TeamworkBuzz wprowadza do firm kulturę opartą na wyrażaniu uznania za dobrze wykonane obowiązki. Narzędzie ułatwia pracę działom HR
Zatrudniony spędza w pracy średnio ponad 93 tys. godz. — czyli aż jedną trzecią całego życia. Dla wielu osób stanowi ona sens ich istnienia i tylko dzięki niej potrafią zdefiniować, kim są. Nic więc dziwnego, że kwestia doceniania za wykonywane obowiązki zawodowe jest dla pracowników bardzo istotna. Potwierdza to również badanie „Indeks Docenienia”, zrealizowane m.in. przez firmę Preeshare, według którego aż 76 proc. zatrudnionych, którzy są często chwaleni za swoją pracę, deklaruje, że czują się bardziej szczęśliwi w miejscu pracy i odczuwają więcej energii do działania. Tymczasem zaledwie 39 proc. firm w Polsce ma oficjalny system doceniania (wg badania HRM Institute na zlecenie AmRest), co oznacza, że większość pracowników nie wie, czy dobrze wykonuje swoją pracę.

Opierając się na powyższych informacjach, Arkadiusz Poński zdecydował się na stworzenie TeamworkBuzz. To narzędzie, które pozwala docenić i nagrodzić pracowników za dobrze wykonane obowiązki zawodowe. Pomysł na stworzenie platformy zrodził się dwa lata temu, gdy zarządzał zespołem ds. badań i rozwoju w firmie technologicznej. Zależało mu na tym, aby usprawnić w nim wewnętrzną komunikację i wytworzyć kulturę opartą na wzajemnym wyrażaniu uznania.
— Czy warto doceniać pracowników za ich codzienny wysiłek w pracy? Ja uważam, że tak. Czy pozytywne opinie i podziękowania wpływają pozytywnie na zaangażowanie i motywację? Moim zdaniem, jak najbardziej. Czy warto to robić w bezpośredniej rozmowie? Na pewno. Jednak czy każdy z nas to potrafi? Niekoniecznie — i właśnie dlatego powstał TeamworkBuzz — komentuje Arkadiusz Poński, twórca platformy pod taką nazwą.
(D)oceń współpracowników
Za pomocą narzędzia TeamworkBuzz każdy członek zespołu może docenić współpracowników, przyznając im odznakę z punktami i krótkim komentarzem, za co im dziękuje. Opcjonalnie zebrane pochwały pracownicy mogą wymieniać na profity, takie jak bilety do kina czy wsparcie organizacji społecznej. Wybór bonusów zależy od firmy.
— W zespole, którym kierowałem, mieliśmy trzy typy odznak — 1, 3 i 5 punktów. Warto jednak podkreślić, że nasz system pozwala dowolnie konfigurować zarówno nagrody, jak i sposób wysyłania powiadomień. W ciągu dwóch lat od powstania narzędzia nie spotkałem się z opinią, aby pracownicy mieli negatywne skojarzenia dotyczące przyznawania punktów. Te odznaki są dla użytkowników TeamworkBuzz wewnętrzną walutą, którą mogą obrazować choćby gwiazdki. Nie należy tego rozpatrywać w kategorii ocen, bo każdy otrzymany punkt jest wyróżnieniem — zaznacza Arkadiusz Poński.
Dodaje, że podziękowania w firmach mogą przybierać różną formę — mejla, odręcznie napisanej karteczki czy rozmowy. Jednak w praktyce często o tym zapominamy. Zadaniem TeamworkBuzz jest przypominanie o tym i pomaganie w budowaniu kultury organizacji opartej na informacji zwrotnej, czyli tzw. feedbacku.
— Każdy użytkownik platformy ma dostęp do tzw. aktywności, w których znajdzie informacje o tym, kto kogo i za co docenił, oraz do swojego profilu, na którym znajdują się zarówno skierowane do niego pochwały, jak i uznania, które wyraził — dodaje Arkadiusz Poński.
Poznaj atuty innych
Warto zauważyć, że TeamworkBuzz daje szansę na poznanie talentów osób, z którymi obecnie bezpośrednio nie pracujemy. Po wdrożeniu narzędzia może okazać się, że kolega siedzący obok świetnie radzi sobie z pilnowaniem terminów, a koleżanka umie negocjować bardzo korzystne dla firmy umowy.
— Dzięki temu menedżerowie dowiedzą się o silnych stronach osób, które wcześniej mogły nie być dostrzegane — podkreśla Arkadiusz Poński.
Platforma może wspierać już istniejące w firmie formy oceny pracowników i stać się narzędziem ułatwiającym codzienną pracę menedżerów ds. zasobów ludzkich.
— TeamworkBuzz każdego dnia daje wsparcie w wyrażaniu uznania za duże i małe osiągnięcia pracowników. To szczególnie ważne przy budowaniu atmosfery, w której każdy z nas ma poczucie, że jego zaangażowanie ma wpływ na sukces całego zespołu — wyjaśnia Karolina Woroniecka, specjalista ds. rekrutacji w firmie Connectmedica.
— Mając doświadczenie we wdrażaniu różnych systemów w firmach, uważam, że jakiekolwiek narzędzie należy postrzegać w kategoriach wsparcia w dokonaniu jakiejś zmiany. W kontekście TeamworkBuzz chodzi o pomoc w budowaniu kultury organizacyjnej opartej na docenianiu pracowników. Dlatego przy wdrażaniu tego rozwiązania należy pamiętać o odpowiedniej komunikacji. Trzeba opowiedzieć o tym, dlaczego takie narzędzie jest w firmie potrzebne, do czego służy i jak z niego korzystać — dodaje Arkadiusz Poński.
Platforma TeamworkBuzz jest dostępna w języku polskim i angielskim.
— W przyszłości planujemy zwiększenie liczby dostępnych wersji językowych. Pracujemy również nad dodawaniem nowych funkcjonalności, takich jak np. możliwość poproszenia o feedback — podsumowuje Arkadiusz Poński.
Podpis: Paulina Kostro