Dyrektywy bez tajemnic: VI Dyrektywa (art. 14)

Mira Wszelaka
17-07-2003, 00:00

„(...) państwa członkowskie stosują zwolnienie z podatku następujących czynności (...)

— ostateczny import towarów, których dostawa przez podatnika na terenie kraju byłaby w każdych warunkach zwolniona z podatku;

— ostateczny import towarów, w stosunku do których przysługuje zwolnienie z cła na podstawie innej niż wymieniona we wspólnej taryfie celnej (...)”

Jest to kolejny przepis (obok art. 13, 15 i 16), który narzuca państwom członkowskim zastosowanie zwolnień przedmiotowych z podatku VAT. Zacytowane postanowienia obejmują tylko najważniejsze czynności związane z importem, które powinny być zwolnione z VAT, ale warto pamiętać, że lista takich czynności jest bardziej obszerna. Przedstawione w art. 14 VI Dyrektywy zasady zwolnień z VAT w przypadku importu towarów nawiązują bezpośrednio do przepisów dotyczących transakcji zwolnionych z VAT wewnątrz danego państwa, jak i do przepisów celnych. Celem tego przepisu jest bowiem zapewnienie porównywalnych zasad opodatkowania transakcji krajowych i międzynarodowych wewnątrz wspólnoty.

Andrzej Bernatek ekspert KPMG

Przewidziany w art. 14 przepis jest odzwierciedleniem jednego z podstawowych celów, jakie postawili sobie twórcy VI Dyrektywy, tj. zapewnienia swobody przepływu towarów poprzez eliminację podwójnego opodatkowania i przypadków zakłócenia konkurencji. Aby zatem utrzymać warunki konkurencyjności, zwolnienia stosowane w imporcie, niezależnie od tego, w którym kraju członkowskim importowany towar został wyprodukowany, powinny być identyczne ze zwolnieniami stosowanymi w obrocie krajowym. Jeżeli zatem dostawa towarów, przez uprawnione podmioty, bezpośrednio związana z edukacją szkolną i uniwersytecką jest zwolniona z VAT w danym kraju członkowskim (a powinna być na podstawie art. 13 VI Dyrektywy), to również ostateczny import takich towarów do krajów członkowskich powinien korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Polski przedsiębiorca znacznie częściej jednak będzie w praktyce zainteresowany zwolnieniami z VAT w przypadkach, gdy importowane towary są zwolnione z cła i wynika to z innej podstawy niż postanowienia wspólnej taryfy celnej. Sporządzenie pełnej listy takich zwolnień wymagać będzie nie tylko przestudiowania kodeksu celnego wspólnoty, ale również szczegółowych regulacji zawartych w rozporządzeniach Rady UE. Najważniejszym przykładem takich szczegółowych regulacji jest rozporządzenie z 28.03.1983 r. (zmienione rozporządzeniem z 14.02.1994 r.) zawierające listę towarów, które powinny być zwolnione z cła (np. rzeczy osobistego użytku osób fizycznych, majątek nabyty w drodze spadku czy towary o wartości do 175 EUR przewożone przez osoby podróżujące).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Dyrektywy bez tajemnic: VI Dyrektywa (art. 14)