Deloitte: polskie firmy ostrożnie podchodzą do rozwiązań chmurowych

  • PAP
opublikowano: 16-03-2021, 10:16

Polskie firmy ostrożnie podchodzą do wdrażania rozwiązań chmurowych. Zdecydowana większość badanych firm, które już z nich korzystają, trzyma w chmurze publicznej co najwyżej 20 proc. swoich zasobów. Najwięcej obaw budzi bezpieczeństwo danych - wynika z badania Deloitte.

Według wtorkowego raportu Deloitte "Chmura publiczna w Polsce", który powstał m.in. na podstawie ankiet z udziałem szefów IT w dużych firmach, chmura publiczna w opinii badanych stała się standardem rynkowym.

Pomimo tego polskie firmy ostrożnie podchodzą do tej technologii. 73 proc. badanych przedsiębiorstw, które już z niej korzystają, trzyma w chmurze publicznej co najwyżej 20 proc. swoich zasobów, a nieliczne (2 proc.) przeniosły do niej ponad połowę zasobów. Do chmury najczęściej trafiają: rozwiązania biurowe, środowiska zapasowe dla systemów IT, archiwizacja danych oraz środowiska testowe i rozwojowe dla systemów IT.

Jak napisano w raporcie, 84 proc. badanych firm korzysta z usług jednego dostawcy rozwiązań chmurowych.

Organizacje, które już korzystają z chmury, największą jej wartość widzą w skalowalności i elastyczności oraz uproszczeniu zarządzania środowiskiem IT. Oszczędności są na trzecim miejscu.

Badani wskazują rozwiązania do magazynowania, przetwarzania i analityki danych jako najważniejszy obszar, gdzie chmura wnosi wartość. Według Deloitte jedną z kluczowych kwestii przy wdrażaniu chmury jest rozwój nowych kompetencji związanych nie tylko z obsługą tego środowiska, ale przede wszystkim z możliwością przesunięcia zasobów IT z zadań administracyjnych do obszarów wsparcia biznesu.

Jak wskazują ankiety, firmy, które nie korzystają z rozwiązań chmurowych, obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo systemów i danych. Wskazują także na trudności z integracją systemów danych, złożoną architekturą oraz wydajnością.

W projekcie przeprowadzono osiem wywiadów eksperckich z szefami IT z sektorów finansowego i energetycznego oraz wywiad z ówczesnym ministrem cyfryzacji Markiem Zagórskim. Dodatkowo zrealizowano 200 ankiet z udziałem szefów IT w dużych firmach i korporacjach, proporcjonalnie w sektorze produkcji, usług i handlu. Większość badanych (77 proc.) wywodziła się spośród głównych graczy w swojej branży, mających największe udziały w rynku. Były to zarówno polskie przedsiębiorstwa (46 proc.), jak i firmy z międzynarodowym kapitałem (54 proc.).

Projekt rozpoczął się pod koniec 2019 r., natomiast został zakończony w marcu 2020 roku.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane