Dresler wszedł do butiku

Magdalena GraniszewskaMagdalena Graniszewska
opublikowano: 2012-01-11 00:00

Były wiceprezes PKO BP zasilił firmę doradczą Metropolitan Capital Solutions. Ma ją wzmocnić w sektorze finansowym

Gdzie ląduje menedżer ze świecznika, kiedy z niego spada? Czasem czeka — nawet długo — na ciekawą propozycję — jak Grażyna Piotrowska-Oliwa, która po odejściu z PTC miała przerwę, by wejść do zarządu PKN Orlen. Albo idzie na swoje, najczęściej w działce doradczej, by wykorzystać moc nazwiska — jak Igor Chalupec, który po odwołaniu ze stanowiska prezesa Orlenu stworzył Icentis Corporate Solutions.

Menedżer dojrzewa…

Drugą drogę wybrał Krzysztof Dresler, były wiceprezes banku PKO BP. Wiosną 2011 r. nie przedłużono mu kadencji, a we wrześniu został partnerem Metropolitan Capital Solutions, butiku doradczego. Wciąż obowiązuje go zakaz konkurencji.

— Dojrzały mężczyzna, cieszący się poukładanym życiem osobistym, chętnie decyduje się na karierę poza korporacją, na własny rachunek i w bardzo motywującym otoczeniu — wyjaśnia Krzysztof Dresler.

Metropolitan to firma założona przez Waldemara Maja i Wojciecha Stankiewicza, byłych top menedżerów z PKN Orlen i McKinsey & Company. Specjalizuje się w doradztwie strategicznym i transakcyjnym. Przez butik przewinęło się już kilku znanych menedżerów, m.in. Robert Sokołowski, obecnie dyrektor generalny ubezpieczeniowej Proamy, a także Piotr Romanowski, dziś partner w PwC. Metropolitan chwali się m.in. projektami dla państwowego holdingu nieruchomości PHN (jego szefem jest Wojciech Papierak, z którym Krzysztof Dresler jeszcze do niedawna zasiadał w zarządzie PKO BP). Z nowympartnerem stawia na sektor finansowy.

— W tym są mocni partnerzy naszej firmy — podkreśla Waldemar Maj.

…bierze się za banki…

— Sektor finansowy uważamy za interesujący. Po pierwsze, widzimy wzrastający biznes na rynku długu korporacyjnego, zwłaszcza że 2/3 sektora bankowego stanowią banki zagraniczne, które przejściowo mogą realizować pasywniejsze strategie kredytowe. Po drugie, obserwujemy spore zainteresowanie funduszy typu private equity koncepcją „repolonizacji” banków — mówi Krzysztof Dresler.

Metropolitan doradza też w sektorze windykacyjnym, odnawialnych źródeł energii oraz w handlu detalicznym i dobrach konsumpcyjnych. Rozwija też współpracę z instytucjami zagranicznymi.

— Doradzamy m.in. jednej z firm z sektora technologii i mediów cyfrowych w Indiach przy rozmowach z funduszami venture capital w Dubaju, Nowym Jorku i Londynie. Naszym klientem jest też polska firma motoryzacyjna, prowadząca intensywną ekspansję na rynkach międzynarodowych, a także polska firma z branży social media, której pomagamy w utworzeniu biznesu w Stanach Zjednoczonych i dla której poszukujemy inwestora finansowego — wylicza Artur Kluź, partner Metropolitan.

…i inwestycje w technologie

Doradztwo to filar działalności, ale partnerom marzą się też własne inwestycje. Zwłaszcza że realizują je czasem na własnyrachunek (Maj i Stankiewicz m.in. w Hard Rock Cafe). Metropolitan ma w planach uruchomienie funduszu inwestującego w innowacyjne technologie. Do końca stycznia chce złożyć aplikację do Krajowego Funduszu Kapitałowego.

— O inwestycjach będzie decydował zespół trzech menedżerów, z wykształcenia fizyków i matematyków, czyli ja i dwóch partnerów, z którymi negocjujemy. Fundusz będzie dysponował około 80 mln zł, ale na projekty planujemy wydawać niewielkie kwoty, co wynika ze specyfiki sektora innowacyjnego — zapowiada Waldemar Maj.

OKIEM EKSPERTA

Kontakty to główny atut butiku

PIOTR CZAPSKI

szef warszawskiego biura EQT

Butiki doradcze zakładane przez znanych menedżerów to na rynku normalne zjawisko. Ich głównym atutem jest w mniejszym stopniu wiedza merytoryczna, a w większym – kontakty biznesowe. Wprawdzie im większa transakcja, tym obecność przy niej butiku rzadsza, ale przy mniejszych projektach często z nimi współpracujemy. Najczęściej reprezentują sprzedającego, czyli np. firmę rodzinną. Rzadko sięgamy po ich usługi przy aktywnym poszukiwaniu projektów.

Butiki sobie radzą

Metropolitan to niejedyny butik doradczy założony przez znanych menedżerów. Głośnym przykładem jest Igor Chalupec, były prezes PKN Orlen. W 2008 r. założył Icentis Corporate Solutions, którego największym projektem było, jak na razie, znalezienie inwestora (fundusz Eton Park Capital) dla prywatyzowanego Ruchu oraz przygotowanie strategii rozwoju i skompletowanie władz. W 2007 r. powstał z kolei Saski Partners, założony przez Krzysztofa Opawskiego, Dominika Olszewskiego i Tomasza Pasiewicza, menedżerów wywodzących się z Citigroup. Firma doradzała m.in. przy sprzedaży ElectroWorlda.