CSR: firmom brakuje wiedzyo korzyściach

opublikowano: 01-10-2013, 00:00

Tylko co trzeci przedsiębiorca z sektora MSP zna pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu”. Bez edukacji i promocji ani rusz

Mimo że coraz więcej mówi się o strategii CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, mikro-, małe i średnie firmy wciąż mają niewielką wiedzę na ten temat. Dobrowolne działania, które przynoszą korzyści, m.in. dla środowiska, regionu i pracowników, są udziałem przede wszystkim dużych przedsiębiorstw. Dla mniejszych to wciąż nowość, co do której mają obawy. Jak wynika z badania przeprowadzonego latem przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wśród kadry zarządzającej sektora MSP, pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” zna tylko 33 proc. ankietowanych. Ale nawet ci, którzy o nim słyszeli, często niewłaściwie interpretują jego znaczenie.

— Przedsiębiorcy, którzy zadeklarowali znajomość tego pojęcia, utożsamiają CSR z pojedynczymi działaniami, takimi jak prowadzenie działalności w sposób zgodny z prawem, wspieranie lokalnych organizacji, dbanie o środowisko naturalne i warunki pracy. Niewielu mówiło o nim jako o systemie zarządzania. Przedsiębiorcom zdecydowanie brakuje kompleksowej wiedzy z obszaru CSR, przede wszystkim na temat celów wprowadzania tego systemu i korzyści, które można dzięki niemu osiągnąć — podkreśla Małgorzata Jelińska, główny specjalista z PARP.

Jakie działania CSR realizują małe firmy? Najczęściej takie, które są łatwe do przeprowadzenia i nie wymagają dużych nakładów, a ich efekty będzie można szybko zauważyć.

— Najczęstszymi działaniami są programy podnoszące kwalifikacje pracowników, segregacja odpadów czy wspieranie lokalnych organizacji. Tymczasem znacznie większe korzyści biznesowe można osiągnąć dzięki innego typu przedsięwzięciom, takim jak wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego, uzyskanie certyfikatów jakości lub środowiskowych czy innowacje produktowe — wymienia Małgorzata Jelińska.

Według innego badania PARP większość przedsiębiorców uważa, że wprowadzanie CSR w firmie wiąże się z dużymi problemami. Najczęstszą przeszkodą jest konieczność poniesienia kosztów (na ten czynnik zwraca uwagę 38 proc. badanych). Firmy wskazują też na brak czasu (32 proc.) i złożoność tematu (30 proc.).

Natomiast wśród korzyści z tego typu działalności przedsiębiorcy najczęściej wskazują poprawę wizerunku firmy (74 proc.), zwiększenie motywacji pracowników (58 proc.) i generowanie przychodów (45 proc.). Widoczna jest mała świadomość i wiedza firm na temat tego, co można zyskać dzięki działaniom CSR. Aby zmienić tę sytuację i promować tę tematykę wśród mniejszych firm, powstała Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsięwzięcie zorganizowane przez „Puls Biznesu” z firmą Martis Consulting i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa polega na cyklu konferencji dla MSP. W spotkaniach pierwszej edycji przedsiębiorcy brali udział w ankietowym badaniu na temat stosowanych u siebie działań CSR. Rezultaty potwierdziły, że w tym obszarze jest jeszcze dużo do zrobienia. Tylko 20 proc. przedsiębiorców ma spisaną strategię CSR. Najsłabiej pod tym względem prezentują się firmy mikroi małe. Niepokojące jest to, że niektóre firmy nie realizują nawet wymaganych przez prawo podstawowych działań, takich jak rozliczanie składek pracowniczych ZUS i nadgodzin.

— Wiele małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce to firmy społecznie odpowiedzialne, ale często brakuje im wiedzy i narzędzi, by w tej odpowiedzialności, wynikającej najczęściej z osobistych cech właściciela, dostrzec potencjał dla rozwoju biznesu. Badania pokazują, że CSR w dużych firmach jest obszarem zdecydowanie bardziej sformalizowanym i lepiej zarządzanym. Pora, by z tych doświadczeń zaczęły korzystać mniejsze firmy. One doskonale znają potrzeby swojego otoczenia społecznego i mogą istotnie zyskać w opinii zarówno klientów, jak i własnych pracowników — mówi Anna Pawelska, dyrektor działu audytu i CSR w Martis Consulting.

Skuteczną zachętą do działań społecznie odpowiedzialnych mogą być dotacje na wprowadzenie CSR w swojej firmie. Konkursowe zmagania organizuje PARP. Każda firma z sektora MSP może dostać do 100 tys. zł na działania na firmowe przedsięwzięcia związane ze środowiskiem, relacjami z pracownikami firmy lub zaangażowaniem społecznym. Pierwszy nabór jest już za nami, a drugi konkurs agencja planuje ogłosić pod koniec roku. O tym, jak dostać dofinansowanie i dlaczego CSR się opłaca, będzie mowa podczas drugiej edycji cyklu „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”.

Więcej informacji i rejestracja: www.konferencje.pb.pl.

Konferencje „PB” poświęcone CSR
O ile w dużych przedsiębiorstwach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu Giełdy Papierów Wartościowych i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa cykl konferencji Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. W tym tygodniu rusza druga edycja przedsięwzięcia. Podczas konferencji przedsiębiorcy poznają różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Dowiedzą się także, jak zdobyć dotacje na działania CSR. Najbliższa konferencja odbędzie się w Lublinie (już w najbliższy czwartek).
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / CSR: firmom brakuje wiedzyo korzyściach