DC zrezygnował z nowych branż Niezłe wyniki Leasing i kredyty

Paweł Janas
opublikowano: 2000-12-15 00:00

DC zrezygnował z nowych branż

DaimlerChrysler wycofał się z planów finansowania dużych projektów inwestycyjnych spoza branży motoryzacyjnej. Zamierza skoncentrować się na sprzedaży aut. W 2001 r. priorytetem będzie segment autobusów miejskich.

Niemiecki koncern motoryzacyjny DaimlerChrysler zrezygnował z powołania w Polsce spółki DaimlerChrysler Capital Services, która miała wesprzeć finansowo duże projekty inwestycyjne dotyczące branży transportowej (samoloty, pociągi, okręty), maszyn budowlanych, urządzeń przemysłowych oraz IT.

— Postanowiliśmy skoncentrować się na działalności podstawowej, tj. produkcji i sprzedaży samochodów, jak również na finansowaniu wyłącznie tejże działalności — podkreśla Heinrich Weber, prezes spółki leasingowej i banku DaimlerChrysler.

Według niego, koncern rozważa również zasadność kontynuowania działalności podobnych firm w innych krajach europejskich.

Niezłe wyniki

DaimlerChrysler może być natomiast zadowolony z tegorocznych wyników sprzedaży samochodów w Polsce. Z danych udostępnionych przez firmę wynika, że od stycznia do listopada 2000 roku sprzedano 2150 aut osobowych marki Mercedes Benz — o 479 sztuk więcej niż w takim samym okresie 1999 r.

W przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych, liczonych razem, po jedenastu miesiącach 2000 roku sprzedano 3110 sztuk wobec 2860 ulokowanych na rynku od stycznia do grudnia 1999 r. Nie wszystkie modele zanotowały wzrost. Spada sprzedaż Vito, który do końca listopada trafił do 1250 klientów (w analogicznym okresie 1999 r. — do 1410). Z kolei model Sprinter do grudnia znalazł 1050 nabywców, podczas gdy w takim samym okresie 1999 r. tylko 900.

Leasing i kredyty

Koncern nadal zamierza rozwijać finansowanie sprzedaży samochodów. Według Heinricha Webera, DaimlerChrysler udostępnia w lea- singu i przez kredyty około 60 proc. swoich aut. W 2000 r. wskaźnik ten ma się kształtować na poziomie 50-60 proc.

— Obecnie szczególnie aktywnie zamierzamy finansować m.in. transakcje dotyczące sprzedaży gminom autobusów miejskich. Oczekujemy też, że w 2001 r. wzrośnie znacznie liczba klientów, którzy będą kupować modele autobusów turystycznych nowej generacji spełniające unijne normy ochrony środowiska — mówi Heinrich Weber.