Czytasz dzięki

Drogi do CPK powinny przyspieszyć

Trasy dojazdowe do lotniska zostaną zaprojektowane na 100 km/h. Faktycznie jednak kierowcy pojadą szybciej. Pociąg rozpędzi się do 250 lub nawet do 350 km/h

Pociągi do portu lotniczego, który ma powstać w Baranowie, pojadą z prędkością 250 km/h. Piotr Malepszak, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) nadzorującej budowę lotniska i prowadzącej do niego infrastruktury, twierdzi, że parametry techniczne sieci kolejowej pozwolą nawet na jazdę z większą prędkością.

CPK i drogowa dyrekcja określiły kilka wariantów przebiegu tras,
które ułatwią dojazd do centralnego lotniska. Nie rozstrzygnęły jeszcze
natomiast, jak szybko auta będą nimi jeździć.
Zobacz więcej

BEZ POŚPIECHU:

CPK i drogowa dyrekcja określiły kilka wariantów przebiegu tras, które ułatwią dojazd do centralnego lotniska. Nie rozstrzygnęły jeszcze natomiast, jak szybko auta będą nimi jeździć. Grimshaw Architects

„Na najbardziej obciążonych ciągach założono ukształtowanie korytarzy dopuszczające trasowanie linii, umożliwiające potencjalnie podniesienie prędkości do 350 km/h celem dalszego zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego” — napisano w opublikowanym niedawno przez CPK strategicznym studium lokalizacyjnym (SSL), określającym różne warianty przebiegu linii kolejowych i dróg ułatwiających dojazd do centralnego lotniska.

W dokumencie przewidziano, że część kursów może być realizowana w formule tzw. służby publicznej, czyli np. z dotacją skarbu państwa. Wówczas jednak pociągi prawdopodobnie będą musiały zatrzymywać się na wielu stacjach pośrednich, więc ich realna średnia prędkość może być znacznie niższa.

Wahania prędkości

Na potrzeby dojazdu do CPK powstanie w sumie 1,6 tys. km tras kolejowych oraz około 100 km autostrad i 230 km dróg ekspresowych. Na kolei priorytetem jest połączenie lotniska z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Drogowcy natomiast będą mieli za zadanie budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz drogi ekspresowej S10 w kierunku Torunia i Włocławka. Zaskakujące są jednak zaproponowane w SSL parametry sieci drogowej.

„Podstawowe parametry techniczne planowanej drogi ekspresowej spełniają jednocześnie wymagania dla drogi klasy A (autostrady)” — napisano w SSL.

Prędkość projektową określono jednak na 100 km/h, a tzw. miarodajną — na 110 km/h. Pierwsza opisuje m.in. graniczne wartości elementów drogi (łuków, wzniesień itp.), a druga odwzorowuje prędkość samochodów osobowych w ruchu w celu ustalenia parametrów elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo powinny być do niej dostosowane. W Polsce możliwe jest ustalanie prędkości projektowej na autostradach i ekspresówkach nawet na 120 km/h, a miarodajna może być od niej o 10 lub 20 km wyższa. Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która współpracuje z CPK przy zadaniach drogowych, informuje, że parametry określone w SSL wskazują prędkość bezpieczną na drodze nawet w trudnych warunkach, na łukach itp. Zaznacza, że faktycznie dopuszczalna prędkość jazdy będzie wyższa, zgodna z określoną w polskich przepisach. Te zaś zezwalają na jazdę po autostradach 140 km/h, a po drogach ekspresowych — 120 km/h. CPK zapowiada, że wartości określone w SSL będą zweryfikowane.

— Parametry założone na etapie studium korytarzowego GDDKiA wyznaczane były w momencie, w którym nie były znane planowane klasy dróg, dlatego określono je w sposób dość zachowawczy. Na kolejnych etapach przygotowania inwestycji w sieć drogową, która zapewni dojazd m.in. do CPK, spodziewamy się podniesienia prędkości projektowej — mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

W konsekwencji wzrośnie też miarodajna. Obecne zapisy SSL zaskoczyły ekspertów.

— Prędkości przewidziane w tym dokumencie są stosowane w przypadkudróg ekspresowych, ale dla autostrad powinny być określone wyższe parametry — mówi Zbigniew Kotlarek, były szef GDDKiA, a obecnie prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

Podkreśla też, że w Polsce zarówno w przypadku autostrad, jak i dróg ekspresowych występują znaczące rozbieżności między parametrami założonymi w dokumentacji a dopuszczalną prędkością jazdy. Przedstawiciele tej organizacji już kilka lat temu zwracali uwagę, że ustalanie niższej prędkości projektowej niż faktycznie dopuszczalna może wpływać na decyzje o lokalizacji drogi, łukach, wysokości wzniesień itp., co przekłada się na bezpieczeństwo w ruchu.

Ekrany do nieba

Rafał Bałdys-Remobowski, branżowy ekspert, podkreśla natomiast, że ustalenie prędkości projektowej na 100 km/h umożliwia np. bezpieczną jazdę z taką szybkością ciężarówek. Jej podwyższenie o 20 km będzie wymagało znacznych zmian parametrów drogi — np. może wiązać się z koniecznością wybudowania bardzo wysokich ekranów akustycznych.

— Mogą mieć wówczas aż dziewięć metrów wysokości — twierdzi Rafał Bałdys-Rembowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane