Mieszkania i magazyny mają wzmocnić PHN

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-03-12 11:45

Notowany na warszawskiej giełdzie Polski Holding Nieruchomości ogłasza Nowy start. W ciągu pięciu lat planuje osiągnąć ponad dwukrotny wzrost przychodów. Mniejszą wagę przykłada do segmentu biurowego, a większą do mieszkaniówki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– jakie wartości EBIDTA grupa PHN chce osiągnąć w l. 2025-30

– ile mieszkań, biur, magazynów i lokali w ramach PRS zamierza wybudować w tym czasie

– jaką kwotę dywidend zamierza wypłacić

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowy start – strategia Polskiego Holdingu Nieruchomości na lata 2025-30 będzie oparta na czterech filarach: deweloperskim, wynajmie nieruchomości komercyjnych (biurowych, magazynowych i handlowych), generalnym wykonawstwie oraz budowaniu mieszkań na wynajem instytucjonalny (PRS). Te ostatnie mają pozwolić na elastyczne reagowanie na popyt w segmencie mieszkaniowym.

Zarząd zakłada osiągnięcie 400 mln zł zysku EBITDA w 2030 r. (wzrost o ponad 180 proc. w porównaniu do 2024 r.), a w latach 2025-30 łącznie 1,4 mld zł – podał PHN. Grupa planuje 1,6 mld zł przychodów netto w 2030 r. To o ponad 140 proc. więcej niż w 2024 r. W ciągu pięciu lat zamierza wypłacić ponad 180 mln zł dywidendy.

Wiesław Malicki, prezes PHN jest przekonany, że rynek mieszkaniowy w Polsce, mimo kilkuletniego okresu dynamicznego wzrostu cen, nadal ma przed sobą duże możliwości rozwoju, bo jednym jednym z najmniej nasyconych rynków mieszkaniowych w Unii Europejskiej.

- W przypadku przestrzeni biurowych, w niektórych miastach widać oznaki nasycenia, ale największy rynek warszawski nadal ma stabilne perspektywy wzrostu, szczególnie w klasie A – mówi szef holdingu.

Celem PHN w segmencie deweloperskim jest wybudowanie w najbliższych pięciu latach ponad 3,2 tys. mieszkań, więcej niż 40 tys. m kw. nowej powierzchni biurowej klasy A oraz ponad 600 tys. m kw. nowej powierzchni magazynowej. Filar budowlany, obejmujący usługi budowlane, w szczególności dla sektorów mieszkaniowego, przemysłowego i infrastrukturalnego, ma zrealizować do 2030 r. kontrakty o wartości ponad 2,74 mld zł.

Nowa aktywność, czyli segment PRS, obejmujący usługi najmu instytucjonalnego lokali mieszkalnych będzie bazować przede wszystkim na własnych nieruchomościach. W latach 2025-2030 ma powstać ponad 30 tys. m kw. powierzchni PRS.

Strategia zakłada także zbycie przez PHN dużej liczby mniej dochodowych nieruchomości – z obecnych 150 ma ich w 2030 r. zostać 90, co w założeniu przyniesie firmie 300 mln zł.

Jeśli chodzi o magazyny, wzrost powierzchni w 2030 r. w stosunku do posiadanej w 2024 ma być aż ponad jedenastokrotny (odpowiednio 54,5 tys. m kw. oraz 695,5 tys. m kw.), a w segmencie biurowym klasy A – 30-procentowy (odpowiednio 136,7 tys. m kw. i 177,7 tys. m kw.) .

Wdrożenie strategii oparte będzie na realizacji 15 inicjatyw podzielonych między cztery obszary: optymalizacja, rozwój, zielona transformacja i nowoczesne rozwiązania.

Optymalizacja obejmie aktywa, strukturę organizacyjną, procesy oraz strukturę kapitałową. Rozwój to inicjatywy z zakresu rentowności i płynności finansowej, portfela usług, synergii operacyjnych oraz kooperacji z podmiotami z udziałem Skarbu Państwa. W zakresie zielonej transformacji zaplanowano wdrożenie strategii ESG, obniżenie emisji CO2 o 42 proc. do 2030 r. m.in. poprzez inwestycje w farmy fotowoltaiczne, a także stworzenie portfela rozwiązań proekologicznych dla inwestycji. Ostatni punkt – nowoczesne rozwiązania – obejmie stworzenie portfela innowacji oraz implementację rozwiązań AI.

Po spadkach nadzieja na duże wzrosty
Jarosław Jędrzyński
ekspert portalu RynekPierwotny.pl

PHN jest notowany na rodzimej giełdzie od lutego 2013 r. Od momentu debiutu do dziś kurs spółki zanotował spadek o ok. 40 proc. przy wzroście w analogicznym okresie indeksu WIG-Nieruchomości o 230 proc. Co więcej, giełdowa kapitalizacja PHN aktualnie wynosi mniej niż jedną czwartą jej wartości księgowej, a strata netto za ostatnie 12 miesięcy to prawie ćwierć miliarda złotych. To wszystko może świadczyć o zdecydowanie niskiej rentowności aktywów, nieefektywnym ich zarządzaniu generującym ujemne wyniki finansowe, a w efekcie o deficycie potencjału rozwojowego spółki czy wręcz niezdolności generowania wartości dla akcjonariuszy.

Nowa strategia ma za zadanie radykalnie zmienić rynkową sytuację spółki głównie poprzez zwiększenie i zoptymalizowanie skali działalności. W dobie napływu środków z KPO jak najbardziej uzasadnionym posunięciem jest rozwój usług budowlanych. Z kolei planowana ekspansja w działalności deweloperskiej w mieszkaniówce przyniesie oczekiwane efekty w bezpośredniej perspektywie zapowiadanego przez rząd rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego z dofinansowaniem 2,5 mld zł rocznie. Znaczne ożywienie z dalszymi perspektywami dynamicznego rozwoju przeżywa też rynek magazynowy.

Okiem eksperta
Mieszkania i magazyny to dobre priorytety na dziś
Adrian Górniak
analityk Ipopema

Nowa strategia pokazuje, że spółka skupi się na segmencie mieszkaniowym, co zresztą sygnalizowała. Wcześniej była aktywna głównie w segmencie biurowym. Wydaje się, że mocniejsze wejście w mieszkania to dobry wybór na dziś, porównując sytuację na tych rynkach. Rynek biurowy jest cały czas pod presją. Co więcej, spółka ma sporo obiektów biurowych w portfelu i tylko część jest nowoczesna i dobrze wynajęta. Zejście ze 150 do 90 najbardziej dochodowych projektów w portfelu to w tej sytuacji racjonalne posunięcie.

Dobrą informacją jest także postawienie w większym stopniu na segment magazynowy, który w ostatnich dwóch latach radził sobie najlepiej w segmencie nieruchomości komercyjnych pod względem podwyżek czynszów, obłożenia czy transakcji. Pozostaje pytanie o kompetencje posiadane przez spółkę w tym obszarze, ale sama deklaracja pokazuje dobry kierunek.