Przedsiębiorcy i banki, podążając za rozwojem nowych technologii, coraz częściej stosują innowacyjne rozwiązania m.in. w obszarze płatności. Wdrażanie takich rozwiązań rodzi jednak wątpliwości odnośnie ich klasyfikacji na gruncie VAT. Czy VAT nadąża za innowacyjnymi rozwiązaniami?
Płatności gotówkowe odchodzą w niepamięć. Nawet karty płatnicze tracą na popularności. Zyskują natomiast coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, takie jak płatności mobilne. Dynamiczny rozwój urządzeń mobilnych motywuje do wdrażania nowego standardu rozliczeń — płatności smartfonem (BLIK). Już na wstępie pojawia się jednak wątpliwość, czy te niestandardowe formy płatności powinny być zwolnione z VAT, a może podmioty świadczące usługę obsługi autoryzacji oraz rozliczania transakcji z wykorzystaniem BLIK powinny doliczać do nich 23 proc. VAT? U podstaw tych wątpliwości leży wyrok Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w polskiej sprawie (C-40/15), w którym uznał zwolnienie z VAT usług pomocniczych do transakcji finansowych i ubezpieczeniowych za niezgodne z dyrektywą unijną. W konsekwencji, od 1 lipca 2017 r. przepis zniknął z polskiej ustawy o VAT, a chaos interpretacyjny się rozpoczął.