„Piękno, moralność i zmysłowość w Anglii Oscara Wilde’a”, Musée d’Orsay, Paryż, 13.09.2011 – 15.01.2012
Jak przystrajał wnętrza swojego domu Oscar Wilde, jak wyglądały arabeski, którymi zdobił książki William Morris, czy ulubiony fotel malarza sir Lawrence’a Alma-Tadema był wygodny, wreszcie jakie sukienki wkładały kobiety na nocne imprezy? Odpowiedź w słynnym paryskim Musée d’Orsay, które ma świetną propozycję dla wszystkich, którzy chcieliby poczuć gęstą atmosferę salonów cyganerii brytyjskiego imperium z drugiej połowy XIX wieku. Właśnie otwarto tu wystawę ilustrującą ruch estetyczny, który dziś nazwalibyśmy kontrkulturowym buntem wobec wiktoriańskiego porządku i moralności. Przedstawiciele nurtu, wśród których byli dekadenccy malarze, poeci i projektanci (m.in. Dante Gabriel Rossetti, Edward Burne-Jones, William Morris, James McNeill Whistler, Oscar Wilde czy Aubrey Beardsley), uciekali od realizmu i brzydoty, zastępując je wyidealizowanym podejściem do sztuki. Efekt? Tchnące świeżością obrazy, odważne dzieła literackie, meble, dekoracje wnętrz, projekty ubrań. Wszystko zaskakuje przepysznym odprężeniem, jak obraz „Laus Veneris” Burne’a-Jonesa, czy magnetycznym erotyzmem, jak „Kąpiel Psyche” Frederica Leightona.