Handel internetowy od kilku lat rozwija się w Polsce w tempie dwucyfrowym. Z raportu CubeResearch wynika, że sześciu na dziesięciu przedstawicieli wirtualnych sklepów zadeklarowało wzrost sprzedaży w minionym roku, a 75 proc. przewiduje większe obroty w najbliższych miesiącach. Zdaniem CubeResearch w 2014 r. wartość branży e-commerce może wynieść 35 mld złotych.
Tylko dobry system IT pozwoli kurierom walczyć o rynek e-commerce. Rozwój sklepów internetowych i rosnąca wiedza klientów sprawiają, że są w stanie coraz lepiej weryfikować dostawców. By zaistnieć na rynku e-commerce, trzeba być maksymalnie elastycznym i szybko reagować na zmieniające się oczekiwania. Rynek ten jest bardzo konkurencyjny, jeżeli chodzi o sklepy i dostawców usług (platformy, kurierzy, rozwiązania IT). Bardzo ważną cechą e-commerce jest nieustanna chęć poszukiwania optymalnych rozwiązań. Ci, którzy nie nadążają za trendami lub nie kreują nowych, wypadająz tego rynku bezpowrotnie. Dla e-commerce ogromne znaczenie ma część kurierska. Wydaje się, że rozwiązania IT, które pozwolą sklepom internetowym (i ich klientom) jak najbardziej kontrolować dostawę, a nawet zdalnie wpływać na jej przebieg, będą jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyróżnieniu się na rynku.
Raport opracowany przez Internet Standard podaje, że ponad 92 proc. firm działających w sieci ściśle współpracuje z operatorami logistycznymi. Przybywa sklepów internetowych,
które zacieśniają współpracę z kurierami. Klienci coraz rzadziej odbierają towar osobiście. Sklepy internetowe powoli więc z tego rezygnują, stymulując rozwój branży kurierskiej. Dla przedsiębiorców działających na rynku e-commerce najważniejsza nie jest już terminowość dostarczenia przesyłki. Rosnąca konkurencja sprawiła bowiem, że w firmach kurierskich standardem staje się dostawa już na drugi dzień po złożeniu zamówienia. Eksperci uważają, że najważniejszą rolę odgrywa system IT, który odpowiada co najmniej w 50 proc. za sukces firmy.
Jak ocenić, która firma kurierska ma dobry system IT?
Przede wszystkim powinien umożliwiać śledzenie przesyłki w czasie rzeczywistym — zarówno przedsiębiorcy, jak i jego klientowi. Operator powinien oferować dostawę w porze dnia wskazanej przez klienta. Rozwiązania IT pozwalają już podać godzinę wizyty kuriera z dokładnością do 15 minut. Jest to szczególnie ważne przy okazji świąt i popularnych dat, np. Walentynek. Ponadto u kuriera, który ma dobry system IT, dane o liczbie dostarczonych i niedostarczonych przesyłek przedsiębiorca powinien uzyskać,kiedy chce, bez pytania o zgodę operatora.
Wciąż bardzo dużą rolę na rynku przesyłek odgrywają operatorzy pocztowi, których usługi klienci wybierają najczęściej. Zapewne utrzymują swoją pozycję dzięki bardzo rozbudowanej infrastrukturze logistycznej: wielu placówkom, pracownikom i środkom transportu. Wydaje się jednak, że przed tymi firmami stoją największe wyzwania. Wdrażanie i nieustanne usprawnianie systemów operacyjnych to jedyny sposób, aby odeprzeć ataki coraz silniejszej i konsolidującej się konkurencji.