Daj więcej swoim ludziom

  • Dorota Czerwińska
07-03-2014, 00:00

Płacenie wynagrodzenia na czas lub wspieranie pracowników pieniędzmi z Funduszu Świadczeń Socjalnych to nie CSR, lecz obowiązki pracodawców

Działania CSR warto zacząć od pracowników. To od ich motywacji zależy sukces przedsiębiorstwa. Zadowoleni z firmy, w której pracują, budują jej dobrą reputację i wpływają na pozytywny wizerunek. Wiele firm w swoich deklaracjach myli jednak obowiązki pracodawcy wobec pracowników z rzeczywistymi działaniami CSR. Chwali się wypłatami na czas, sprawiedliwym wynagradzaniem, szkoleniami pracowników czy stosowaniem przepisów BHP. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu skierowana do pracowników?

DOBRA POLITYKA PERSONALNA: Kładziemy nacisk
na przemyślaną politykę personalną, dzięki której do firmy
chcą przychodzić najlepsi specjaliści, by wiązać z nią zawodową
przyszłość — mówi Dorota Strosznajder, dyrektor działu
komunikacji korporacyjnej Henkel Polska. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

DOBRA POLITYKA PERSONALNA: Kładziemy nacisk na przemyślaną politykę personalną, dzięki której do firmy chcą przychodzić najlepsi specjaliści, by wiązać z nią zawodową przyszłość — mówi Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska. [FOT. ARC]

— To więcej niż skrupulatne wypełnianie obowiązków związanych z kodeksem i prawem pracy. Odpowiedzialni pracodawcy realizują np. projekty dotyczące zarządzania różnorodnością, zapewniają pracownikom równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, dbają o ich zdrowie i rozwój fizyczny, oferują programy rozwojowe, benefity często dopasowane do indywidualnych potrzeb, dbają o ścieżki kariery, dają możliwość spełniania się społecznego przez wolontariat pracowniczy — wyjaśnia Paulina Kaczmarek z firmy PwC.

Dodaje, że firmy powinny tak postępować, by pracownicy byli ich ambasadorami, dlatego ważne jest budowanie kultury opartej na wartościach i realizowanie jej na każdym szczeblu zarządzania.

Pracownik rodzic

W Henklu panie wracające do obowiązków zawodowych po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym mogą podjąć pracę w niepełnym wymiarze godzin. Istnieje także możliwość pracy z domu. Firma zapewnia laptop z dostępem do internetu i telefon komórkowy. Prowadzi kampanię Work Life Flexibility Campaign promującą elastyczne formy zatrudnienia młodych rodziców wśród kadry menedżerskiej. Rodzice dzieci w wieku od 3 do 18 lat, w zależności od dochodu na członka rodziny, mogą liczyć na dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży. Firma, licząc się z urlopami macierzyńskimi swoich pracownic tak planuje ścieżki ich karier, by uwzględniały te przerwy, mniejsze tempo rozwoju w pewnych okresach, ale pozwalały wrócić do aktywności zawodowej. W firmie Cemex Program Twoja Rodzina to m.in. elastyczny czas pracy, dodatkowe dni wolne, premia becikowa, dofinansowanie wypoczynku dzieci oraz dostęp do e-szkoleń dla rodziców w czasie urlopów macierzyńskich i wychowawczych, by mogli się lepiej przygotować do powrotu do pracy.

— Staramy się, by nasze świadczenia były powszechne, a jednocześnie uwzględniały potrzeby pracowników na różnych etapach życia i kariery — mówi Kamila Skorupińska, dyrektor zarządzania ludźmi i organizacją w Cemeksie.

Starszym pracownikom firma zapewnia dodatkowe (ponad standardowy pakiet medyczny) świadczenia z zakresu opieki medycznej i ochrony zdrowia. Ma też edukacyjny pomysł na podniesienie ich umiejętności korzystania z nowoczesnych źródeł zdobywania wiedzy i uczenia się. Odchodzącym na emeryturę oferuje dodatkowe odprawy emerytalne.

Wspierają i nagradzają

Henkel prowadzi projekt networkingu i rozwoju Women in Leadership dla kobiet zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich. Uczestniczki programu biorą udział w spotkaniach tematycznych, warsztatach, treningach, gdzie rozwijają menedżerskie umiejętności, a dzięki wzajemnemu wsparciu budują pewność siebie. W programie Cemeksu Sukces na mur-beton pracownicy, którzy osiągają ponadprzeciętne wyniki, mają szansę na atrakcyjne nagrody. Natomiast zespoły, które wykazują ponadstandardowe zaangażowanie w budowanie świadomości bezpieczeństwa pracy, otrzymują co roku dodatkowe nagrody pieniężne w ramach firmowych konkursów BHP.

— Wdrożyliśmy wiele ciekawych usług dla pracowników. Jedna z nich to ogólnodostępne Centrum Obsługi Spraw Pracowniczych (24/7), gdzie przez specjalną infolinię, portal pracowniczy lub mailowo rozwiązywane są sprawy pracowników związane z zatrudnieniem — mówi Kamila Skorupińska. Shell z kolei stawia na zdrowie pracowników. W Business Service (SBSC) w Krakowie firma wprowadziła program Be-well.

— Przy pomocy multimedialnej platformy informacyjnej pracownicy mogą uzyskać informacje na temat zdrowego odżywiania, radzenia sobie ze stresem, rzucenia palenia, a nawet o programach zdrowotnych, w jakie warto się angażować. Informacje są dostosowane do konkretnego użytkownika i oparte na danych, jakie wprowadza na platformę. Co ważne, część naszych działań w programie Be-well inspirują, a nawet organizują pracownicy — mówi Anna Wołkowicz, starszy specjalista w Shell Business Service Centre Kraków.

W Henklu odbywają się wykłady dietetyków i fizjoterapeutów. Firma wspiera też pracownicze drużyny sportowe — Henkel Running Team, Henkel Football Team oraz Henkel Zumba Team.

Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska, mówi, że odpowiedzialny pracodawca prowadzi dialog z pracownikami, dba o wzajemne relacje i rozumie ich potrzeby i oczekiwania. Dlatego firma kładzie nacisk na przemyślaną politykę personalną, dzięki której do Henkla chcą przychodzić najlepsi specjaliści, by wiązać z nim zawodową przyszłość.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Daj więcej swoim ludziom