Bank of China (BOC) w wyniku swojej kilkumiesięcznej obecności w Polsce zidentyfikował tendencje rynkowe oraz potrzeby polskich, jak również chińskich przedsiębiorstw. Polskie firmy zwracają się do banku nie tylko w kontekście wsparcia działalności handlowej z partnerami chińskimi, ale coraz częściej myślą o inwestycjach w Chinach — widoczne jest to szczególnie w branży spożywczej, budowlanej oraz maszynowej. Firmy te wychodzą w ten sposób naprzeciw zapotrzebowaniu chińskiego rynku na produkty spożywcze wysokiej jakości oraz produkty z branży okołogórniczej, na które popyt wykazują chińskie firmy wydobywcze.
Dzięki swojej rozwiniętej sieci oddziałów oraz wieloletnim doświadczeniom na rynku chińskim Bank of China może wspierać finansowo polskie firmy, które planują inwestycje w Państwie Środka. Poprzez swoje oddziały położone np. w miastach przemysłowych lub na obszarach Specjalnych Stref Ekonomicznych możemy weryfikować poszczególne projekty pod kątem lokalnych uwarunkowań biznesowych i proceduralnych,wiarygodności oraz opłacalności danego projektu.
Bank of China może wesprzeć polskie firmy na rynku chińskim w zakresie rozwiązań finansowych i usług bankowych, przygotowania założeń biznesowych itp. BOC posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z chińskimi regulatorami rynku bankowego oraz instytucjami działającymi w obszarze transakcji międzynarodowych, co może pomóc w uniknięciu błędów firmom polskim wchodzącym na nieznany do tej pory rynek i zapewnić działanie zgodne z chińskimi przepisami i regulacjami.
Z drugiej strony, polski oddział BOC obserwuje zainteresowanie firm chińskich inwestycjami w Polsce w branży energetycznej, maszynowej oraz spożywczej (firmy chińskie wykazują zainteresowanie tworzeniem spółek joint venture z polskimi producentami z sektora mięsnego oraz mleczarskiego).
Bank of China jest idealnym partnerem dla chińskich firm realizujących strategię „Go Global”, które myślą o inwestycjach w Europie Środkowej i Wschodniej. Jako że polski rynek jest już przez nas rozpoznany pod kątem lokalnych uwarunkowań i popytu, coraz częściej firmy chińskie zwracają się do BOC jako swojego pierwszego kontaktu, lokalnego doradcy, który jest dla nich niejako pomostem i bramą na lokalny rynek. Przedsiębiorstwa chińskie zwracają się z prośbą o przedstawienie interesujących i strategicznych sektorów oraz projektów, jakie można realizować z polskimi partnerami. Dodatkowo, oprócz informacji na temat rynku rozmawiamy o konkretnych obszarach finansowania poszczególnych projektów, co pozwala nam wierzyć w realne plany firm chińskich oraz poważnego podejścia do działalności w Polsce.
Bartosz Komasa, Bank of China, oddział w Polsce