Ograniczenie długości linii kolejowych do 17,5 tys. km przewiduje program dalszej restrukturyzacji PKP - poinformowała w czwartek na posiedzeniu senackiej Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, z-ca dyrektora Departamentu Kolejnictwa w resorcie infrastruktury Jadwiga Stachowska.
"Program restrukturyzacji przewiduje ograniczenie eksploatacji linii kolejowych do 17,5 tys. kilometrów. Obecnie PKP używa prawie 20 tys. kilometrów linii, choć statystyki wskazują na więcej" - powiedziała Stachowska.
Dodała, że to optymalna długość linii kolejowych (17,5 tys. km), bowiem 90 proc. przewozów PKP dokonuje na liniach o długości 12 tys. kilometrów
Według Stachowskiej, program restrukturyzacji PKP przewiduje także reformę przewozów regionalnych.
"Chcemy skłonić samorządy do bliższego zainteresowania się przewozami regionalnymi. Oczywiście będziemy chcieli je zainteresować współpracą ze sobą, by uniknąć sytuacji, że pociągi kursują tylko w granicach jednego województwa" - powiedziała Stachowska.
Zapewniła senatorów, że resort infrastruktury jest skłonny przekazać w pełni samorządom organizację i finansowanie przewozów regionalnych.
Stachowska powiedziała też, że operatorzy regionalni będą mogli powstawać, jeśli dany samorząd będzie zainteresowany ich utworzeniem.
"Przewozy dalekobieżne pozostaną w rękach państwa, a w przyszłości część spółek w Grupie PKP zostanie sprywatyzowana" - dodała Stachowska.
Rzecznik PKP Jacek Prześluga, nie chciał komentować tej wypowiedzi, ale potwierdził, że trwają prace nad dalszym programem restrukturyzacji PKP. Według niego, rząd ma się nim zająć na początku listopada.
Przyjęty przez rząd w grudniu zeszłego roku program restrukturyzacji PKP zakłada przekazanie samorządom przewozów regionalnych oraz prywatyzację spółek: PKP Cargo i PKP Intercity.
Zgodnie z programem, wspólnie z samorządami wojewódzkimi zostaną utworzone tzw. spółki celowe, których zadaniem będzie wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich. Nie ustalono jeszcze, ile takich spółek powstanie.
Według programu, na krajowym rynku przewóz towarów będzie wykonywany przez przedsiębiorstwa prywatne, w tym PKP Cargo. Również przewozy pasażerskie dalekobieżne będą wykonywane przez przedsiębiorstwa prywatne, w tym PKP Intercity.
Jednym z elementów programu restrukturyzacji finansowej grupy PKP, jest emisja obligacji PKP o łącznej nominalnej wartości 1,5 mld zł. Wykup obligacji i wypłata odsetek od nich, gwarantowane będą przez Skarb Państwa.
Zadłużenie grupy PKP, które obecnie wynosi około 10 mld zł, zgodnie z programem do 2006 r., ma być ograniczone do 4 mld zł.
W środę PKP poinformowały o swojej nowej strategii, która m.in. przewiduje konsolidację przeprowadzoną w oparciu o trzy główne grupy: spółek infrastruktury kolejowej, spółek przewozów towarowych, spedycji i logistyki oraz spółek przewozów pasażerskich.
Projekt strategii zakłada znaczące przyspieszenie w przekazywaniu spółkom PKP majątku niezbędnego do ich normalnego funkcjonowania na rynku usług i przewozów kolejowych, wzmocnienie wartości spółek tworzących Grupę PKP oraz silniejsze powiązania kapitałowe w ramach poszczególnych grup.