dyrektor finansowa Wirtualnej Polski Holding.

W obecnym kwartale pogłębiał się zaś koronawirusowy lockdown gospodarki, który wraz ze zwykłymi ludzkimi obawami szczególnie dotknął branżę turystyczną. WPH to zaś duża sieć sprzedaży wycieczek. Pod koniec 2019 r. pod szyldem Wakacje.pl, My Travel i Wakacyjny Świat działało ponad 350 punktów sprzedaży, czyli około 70 proc. placówek agencyjnych o profilu turystycznym. Model biznesowy WPH sprawia, że kłopoty poszczególnych placówek franczyzowych samej spółki bezpośrednio nie dotykają, ale już brak sprzedaży bije w WPH. Segment turystyki zagranicznej — składający się z Wakacji.pl, My Travel i Parklot (parkingi lotniskowe) — odnotował nie tylko spadek sprzedaży, ale również ujemną EBITDA.

WPH nie podaje skali zejścia pod kreską, ale turystyka to kilkanaście procent EBITDA całego holdingu. Szefowie WPH zapewniają, że grupa Wakacje.pl to jedyna część holdingu, jaka odnotowała stratę w pierwszym kwartale. Zdaniem Jacka Świderskiego, prezesa Wirtualnej Polski Holding, to kiedy sytuacja się tam polepszy, zależy od tego, kiedy zostanie zniesiona kwarantanna po powrocie z zagranicy. Poza Wakacjami.pl zwolnienia pracowników przeprowadzono również w przedsięwzięciach modowo-wnętrzarskich grupy Domodi (też Allani i Homebook).

— Zwolnienia w Domodi miały związek nie tylko z koronawirusem, ale też tym, że spółka zmienia swój model biznesowy. Poza Wakacjami.pl widzimy raczej ścieżkę dochodzenia do celów biznesowych w naszych spółkach. W jednych zajmie to dwa miesiące, w innych cztery — zapewnia Jacek Świderski.

— W raporcie z 20 kwietnia oszacowałem EBITDA za 2020 r. na 169 mln zł, czyli 22 proc. mniej niż w 2019 r. Wyniki za pierwszy kwartał w żaden sposób nie przekonują mnie do zmiany prognoz — zaznacza Paweł Szpigiel, analityk mBanku.

Co dalej z reklamą?

W 2019 r. WPH miała 223,3 mln zł EBITDA.

— Zakładam, że na poziomie grupy w 2020 r. nastąpi spadek EBITDA o kilkadziesiąt milionówzłotych. Same Wakacje.pl to w normalnym roku 15 proc. EBITDA całej grupy. Działalność medialna radzi sobie obecnie w miarę dobrze, ale gdyby stało się coś złego w segmencie reklamy, to będzie to dodatkowy niekorzystny czynnik. Nie można o tym zapominać, bo wydatki reklamowe należą do tych, które ograniczane są w pierwszej kolejności — komentuje Adrian Górniak, analityk Domu Maklerskiego BDM.

Dla turystyki kluczowy jest trzeci kwartał. WPH przyznaje jednak, że COVID-19 przynajmniej czasowo wpłynął negatywnie na niemal wszystkie jej biznesy. Ograniczenie działalności banków i firm pożyczkowych uderzyło w pośrednictwo Totalmoney.pl. Obroniła się jedynie telewizja, która po raz pierwszy miała dwa kwartały z rzędu dodatniej EBITDA. W reklamie internetowej sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze. W marcu miały tam miejsce pojedyncze rezygnacje z zaplanowanych kampanii, ale już w drugim kwartale sytuacja uległa pogorszeniu, głównie w zakresie kampanii wizerunkowych. WPH zaznacza jednak, że kampanie wizerunkoweod dłuższego czasu są zastępowane rozliczanymi efektywnościowo. Paweł Szpigiel zwraca uwagę, że rynek reklamy był stabilny, gdy PKB rosło o 1,5-2 proc. Jego zdaniem tego nie można się spodziewać w 2020 r. Samo wychodzenie z lockdownu nie oznacza bowiem, że wszystko wróci do normy.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— W tak niestabilnych czasach przedsiębiorstwa tną koszty. A wydatki na reklamę i marketing są ograniczane często w pierwszej kolejności. Nie jestem też pewien, czy COVID-19 to jedyny problem spółki. Domodi i Allani zanotowały np. niewielki wzrost po wybuchu pandemii, ale po świętach wielkanocnych ruch w tych serwisach jest raczej mniejszy niż rok temu — mówi Paweł Szpigiel.

Dywidenda i fiskus

Zaledwie dzień przed publikacją raportu za pierwszy kwartał 2020 r. zarząd WPH rekomendował niewypłacanie dywidendy. To w zasadzie przesądza sprawę — Jacek Świderski j jego dwóch kolegów z zarządu dysponuje ponad 50 proc. akcji.

— Nie chcielibyśmy stworzyć wrażenia, że ten kryzys nie dotknął Wirtualnej Polski. Dotknął Wirtualną Polskę i wielu pracowników grupy. Mieliśmy redukcje zatrudnienia w Domodi i Wakacje.pl. Pierwszy raz w nowej historii Wirtualnej Polski mieliśmy spadek sprzedaży. Podejmujemy więc wszystkie działania, które zapewnią spółce bezpieczeństwo — podkreśla Jacek Świderski.

WPH ma obecnie 130 mln zł gotówki i mimo koronawirusa nie odkłada na półkę potencjalnych akwizycji. Jacek Świderski zaznacza jednak, że w 2020 r. nie należy spodziewać się żadnej dużej transakcji.

— Jeśli chodzi o akwizycje, to nasze serce bije w e-commerce. Cały czas przyglądamy się zagranicy. Koronawirus nic w tej kwestii nie zmienił, poza tym, że jesteśmy ostrożniejsi — mówi Jacek Świderski.

W lutym 2020 r. okazało się, że skarbówka kwestionuje rozliczenie nabycia samej Wirtualnej Polski przez twórców Pudelka. Chodzi o 61,3 mln zł, z których w latach 2016-19 spółka rozliczyła już 42,1 mln zł. W samym pierwszym kwartale 2020 r. wykorzystała kolejne 4,9 mln zł i mimo sporu z fiskusem nie zamierza poprzestać.

— Decyzji jako takiej nie mamy. Mamy tylko protokół wstępny i nadal będziemy korzystać z tej tarczy podatkowej — deklaruje Elżbieta Bujniewicz-Belka.

— Spór z urzędem skarbowym nie jest istotny w sytuacji, gdy spółka w kluczowych obszarach notuje słabe wyniki i rezygnuje z wypłaty dywidendy, zwłaszcza gdy sytuacja kredytowa na taką wypłatę pozwala. Rezygnacja z dywidend może być sygnałem, że zarząd spółki spodziewa się pogorszenia wyników w okresie dłuższym niż jeden-dwa kwartały — komentuje Paweł Szpigiel.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane