CPK przyśpiesza szybką kolej i szuka prezesa dla lotniska

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-07-03 10:44

Spółka planuje zbudować sieć kolejową igrek do 2033 r. Rozsypała worek z przetargami na drogi. Szuka również prezesa lotniskowej firmy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy mają powstać odcinki sieci igrek
  • jakie przetargi ogłosiła spółka
  • do kiedy mogą składać aplikację kandydaci na prezesa spółki CPK.Lotnisko
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka Centralny Port Komunikacyjny konkretyzuje plany dotyczące budowy kolei dużych prędkości i lotniska. Harmonogram prac jest bardzo napięty. „Priorytetem inwestycji kolejowych CPK pozostaje tzw. igrek (linia KDP Y) łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem, na którym pociągi będą osiągać prędkość 300-320 km/h. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami. Jako pierwszy, wraz z uruchomieniem nowego lotniska centralnego (...) w 2032 r., zostanie oddany do użytkowania odcinek Warszawa—CPK—Łódź—Wrocław. W 2033 r. zostanie zakończona budowa całej linii uzupełniona o połączenie do Poznania” — czytamy w informacji spółki. To ambitny plan. Za bardziej realny termin sceptycy uważają 2035 r. Dzięki budowie sieci igrek podróżni będą mogli pokonać dystans między Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem w około 100 min.

CPK nie odkłada też do lamusa innych planowanych dotychczas projektów kolejowych. Do końca 2025 r. we współpracy z PKP PLK oraz samorządami zakończy analizy dotyczące potrzeby i harmonogramu budowy innych linii kolejowych. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, zapowiadał już np. wykonanie do 2040 r. tzw. odcinka CMK Północ, czyli trasy kolejowej od lotniska centralnego w kierunku portów bałtyckich. Ważny odcinek, który także trzeba zbudować, ma przebiegać od Katowic w kierunku granicy z Czechami, ponieważ będzie stanowił element kolei dużych prędkości do Ostrawy. W Unii Europejskiej trwają również wstępne przygotowania do budowy szybkiej linii, która po zakończeniu wojny ułatwi dojazd do Lwowa i Kijowa. W tym celu także niezbędne może okazać się planowane od dawna przez CPK wydłużenie linii od Lublina w kierunku wschodniej granicy.

Spółka zintensyfikowała także przygotowania do budowy hubu lotniczego. Ogłosiła postępowanie kwalifikacyjne na prezesa firmy CPK.Lotnisko. Kandydaci mogą zgłaszać się do 8 lipca. Dzień później w siedzibie CPK albo w formie telekonferencji odbędą się rozmowy kwalifikacyjne.

CPK.Lotnisko to spółka celowa, w której 49 proc. udziałów mają mieć inwestorzy zainteresowani finansowaniem budowy i zarządzaniem portem. W ubiegłym roku wybrano ofertę konsorcjum firm IFM i Vinci. Pierwsza firma niedawno potwierdziła na łamach PB zainteresowanie realizacją lotniskowej inwestycji. W branży pojawiają się natomiast wątpliwości dotyczące zaangażowania firmy Vinci, która — jak niedawno się okazało — ma być partnerem w budowie hubu na Węgrzech. Zapytaliśmy kilka dni temu, czy nadal jest zainteresowana inwestowaniem w lotnisko w Baranowie. Biuro prasowe grupy odpowiedziało jedynie, że nie udziela komentarza dotyczącego lotniczego projektu CPK.