PreZero Arena Gliwice, bo taką nazwę nosi od czwartku gliwicki obiekt, jest najmłodszą dużą halą widowiskowo-sportową w Polsce. Oddano ją do użytku 5 lat temu i mimo trudnego okresu pandemii, który na długi czas ograniczył możliwość organizowania imprez masowych, zdołała do tej pory przyjąć na swoich wydarzeniach ponad 1,2 mln widzów. Sama hala ma 10,2 tys. miejsc stałych, 13,4 tys. siedzących (łącznie z miejscami siedzącymi na płycie), a jej całkowita bezpieczna pojemność to 17,2 tys. widzów.
Ekologiczna arena
Jak podkreślają wspólnie zarządca obiektu - Arena Operator i nowy partner tytularny PreZero Polska - ich strategiczne partnerstwo to nie tylko zmiana nazwy, czy barw identyfikacyjnych. Celem jest stworzenie pierwszej w Polsce areny w maksymalnym stopniu ekologicznej - obiektu przyjaznego środowisku. Ma w tym pomóc doświadczenie PreZero, międzynarodowej firmy zajmującej się gospodarką odpadami i usługami w zakresie ochrony środowiska, w której strategii niezwykle istotne miejsce zajmuje zrównoważony rozwój.
Dla PreZero, międzynarodowej firmy zajmującej się gospodarką odpadami i usługami w zakresie ochrony środowiska, w której strategii niezwykle istotne miejsce zajmuje zrównoważony rozwój, to nie pierwsza taka inicjatywa. Wśród jej partnerów znajduje się m.in. PreZero-Arena - stadion piłkarski w niemieckim mieście Sinsheim w Badenii-Wirtembergii, gdzie swoje mecze rozgrywa występujący w 1. Bundeslidze TSG 1899 Hoffenheim.
- Bardzo się cieszę, że Arena Gliwice - teraz już PreZero Arena Gliwice - zyskuje partnera tak doświadczonego właśnie w sektorze ochrony środowiska. To ważny i perspektywiczny element prowadzenia dzisiaj działalności biznesowej, także w obszarze dużych wydarzeń - mówił Marcin Herra, prezes spółki Arena Operator zarządzającej obiektem.
- Wiele tego rodzaju rozwiązań już wprowadziliśmy, a współpraca z firmą PreZero pozwoli nam jeszcze lepiej rozwijać się w tej sferze - dodał.
- PreZero Arena Gliwice to jeden z najnowocześniejszych i największych obiektów w Polsce, więc jeśli chcemy prowadzić edukację i promować naszą wizję to właśnie tu i na tak dużą skalę - podkreślił Kamil Majerczak, CEO PreZero Polska.
- W naszych działaniach szukamy takich partnerów, którzy realizują te same cele i podążają w tym samym kierunku, co my, dlatego nasza współpraca to nie tylko działania wizerunkowe, ale przede wszystkim poprawa świadomości dotyczącej segregacji odpadów, recyklingu, ochrony zasobów oraz podejmowanie proekologicznych inicjatyw - dodał.
Zielone praktyki
Marcin Herra ma również nadzieję na dojrzałe partnerstwo, wpisujące się w najlepsze międzynarodowe praktyki i rozwiązania.
- W wyniku kilkunastomiesięcznych rozmów stworzyliśmy zintegrowany plan wdrożenia, w ramach którego wyznaczyliśmy 34 inicjatywy - zadania, poprawiające przyjazność Areny Gliwice dla środowiska - mówił podczas oficjalnej prezentacji nowego partnera.
Wśród tych inicjatyw jest m.in. wdrożenie selektywnej zbiórki odpadów, zmniejszenie ilości materiałów drukowanych i papieru (sama umowa o partnerstwie tytularnym powstała bez użycia papieru), kompleksowe wykorzystanie materiałów z recyklingu, całkowita eliminacja jednorazowego plastiku. Planowane są także rozwiązania jeszcze bardziej ograniczające zużycie energii w budynku, montaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a także ograniczenie zużycia wody i ekoedukacja - poprzez promocję ekozachowań wśród gości. Powinien temu pomóc plan zazieleniania terenu wokół obiektu, czy poddanie go certyfikacji w zakresie zero waste. Celem tych działań, realizowanych wspólnie z PreZero ma być zmniejszenie wpływu wydarzeń odbywających się w obiekcie na środowisko. Efekty mogą przynieść PreZero Arenie Gliwice miano najbardziej ekologicznego obiektu widowiskowo-sportowego w Polsce.
To zresztą konsekwencja dotychczasowej polityki operatora Areny. Jeszcze przed nawiązaniem partnerstwa z PreZero, Arena Gliwice była pierwszym obiektem w Polsce, który całkowicie zrezygnował z plastiku w strefie gastronomicznej, wprowadził kubki wielorazowego użytku i nawiązał współpracę z aplikacją Too Good To Go, pozwalającą ograniczyć marnowanie jedzenia. W gliwickim obiekcie wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych, a odpowiednie nią zarządzanie pozwoliło Arenie tylko w ubiegłym roku obniżyć zużycie energii o 30 proc.
Misja edukacyjna
- Chcemy nie tylko kreować miejsce, które żyje oraz służy społeczności Gliwic i całego regionu, ale też chcemy być pionierami i wyznaczać inicjatywy, będące wzorami do naśladowania dla innych; promować mądre, odpowiedzialne postawy wobec środowiska - mówił podczas rozmowy z dziennikarzami Marcin Herra.
- Z mojej wiedzy wynika, że jesteśmy bodaj pierwszym w Polsce podmiotem, który w ten sposób postrzega partnerstwo tytularne - jako połączenie marketingu z całościowym, kompleksowym programem działań, który jest sednem tego przedsięwzięcia - dodał.
Wtórował mu Kamil Majerczak - czujemy się odpowiedzialni za budowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa. To świadomość globalna ma pomóc zminimalizować skutki działalności człowieka na Ziemi. Jesteśmy blisko ludzi, dlatego aktywnie uczestniczymy w wielu wydarzeniach i zwiększamy zaangażowania społeczności, m.in. poprzez akcje promujące świadomy i zdrowy tryb życia oraz edukację ekologiczną. Liczymy, że dzięki tej współpracy uda nam się jeszcze silniej działać na rzecz ochrony klimatu.
Kamil Majerczak dodał również, że siłą PreZero, spółki-córki GreenCycle i części niemieckiej Grupy Schwarz, jest możliwość wymiany doświadczeń między poszczególnymi komponentami grupy.
- Oczywistym jest, że doświadczenie, które nabywamy na innych rynkach próbujemy przenieść na rynek polski. W drugą stronę działa to tak samo. Mamy szereg inicjatyw które powstają u nas w kraju a które przenosimy na inne rynki i jestem przekonany że korzystając z tego wspólnego doświadczenia, z tej wspólnej wiedzy którą mamy w ramach PreZero będziemy w stanie wykorzystać maksymalnie potencjał który drzemie tutaj w tej współpracy którą dopiero nawiązaliśmy - zapowiadał.
Strony partnerstwa nie ujawniły wartości podpisanej umowy, która ma obowiązywać przez trzy lata z możliwością przedłużenia. Marcin Herra stwierdził jednak, że jeżeli chodzi o podobne rozwiązania biznesowe dla wielkich obiektów widowiskowo-sportowych w Polsce Gliwice znajdują się w czołówce. Teraz PreZero Arenę Gliwice czekają zmiany wizerunkowe. Najpierw w postaci projekcji, w ciągu 6 miesięcy na stałe pojawi się nowa nazwa, logo i branding w obiekcie.
W międzynarodowym zrzeszeniu
Do tej pory w PreZero Arenie Gliwice organizowane były dwa siatkarskie mundiale (kobiet i mężczyzn), gościły i gościć będą reprezentacje m.in. koszykarzy i piłkarzy ręcznych, gale sportów walki, koncerty muzyki rozrywkowej, rockowej i filmowej czy międzynarodowe widowiska, jak finał Eurowizji Junior czy wręczenie Fryderyków. To także miejsce prężnie rozwijanego segmentu Business and Conference Center.
PreZero Arena Gliwice aktywnie działa także na rynku międzynarodowym. Obiekt jest częścią European Arenas Association, w której zrzeszone są m.in. The O2 w Londynie czy Mercedes Benz Arena w Berlinie. To tam prowadzone są rozmowy i podejmowane decyzje dotyczące trendów, w oparciu o które funkcjonują najnowocześniejsze areny świata. W roku 2022 przedstawiciel Areny Gliwice, jako jedyny Polak, został wybrany do zarządu tej organizacji i odpowiada za współpracę z obiektami w Europie Wschodniej.
- PreZero Arena Gliwice to przede wszystkim doskonale zorganizowany i profesjonalny zespół. Jestem przekonany, że wyzwania jakie stoją przed nami w ramach współpracy z partnerem tytularnym zostaną w maksymalny sposób zrealizowane. Zależy nam na budowie wspólnej marki o wysokiej jakości, dobrze postrzeganej przez wszystkich gości, o których komfort dbamy w każdym elemencie naszej działalności, ale też innowacyjnej ekologicznie - podsumował Marcin Herra.
PreZero Polska działa w Polsce w ponad 40 lokalizacjach, od Gdańska po Kraków. Zatrudnia ponad 4 tys. pracowników, przerabiając przeszło 600 tys. ton odpadów rocznie. Ok. 150 tys. ton jest poddawanych recyklingowi. Dzięki odpadom powstaje około 210 tys. ton paliwa alternatywnego oraz energia elektryczna.





