Dobre prognozy dla branży opakowań

W 2020 r. polski rynek osiągnie wartość 46 mld zł. Będą temu sprzyjały zmiany stylu życia, wyższe wydatki na konsumpcję oraz eksport

Takie przewidywania zawarto w raporcie przygotowanym przez Equity Advisors, firmę doradczą specjalizującą się w transakcjach kapitałowych. — Zmiana zapotrzebowania na opakowania zależy od wielu czynników. Niektóre działają tylko przez krótki czas, inne należy rozpatrywać długoterminowo.

Poza gospodarką ważne są również elementy społeczne, np. zmiana trybu życia, demograficzne, wynikające m.in. ze starzenia się społeczeństw i wzrostu liczby singli, marketingowe, gdyż coraz więcej firm traktuje opakowania jako wyróżnik marki, oraz środowiskowe i technologiczne. To powoduje wzrost zamówień na żywność, gotowe posiłki czy leki, które wymagają opakowania — podkreśla Dawid Michalik, prezes Equity Advisors.

Plastikowy i rozdrobniony

Mimo że rynek opakowań w Polsce szybko się rozwija, ma zaledwie dziewięciu przedstawicieli na giełdzie. Na rynku głównym GPW notowane są: BSC Drukarnia Opakowań, ERG, Ergis, Gekoplast, Kompap, Plast-Box, SCO-PAK i Suwary, natomiast na NewConnect — Bioerg. Biorąc pod uwagę główny surowiec, dominują opakowania plastikowe i z tworzyw sztucznych. Ich produkcja przynosi prawie 50 proc. przychodów rynku — 16,5 mld zł. Na drugim miejscu, z 25-procentowym udziałem, jest papier, następnie metal (13 proc.) i szkło (10 proc.).

Choć na polskim rynku działają światowe koncerny, większą część przychodów sektora tworzą mniejsze firmy, konkurujące w różnych segmentach. Niemal 500 spółek osiągających roczne przychody poniżej 50 mln zł uzyskuje 77 proc. przychodów branży. Zdecydowanie mniej jest firm o wyższych przychodach. Tylko 59 osiąga wpływy w przedziale 50-100 mln zł, a 90 — wyższe.

Jedna trzecia w Polsce

Przychody ze sprzedaży 20 największych przedsiębiorstw stanowią 32 proc. przychodów całego sektora w roku 2015, co świadczy o dużym rozdrobnieniu rynku. Dlatego w branży widać silne tendencje konsolidacyjne. W Europie Środkowo- Wschodniej (CEE) w latach 2010-16 zrealizowano 131 przejęć. Do publicznej wiadomości przekazano informacje dotyczące 57 takich transakcji o łącznej wartości 804 mln EUR. Biorąc pod uwagę średnią wartość transakcji, Equity Advisors szacuje, że łączna wartość wszystkich wyniosła około 1,77 mld EUR. Na segment opakowań w Polsce przypada 27 proc. fuzji i przejęć w CEE.

W latach 2010-16 zrealizowano w naszym kraju 36 transakcji. Łączna ujawniona wartość 19 z nich wyniosła 374 mln EUR. Biorąc pod uwagę średnią wartość transakcji — 19 mln EUR — eksperci szacują, że wartość wszystkich wyniosła 599 mln EUR. Najliczniej reprezentowanym sektorem są producenci opakowań papierowych, gdzie przeprowadzono 19 transakcji. W tej branży zrealizowano również największe przejęcie — zakup fabryki papieru w Myszkowie w 2016 r. przez Schumacher Packaging za 100 mln EUR. Z kolei w sektorze opakowań plastikowych dokonano 13 transakcji.

— Rośnie liczba konsolidacji, w których to polska firma dokonuje przejęć za granicą. Przykłady takich transakcji znajdujemy także na rynku opakowań. W sierpniu 2016 r. Can Pack z siedzibą w Krakowie ogłosiła uzgodnienie zakupu 100 proc. Cia Metalic do Nordeste, firmy zajmującej się produkcją puszek. Sprzedającym był brazylijski producent stali Cia Siderúrgica Nacional. Cenę sprzedaży ustalono na 98 mln USD — mówi Błażej Żarna, wiceprezes Equity Advisors.

Konsumpcja i eksport

Z raportu Smithers Pira wynika, że w latach 2016-20 światowy rynek opakowań będzie rósł o około 3,5 proc. rocznie. Jego wartość osiągnie 998 mld USD w 2020 r. (839 mld USD w 2015 r.). Według prognoz Equity Advisors dynamika polskiego sektora opakowań w latach 2016-20 będzie niemal dwa razy wyższa niż rynku światowego.

Wyniesie 6,8 proc. rocznie. W efekcie do 2020 r. urośnie o 37 pkt proc. w porównaniu do 2015 r. i osiągnie wartość 46 mld zł. Wzrost ten determinowany jest wskaźnikami makroekonomicznymi, takimi jak PKB, i tendencjami występującymi w polskim społeczeństwie i gospodarce. Po pierwsze, tempo wzrostu rynku opakowań skorelowane jest z wydatkami na konsumpcję. Z najnowszych danych GUS wynika, że w całym 2016 r. dynamika konsumpcji wyniosła aż 3,6 proc. r/r, co stanowi najlepszy wynik od 2008 r.

— Spodziewamy się, że bardzo dobry popyt wewnętrzny, wspierany głównie przez konsumpcję indywidualną, utrzyma się dzięki podobnym czynnikom jak te, które oddziaływały na Polaków w ubiegłym roku. Chodzi o spadające bezrobocie, wzrost płac i program 500 plus. A im wyższy będzie wzrost wydatków, tym szybciej będzie rósł rynek opakowań — akcentuje Błażej Żarna. Tym bardziej, że Polacy odstają od średniej krajów rozwiniętych.

— Konsument w Europie Zachodniej zużywa rocznie opakowania o wartości 315- -330 EUR. Tymczasem Polacy — 233 EUR w 2015 r. i 248 EUR w 2016 r. — mówi Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań (PIO). Trzecią siłą polskiego rynku opakowań jest eksport. Z jednej strony chodzi o rosnące zamówienia na same opakowania, które przez zagranicznych partnerów są uznawane za najwyższej jakości. Wzrost eksportu wynika m.in. z nadwyżek zdolności produkcyjnych, które według szacunków PIO wynoszą 20-25 proc. Z drugiej zaś, na wzrost rynku wpływa eksport branż, do których są dostarczane opakowania. Chodzi o branżę spożywczą, samochodową i meblarską.

— Biorąc pod uwagę dominujące trendy, największy udział we wzroście rynku w najbliższych latach będzie miała produkcja opakowań papierowych i tekturowych. Drugim surowcem, którego dynamika przekroczy przeciętny wzrost całego rynku, jest plastik — dodaje Dawid Michalik. Raport „Branża opakowań w Polsce — podsumowanie 2010-2016 i prognozy 2017-2020.

Wyceny spółek, fuzje i przejęcia, tendencje, prognozy” eksperci Equity Advisors opracowywali od października 2016 do stycznia 2017 r. Wykorzystali dane finansowe 638 producentów opakowań papierowych, plastikowych, szklanych, metalowych i drewnianych za lata 2012-15.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

/ Dobre prognozy dla branży opakowań