Doświadczenia klientów są coraz ważniejsze

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2024-10-10 20:00

Prawie połowa polskich firm wdrożyła już konkretne strategie zarządzania doświadczeniami klientów (CX). Na znaczeniu zyskuje sztuczna inteligencja i narzędzia do analizy danych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie inwestycje są obecnie kluczowe w obszarze zarządzania doświadczeniami klientów (CX)
  • Jakie trendy będą obwiązywać w kontekście CX w przyszłym roku
  • Jakie problemy występują w związku z wykorzystaniem botów w obsłudze klienta
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak wynika z raportu „Trendy w customer experience (CX). Technologia kontra czynnik ludzki – wyzwania na 2025 rok” przygotowanego przez Akademię Leona Koźmińskiego na zlecenie Grupy OEX, rosną inwestycje w technologie i narzędzia analityczne, które pozwalają lepiej zrozumieć emocje klientów. Jednym z obszarów inwestycyjnych zyskujących na znaczeniu jest tzw. end gap, czyli ostatni etap sprzedaży produktu lub usługi. Do tej pory bywała ona często zaniedbywana, a może mieć kluczowe znaczenie dla ogólnej satysfakcji klienta. Rośnie również waga inwestycji w bezpieczeństwo danych.

Hiperpersonalizacja? Poproszę

Eksperci przewidują, że w przyszłym roku jednym z najważniejszych trendów w CX będzie hiperpersonalizacja oparta na danych. Personalizacja z wykorzystaniem analityki zwiększa zaangażowanie klientów oraz ich satysfakcję.

– Coraz większą rolę odgrywa analityka predykcyjna oparta na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, która pozwala przewidywać potrzeby klientów, generować alerty i korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych. Firmy intensywnie inwestują w te technologie, aby osiągnąć hiperpersonalizację, czyli dostarczanie rozwiązań precyzyjnie dopasowanych do oczekiwań klientów. Choć polski rynek ma przed sobą jeszcze wiele wyzwań, kierunek rozwoju jest jasno określony – mówi Tomasz Opalski, starszy ekspert w ING.

Nie wszystkie innowacje zyskują jednak aprobatę klientów. Aż 80 proc. z nich czuje frustrację, gdy obsługują ich boty, ponieważ te niestety często nie potrafią skutecznie rozwiązać zgłaszanych problemów.

– To rodzi pytanie, czy inwestowanie w tę technologię na obecnym etapie rozwoju jest opłacalne. Warto rozważyć poczekanie na moment, w którym boty będą tak efektywne, że nie będą pogarszały doświadczeń klientów, lecz realnie je wspierały – ocenia Tomasz Opalski.

Wśród stosunkowo młodych obszarów zarządzania doświadczeniami klientów znajdują się rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR). Jednak według ekspertów z Akademii Leona Koźmińskiego mało prawdopodobne, by AR zdominowała rynek w najbliższych latach. Technologie te wciąż wymagają dalszych inwestycji, zanim przyniosą realne korzyści w obsłudze klienta.

E-commerce zbiera dane

CX odgrywa kluczową rolę w e-commerce. Platformy typu marketplace, takie jak Allegro i Amazon, nie tylko dają sprzedawcom dostęp do szerokiego grona klientów, ale też generują ogromne ilości danych na temat ich zachowań.

– Dzięki tym danym możemy poprawić obsługę klienta, wdrażając odpowiednie standardy zwrotów, reklamacji czy logistyki. Warto mieć również na uwadze, że klienci wykorzystują marketplace'y do zdobywania wiedzy na temat samych produktów, robiąc swój własny research zakupowy – mówi Grzegorz Wroniszewski, członek zarządu Fulfilio z Grupy OEX.

Programy lojalnościowe również dostarczają ogromnej ilości danych.

– Analiza informacji z kart lojalnościowych, transakcji i zachowań online pozwala na segmentację klientów oraz hiperpersonalizację oferty. Taka strategia przynosi firmom przewidywalny zysk i umożliwia szybszą reakcję na kryzysowe sytuacje – podkreśla Przemysław Orłowski, managing partner w Loyalty Point z Grupy OEX.

Z raportu wynika, że prawie połowa (48 proc.) krajowych przedsiębiorstw, które wdrożyły strategię CX, odnotowała w ciągu ostatnich trzech lat wzrost sprzedaży o ponad 20 proc.

Wielkie oczekiwania
Anna Bochenek
menedżer centrum obsługi klienta w Coca–Cola HBC Polska

Klienci potrzebują dziś natychmiastowych odpowiedzi i szybkiego załatwienia swoich spraw. Dla wielu organizacji stanowi to wyzwanie, ponieważ niektóre procesy wymagają czasu, co uniemożliwia tak dynamiczną obsługę. Przyszłość customer experience wymaga więc inwestycji w technologie i automatyzację, aby sprostać tym rosnącym wymaganiom. Dodatkowo opinie klientów i recenzje online zyskują coraz większe znaczenie, wpływając na decyzje zakupowe innych. Firmy muszą stale monitorować te dyskusje i reagować, by odpowiadać na potrzeby klientów czy konsumentów i utrzymywać dobrą reputację.