W ubiegłym miesiącu portfel spółek z GPW, przygotowany przez analityków z biura maklerskiego BNP Paribas BP, urósł o ponad 8 proc. O tym, że stopa zwroty była o około 1,7 pkt proc. lepsza niż z WIG zdecydowały dywidendy, do których prawo przyznały Pekao, Rainbow Tours, Wirtualna Polska i XTB. Na te spółki oraz sześć innych warto postawić także w kolejnym miesiącu, uważają analitycy biura.
Asbis
W czerwcu przychody wyniosły 267 mln USD i były o 29 proc. wyższe r/r, w maju 224 mln USD (+33 proc.), w kwietniu - 183 mln USD (+28 proc.). Dynamika była więc wyższa od zakładanych przez zarząd na cały rok około 15 proc. Analitycy BM BNP Paribas uważają te założenia za konserwatywne. Zarząd oczekuje poprawy przepływów pieniężnych w dalszej części roku i utrzymania wysokiej marży brutto (efekt upłynniania zapasów). Spółka kontynuuje także realizację strategii rozwoju na nowych rynkach (zapowiedziano otworzenie spółek zależnych w Armenii, Gruzji, Azerbejdżanie, Mołdawii, Maroku i RPA) oraz wchodzenie w nowe obszary dystrybucji (np. robotyka, ochrona zdrowia). Ponadto zarząd nie dostrzega obecnie negatywnego wpływu koniunktury gospodarczej na popyt.
Auto Partner
W drugim kwartale dystrybutor części do aut nie zwolnił tempa wzrostu - jego przychody zwiększyły się o 33 proc. r/r po wzroście o 30,6 proc. w pierwszym kwartale. Nadal sprzyja jej utrzymujący się trend na rynku aftermarket (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów i długi czas oczekiwania na nowe auta, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej będzie wsparciem wyników w najbliższych kwartałach, uważają analitycy.
Budimex
W ostatnich dniach pojawiły się dwie negatywne rekomendacje dla akcji budowlanego giganta, ale eksperci z BM BNP Paribas podtrzymują pozytywną ocenę perspektyw w kolejnych kwartałach. Na koniec drugiego kwartału wartość portfela zleceń (12,3 mld zł) była niższa niż na koniec pierwszego, ale w poczekalni znajdują się kolejne kontrakty za prawie 4,6 mld zł, a zarząd spodziewa się podpisania w 2023 r. umów o podobnej wartości jak przed rokiem (ok. 8 mld zł).
“Wysoka ekspozycja na inwestycje publiczne może być istotnym czynnikiem sprzyjającym w otoczeniu spowolnienia wśród zamawiających prywatnych, co jednocześnie przynosi stabilizację kosztów materiałów oraz płac. Buforem bezpieczeństwa dla rentowności w kolejnych okresach jest zwiększenie poziomu waloryzacji kontraktów oraz rekordowy poziom salda rezerw na straty” - napisali analitycy w uzasadnieniu.
Echo Investment
Analitycy pozytywnie oceniają strategię spółki nakierowaną na zwiększenia skali w segmencie mieszkaniowym, w tym lokali na wynajem oraz dotyczącą projektów multisegmentowych. Ich zdaniem pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy niż 2022 r. ze względu na mniejszą niepewność, nadal dobrą sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presję na ceny mieszkań wskutek niskiej oferty oraz popytu wygenerowanego przez program Bezpieczny kredyt.
"Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy, a stopa dywidendy powinna utrzymać się na poziomie dwucyfrowym.
Pekao
Millennium i Santander, które już przedstawiły sprawozdania finansowe za drugi kwartał, pobiły konsens prognoz analityków. Po dobrych wynikach za pierwszy kwartał eksperci BM BNP Paribas spodziewają się, że podobnie będzie także w przypadku Pekao (raport półroczny opublikuje 3 sierpnia). Pozytywnie odbierają również fakt, że wypłacona dywidenda była wyższa niż rekomendowana przez zarząd.
“Zwracamy również uwagę na pozytywny aspekt, jakim jest stosunkowo niższa ekspozycja Pekao na kredyty w CHF na tle innych banków. Ponadto portfel ten już teraz jest w wysokim stopniu zabezpieczony rezerwami, stąd w kolejnych kwartałach ich wpływ na wyniki nie powinien być tak duży jak w przypadku innych banków” - dodają eksperci.
Rainbow Tours
W ostatnich dniach głośno było o pożarach na greckiej wyspie Rodos, ale kryzys wydaje się już opanowany, a zarówno przedstawiciele spółki, jak również analitycy uważają, że nie będzie to miało istotnego wpływu na rezultaty touroperatora.
“Poza silnym popytem pozwalającym na wzrost cen oferowanych wycieczek, spółce sprzyjają kursy walutowe (umocnienie złotego) oraz spadek cen paliwa lotniczego, które powinno poprawiać rentowność. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje opisanych, pozytywnych czynników” - podkreślają analitycy BM BNP Paribas.
Votum
Jak podkreślają specjaliści, tempo pozyskiwania nowych klientów po wyroku TSUE, który był korzystny dla frankowiczów, jest imponujące. Czerwiec był rekordowy pod względem nowo zawartych kontraktów w segmencie dochodzenia roszczeń abuzywnych od umów walutowych kredytów hipotecznych. Zawarto 1861 umów, co oznacza wzrost o 158 proc. r/r. Zainteresowanie klientów jest zatem znacznie wyższe niż w ubiegłym roku, co pozytywnie wpływa na perspektywy wyników. Zarząd po raz kolejny zmienił oczekiwania i liczy na pozyskanie w tym roku do 20 tys. kontraktów, wobec wcześniejszych 15 tys.
Wirtualna Polska
Analitycy oczekują poprawy dynamiki rynku reklamy w ślad za trajektorią koniunktury gospodarczej. Podoba im się także zwiększenie w zeszłym roku (przez przejęcie węgierskiego podmiotu Szallas) ekspozycji na turystykę, co w obliczu utrzymującego się silnego popytu w tej branży jest dobrym prognostykiem dla tegorocznych wyników.
Wittchen
Producentowi wyrobów skórzanych i walizek sprzyja popyt na usługi turystyczne. Spółka systematycznie rozwija sieć salonów stacjonarnych zagranicznych, a także obecność na platformach sprzedaży i własne kanały e-commerce.
“Sprzyjającymi czynnikami dla utrzymania wysokich marż jest też spadek kursu USD/PLN oraz kosztów frachtu dla kupowanych towarów” - dodają analitycy.
XTB
Broker podał już wstępne wyniki za II kwartał, które były gorsze od oczekiwań analityków. Spadek zysku r/r o 48 proc. do 118,1 mln zł to głównie efekt niższej zmienności na rynkach finansowych, która spowodowała spadek rentowności jednostkowej lota.
“Pozytywnie oceniamy jednak skalę akwizycji nowych klientów, która buduje bazę pod wyniki w kolejnych kwartałach. W II kwartale spółka pozyskała blisko 63 tys. nowych klientów, a w pierwszych 25 dniach lipca zostało pozyskanych 18,4 tys. nowych klientów, co jak na sezon wakacyjny odbieramy bardzo pozytywnie. Akwizycja klientów pozostaje priorytetem zarządu, a pomóc w tym ma m.in. nowy produkt związany z pasywnym inwestowaniem, który ma być wprowadzony do oferty we wrześniu lub najpóźniej w październiku. Pozostajemy pozytywnie nastawieni do spółki” - podkreślają analitycy.