E-commerce dopiero się rozkręca

opublikowano: 23-12-2020, 13:50

Prognozy na przyszły rok są optymistyczne, choć nie dla całej branży e-handlu.

Na świecie według Google’a przybyło 26 proc. kupujących w sieci. W USA tegoroczna sprzedaż online zwiększyła się o 18 proc. – podaje eMarketer. Wzrost w Niemczech osiągnął 22 proc., we Francji 27 proc., a w Wielkiej Brytanii 31 proc. – informuje Statista. W Polsce branża e-commerce urosła o ponad 30 proc. – donosi agencja 300Research. A co czeka handel internetowy w nadchodzącym roku?

– Zważywszy na przyspieszoną edukację polskich e-klientów nie przewiduję spowolnienia w sektorze. Długo zapowiadane wejście Amazona bezpośrednio do Polski może jeszcze zwiększyć liczbę transakcji w polskim internecie. Otwarte pozostaje pytanie, czy wszystkie sklepy będą rosły w tym samym tempie, gdy takie platformy jak Allegro, Aliexpress i Amazon monopolizują niektóre segmenty – mówi Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl.

Przepis na sukces:
Przepis na sukces:
Sklepy internetowe, które rozwijają się technologicznie i wchodzą w interakcje z klientem, mogą być spokojne o swoją przyszłość.
Negative Space/Pexels

Robert Stolarczyk, prezes agencji digital PromoTraffic, uważa, że wiele placówek założonych na fali obostrzeń epidemicznych nie przetrwa. O przyszłość całego rynku jest spokojny, bo kto przekonał się do zakupów online, już z nich nie zrezygnuje.

– E-handel niewątpliwie zyska na tle innych sektorów. Sklepy, które nie zatrzymają się w rozwoju, będą budowały wartość polskiej e-gospodarki – twierdzi Robert Stolarczyk.

Wzrost obrotów przekłada się na inwestycje cyfrowe, które będą dodatkowo napędzać zakupy online. Jakub Koba, dyrektor technologiczny Kogifi Digital, precyzuje, że chodzi o udogodnienia, które nawet po zniesieniu obostrzeń zatrzymają konsumentów w kanale online. Przykładem jest asystent zakupowy, działający dzięki sztucznej inteligencji, za którą kryją się potężne algorytmy komputerowe, analizujące ścieżkę zakupową już nie grupy podobnych osób, lecz pojedynczego konsumenta. Z tą nowinką mamy do czynienia od lat w ograniczonym zakresie. Wreszcie może doczeka się upowszechnienia.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Sztuczna inteligencja pozwala na tzw. hiperpersonalizację i prezentowanie ofert sugestii doskonale zgodnych z preferencjami klientów, także w czasie rzeczywistym. Te rekomendacje trafiają do Kowalskiego za pośrednictwem jego osobistego asystenta wirtualnego, sprytnego pomocnika w zakupach – podkreśla przedstawiciel Kogifi Digital.

Kolejną ważną tendencją będą odpowiedzialne zakupy.

– Coraz większy nacisk kładzie się także na wybór firm kurierskich pod kątem ich podejścia do ekologii i zrównoważonego rozwoju. Zmienia się także polityka zwrotu: wiele e-sklepów oferuje możliwość oddania towaru w placówce stacjonarnej, aby ograniczać przejazdy firm kurierskich i ponowne pakowanie zakupów – podkreśla Jakub Koba.

Jakie inne rozwiązania wpłyną na e-commerce? Wzrośnie rola mobile shoppingu, czyli zakupów i płatności za pośrednictwem smartfonów. Odzieżówkę zrewolucjonizują wirtualne przymierzalnie, czyli rozszerzona rzeczywistość (AR, augmented reality). Jak donosi agencja konsultingowa Manatt Digital Media, 61 proc. klientów woli robić zakupy w sklepach wyposażonych w AR, a dla 45 proc. użytkowników ta innowacja jest wsparciem w decyzjach zakupowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane