Dla CCC lepsze wciąż musi przyjść

opublikowano: 09-01-2020, 22:00

Dna notowań producenta obuwia wciąż nie widać, a wstępne wyniki za IV kwartał 2019 r. tylko przyspieszyły przecenę

Mimo że na warszawskiej giełdzie królowała zieleń, to nie dla wszystkich spółek była to udana sesja. Kurs CCC, największego dystrybutora i producenta obuwia w Europie Środkowo- Wschodniej, spadał nawet o 10 proc., powiększając 12-miesięczną przecenę do 45 proc. Inwestorzy nerwowo zareagowali na szacunkowe wyniki za IV kw. 2019 r. Spółka zanotowała spadek zysku EBITDA o 3 proc. r/r do 298 mln zł, przy wzroście przychodów o 7 proc. do 1,72 mld zł. Zwyżka jest głównie wynikiem wciąż bardzo dynamicznie rosnącego segmentu e-commerce, którego przychody zwiększyły się o 41 proc. do 464 mln zł. O 2 proc. do 1,2 mld zł spadły natomiast przychody w sieci detalicznej, w tym w CCC o 3 proc. do 1,06 mld zł, a w szwajcarskim KVAG o 15 proc do 122 mln zł. Wyniki spółki rozczarowały nie tylko inwestorów, ale także zarząd.

Ostatni kwartał ubiegłego roku zdaniem prezesa CCC zamknął niezwykle wymagający
rok. Zapewnia, że jesień przyniesie poprawę wyników finansowych spółki. Pół
roku temu założyciel i przewodniczący rady nadzorczej Dariusz Miłek prosił o
jeszcze trochę cierpliwości. Podtrzymujemy tę prośbę o kredyt zaufania — mówi
Marcin Czyczerski, prezes CCC.
Wyświetl galerię [1/2]

KREDYT ZAUFANIA:

Ostatni kwartał ubiegłego roku zdaniem prezesa CCC zamknął niezwykle wymagający rok. Zapewnia, że jesień przyniesie poprawę wyników finansowych spółki. Pół roku temu założyciel i przewodniczący rady nadzorczej Dariusz Miłek prosił o jeszcze trochę cierpliwości. Podtrzymujemy tę prośbę o kredyt zaufania — mówi Marcin Czyczerski, prezes CCC. Fot. Marek Wiśniewski

— Wyniki w czwartym kwartale nie sprostały naszym oczekiwaniom. W sieci detalicznej przychody były niższe od prognozowanych, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów porównywalnych [tzw. sprzedaż LFL, czyli z powierzchni porównywalnej, spadła w CCC o 9 proc. — red]. Pracujemy nad rozszerzeniem oferty produktowej i dotarciem do nowych grup odbiorców, a pełne efekty tej pracy będzie można zobaczyć od kolekcji jesiennej 2020 — zapowiada Marcin Czyczerski, prezes zarządu CCC.

Słabe rezultaty grupy prezes tłumaczy niesprzyjającą pogodą — zima właściwie jeszcze nie przyszła.

— Pogoda w ostatnim kwartale 2019 r. na pewno nie sprzyjała. Średnio temperatura była zdecydowanie wyższa niż przeciętnie. Nie było też obfitych opadów deszczu. Trudno jednak ocenić, czy niższa sprzedaż rok do roku grupy CCC jest efektem wyłącznie pogody, czy też średniego przyjęcia oferty spółki — mówi Piotr Bogusz, analityk w Biurze Maklerskim mBanku.

Ożywiona dyskusja na temat kondycji obuwniczego potentata trwa już od dłuższego czasu. Od blisko dwóch lat jego akcje systematycznie tanieją. W styczni 2018 r. kosztowały 309 zł, wczoraj sięgnęły poziomu nieco ponad 100 zł. To nie pierwszy raz, gdy po publikacji wyników kurs spółki poszedł w dół. Na ostatniej październikowej sesji GPW kurs spadł o 10 proc.

— Styczniowy spadek dowodzi, że wyniki zostały źle przyjęte. Niemniej w IV kwartale 2019 widać, że spółka korzystała ze zoptymalizowanej struktury zapasów, co pozwoliło ograniczyć skalę wyprzedaży i poprawić rentowność sprzedaży. Dodatkowo spółka trzyma koszty w ryzach, które w IV kwartale rosły w takim samym tempie jak powierzchnia sklepowa — mówi Piotr Bogusz.

Ekspert dodaje, że zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 9 proc. do 889 mln zł, a marża brutto urosła rok do rok o 0,9 pkt proc., osiągając poziom 51,8 proc. Łukasz Wachełko z biura Wood & Company spodziewa się, że 2019 r. zapisze się w historii spółki pierwszą stratą od 2004 r. Pełny raport CCC, obejmujący ostatni kwartał 2019 r., opublikowany zostanie najprawdopodobniej w marcu. Tomasz Sokołowski, analityk Santandera cytowany przez agencję Bloomberg, uważa, że choć spółka zaprezentowała pozytywne efekty kontroli kosztów w sieci detalicznej, to nie wystarczyło to do zasypania luki powstałej w wyniki słabej sprzedaży z powierzchni porównywalnej. Jego zdaniem problem wysokiego zadłużenia powróci, jeśli CCC nie będzie w stanie znacząco poprawić rezultatów. Wskaźnik długu netto do EBITDA na koniec 2019 r. wyniósł 2,9, wobec 3,4 na koniec III kwartału. Piotr Bogusz z BM mBanku spodziewa się dobrych wiadomości, ale w raportach za 2020 r.

— W 2020 r. spodziewam się poprawy wyników rok do roku. Trzeba przyznać, że 2019 był dla CCC rokiem intensywnej wyprzedaży zapasów, obfitował w inwestycje w systemy IT i system logistyczny, co też częściowo wypłynęło na bieżące wyniki. W tym roku oczekiwałbym normalizacji sytuacji i poprawy wyników finansowych . Pierwsza poprawa powinna nastąpić już po zakończeniu I kw. Pod koniec tego miesiąca poznamy także strategię spółki, która podzieli się swoją wizją rozwoju na kolejne trzy lata — mówi Piotr Bogusz.

Marcin Czyczerski zapowiada, że w strategii przedstawione zostanie to, jak zwrócą się nakłady poniesione w ostatnich trzech latach na digitalizację, logistykę i rozwój sieci sprzedaży.

— Zakładamy istotną poprawę rentowności, stabilność finansową, dalszą digitalizację sprzedaży i pełną integrację przejętych spółek. Czwarty kwartał to dla grupy koniec niezwykle trudnego, wymagającego roku. Nasze działania odnoszą się już jednak do kolekcji wiosennej i odpowiedniego zakontraktowania kolekcji jesień-zima 2020, która ma już w pełnych barwach pokazać możliwości produktowo-sprzedażowe grupy. Pół roku temu założyciel i szef rady nadzorczej Dariusz Miłek prosił o jeszcze trochę cierpliwości, właśnie do jesieni 2020. Podtrzymujemy tę prośbę o kredyt zaufania — mówi Marcin Czyczerski.

Sprawdź program warsztatów "Rewolucja w prawie spółek", 24 marca 2020, Warszawa >>

251dc9e0-90f6-11e9-bc42-526af7764f64
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu