E-handel wchodzi na giełdę tylnymi drzwiami

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2021-10-27 15:44

Less, który na giełdzie ma zastąpić Groclin, zebrał właśnie kolejną rundę finansowania. Tymczasem do połączenia z notowaną już na NewConnect spółką przymierza się właściciel Intymna.pl

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie biznesy ehandlowe mogą pojawić się na GPW i NewConnect oraz na jakich zasadach chcą wejść na parkiet
  • kto stoi za Grupą Modne Zakupy, znaną z esklepu Intymna.pl, i jak ma się rozwijać biznes spółki
  • jak idą przygotowania do wejścia na giełdę platformy Less i kto wziął udział w jej ostatniej rundzie finansowania

Pandemia znacznie zwiększyła zainteresowanie zakupami w internecie — również wśród inwestorów giełdowych. Na GPW ekspozycję na tę branżę po ubiegłorocznym debiucie daje przede wszystkim Allegro, ale grono spółek e-handlowych sukcesywnie się poszerza.

Na początku tego roku debiutował odzieżowy Answear.com, a w lipcu Shoper, dostarczający rozwiązania do tworzenia e-sklepów. Wszystkie spółki debiutowały „klasycznie", przeprowadzając przed wejściem na giełdę oferty publiczne.

Inaczej jest w przypadku dwóch kolejnych spółek e-handlowych, które mogą pojawić się na warszawskim parkiecie. Na początku miesiąca plany wejścia na giełdę w miejsce notowanego już Groclinu ogłosił Less, operator aplikacji do handlu przedmiotami używanymi (głównie odzieżą).

Teraz giełdowe zakusy ujawniła Grupa Modne Zakupy (GMZ), do której należy duży e-sklep z bielizną Intymna.pl, a także kilka innych serwisów. W tym tygodniu okazało się, że GMZ prowadzi negocjacje w sprawie połączenia z notowanym na NewConnect Infoscanem.

„Strony postanowiły że w wyniku zawarcia listu intencyjnego rozpoczną w dobrej wierze negocjacje zmierzające do określenia modelu współpracy, w tym także powiązań kapitałowych, w celu połączenia działalności biznesowej stron i uzyskania w ten sposób strategicznych synergii. Strony dokonają ustaleń dotyczących wyboru modelu współpracy, wzajemnego badania prawno-księgowego (due diligence) oraz warunków potencjalnej transakcji, jeśli do takowej dojdzie” — poinformował Infoscan.

— Konkretne parametry transakcji będą kształtowane w najbliższym czasie. Na razie wszystkie opcje są na stole — mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes i znaczący udziałowiec GMZ, inwestorom giełdowym znana m.in. jako była prezes PTK Centertel (operatora sieci Orange) i PGNiG.

E-handlowy silos

Infoscan jest na NewConnect od 2015 r. Przez lata rozwijał urządzenie telemedyczne do diagnostyki bezdechu sennego, ale wbrew zapowiedziom nie zdołał go wprowadzić na rynek amerykański i popadł w finansowe kłopoty. W ostatnich miesiącach poszukiwał chętnego do zajęcia jego miejsca na małej giełdzie. Zaawansowane rozmowy toczył z Movie Games Mobile, ale w tym miesiącu zakończyły się fiaskiem. Teraz Infoscan do 30 listopada ma podpisać umowę z GMZ lub „sformalizować rozmowy”.

— Dostrzegamy ogromny potencjał dalszego wzrostu rynku e-commerce, szczególnie w segmencie bielizny. Ostatnie lata stały pod znakiem dynamicznego wzrostu skali zakupów w sieci, a pandemia, zmiany zwyczajów zakupowych i dostosowanie oferty firm logistycznych tylko wzmocniły ten trend. Uważamy, że wejście w branżę e-commerce to dobra decyzja biznesowa, a zarazem bardzo ciekawa propozycja dla akcjonariuszy Infoscanu — mówi Kamil Gaworecki, prezes Infoscanu, cytowany w komunikacie.

Powrót na giełdę:
Powrót na giełdę:
Grażyna Piotrowska-Oliwa karierę zrobiła w branży telekomunikacyjnej, przez rok kierowała też PGNiG. Ostatnio byla szefową Virgin Mobile, nim operatora przejął Play. Teraz zarządza e-handlową Grupą Modne Zakupy, w którą jest też zaangażowana kapitałowo. Biznes może pojawić się na NewConnect.
materiały prasowe

GMZ w ubiegłym roku miała około 16 mln zł przychodów.

— Rośniemy zgodnie z planem, sprzyja nam duży popyt na zakupy internetowe. Nasza koncepcja zakłada zbudowanie dużego silosu dla firm e-handlowych. Najbardziej rozpoznawalny sklep to Intymna.pl, oferująca produkty 100 marek bieliźnianych oraz z sektora beauty, ale mamy też e-sklepy z odzieżą, kolejny z akcesoriami erotycznymi. Przebudowaliśmy w ostatnim czasie portoflio marek, zniknął brand Ohso, który został zastąpiony przez Primodo.com — mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.

Czysty e-commerce to jedna strona działalności GMZ. Druga to internetowe projekty związane z wynajmem nieruchomości, w które inwestują udziałowcy grupy.

— Przejęliśmy w ostatnich miesiącach serwis Rentplanet, służący do zarządzania wynajmem krótkoterminowym mieszkań i apartamentów. To dla nas druga noga biznesowa. Będziemy też rozwijać spółkę w kierunku innych linii biznesowych, jak choćby mieszkań dla pracowników tymczasowych, np. z Ukrainy — mówi prezes GMZ.

Największy pakiet w GMZ ma spółka Mizyak Investment Corp. Znaczącymi akcjonariuszami grupy poza Grażyną Piotrowską-Oliwą są też m.in. Wojciech Uchman, były szef finansów Virgin Mobile w czasie, gdy kierowała nim Grażyna Piotrowska-Oliwa (ta dwójka ma pakiet kontrolny w Rentplanet), Dagmara Malczewska-Grzelak, założycielka Intymna.pl, czy związany wcześniej z MCI Maciej Bogaczyk.

— Mamy silne grono inwestorów, więc pozyskanie pieniędzy na rozwój nie jest obecnie problemem. Zresztą w ogóle teraz na rynku nie ma problemu z finansowaniem biznesów e-handlowych. Wyzwaniem natomiast jest rozwinięcie grupy w taki sposób, by przy wzroście przychodów, który można wygenerować nowymi markami i marketingiem, utrzymać wydajność obsługi klienta i logistyki. Pracujemy też nad tym, by produkty były przedstawiane w internecie w sposób jak najbardziej atrakcyjny — kwestią czasu jest np. wprowadzenie przymierzalni 3D — mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.

Pieniądze przed debiutem

Tymczasem tempa nabierają przygotowania do wejścia na giełdę platformy Less, która oficjalne zaczęła działać na rynku e-handlowym w połowie 2019 r. Przedstawia się jako „najszybciej rosnąca polska platforma do sprzedawania i kupowania używanych rzeczy”, konkuruje m.in. z Vinted.

Po intensywnych kampaniach marketingowych z udziałem influencerów aplikację pobrało około 800 tys. osób, ale na razie platforma nie generuje przychodów. Jej twórcy tłumaczą, że „model monetyzacyjny zostanie wdrożony, gdy portal osiągnie masę krytyczną”. Docelowo spółka ma zarabiać na prowizjach od transakcji.

Głównym inwestorem Lessa jest Dawid Urban, współtwórca e-papierosowej grupy Chic, którą odkupił koncern tytoniowy British American Tobacco. Grono inwestorów jest jednak szersze — wśród udziałowców są m.in. Robert Lewandowski, współwłaściciel Maspeksu Krzysztof Pawiński czy część założycieli Allegro. W ostatnich dniach spółka zakończyła kolejną rundę finansowania.

— Zakładaliśmy, że pozyskamy 8 - 10 mln zł. W mniej niż tydzień zebraliśmy 10 mln zł, a zainteresowanie było jeszcze większe. W rundzie uczestniczyło siedmiu prywatnych polskich inwestorów, w tym Krzysztof Pawiński z Maspeksu, który już wcześniej był udziałowcem spółki, a także Adam Kenkel z firmy Werner Kenkel — mówi Dawid Urban, współtwórca i największy udziałowiec Lessa (po ostatniej rundzie ma ponad 35 proc. kapitału).

Biznes z odzysku:
Biznes z odzysku:
Mateusz Oleksiuk (z prawej) założył start-up jako pracownik firmy konsultingowej i przekonał do inwestycji Dawida Urbana, znanego z branży e-papierosowej. Inwestor wywrócił do góry nogami model biznesowy i postawił na stworzenie platformy do handlu używanymi rzeczami. Na razie start-up nie zarabia na siebie, ale już wkrótce ma wejść na giełdę.
materiały prasowe

Werner Kenkel to duży wielkopolski producent tektury falistej i opakowań, który w trzech zakładach zatrudnia ponad 1,6 tys. osób.

— Less działa w bardzo perspektywicznej branży i już samo to uzasadnia inwestycję. Produkujemy opakowania od 42 lat i choćby z tej perspektywy widzimy teraz olbrzymi boom na e-commerce. Spółka ma ciekawy zespół i grono poważnych inwestorów, traktuję ją jako inwestycję długoterminową — mówi Adam Kenkel, prezes i współwłaściciel grupy Werner Kenkel.

Ostatnia prosta

W poprzedniej rundzie finansowania na początku 2020 r. spółka zebrała 12 mln zł.

— Pozyskane teraz pieniądze pozwalają nam finansować działalność w perspektywie najbliższego roku. Skupiamy się na dynamicznym rozwoju bazy klientów w Polsce, a także analizujemy nowe rynki zagraniczne. Pieniądze z bieżącej rundy przeznaczymy przede wszystkim na rozbudowę naszych zespołów marketingowych i IT oraz na rozwój funkcjonalności platformy. Część przeznaczona zostanie na działania marketingowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ewentualną kolejną rundę finansowania przeprowadzimy jako spółka giełdowa — mówi Mateusz Oleksiuk, prezes i współtwórca Lessa.

Od początku października Less prowadzi formalne rozmowy z giełdowym Groclinem. Spółki mają przeprowadzić transakcję w formie tzw. odwrotnego przejęcia. Parytet wymiany akcji nie został jeszcze ustalony, ale od informacji o planowanej transakcji kurs Groclinu zdążył już urosnąć prawie o 50 proc.

— Potwierdzamy, że wszystkie formalności chcemy zakończyć jeszcze w tym roku. Obecnie trwa wzajemne due diligence obu podmiotów. Informacja o planach giełdowego debiutu już nam pomogła. Mamy otwartych wiele procesów rekrutacyjnych i zaczęli się do nas zgłaszać doświadczeni menedżerowie ze spółek e-handlowych, którzy chcą do nas dołączyć — mówi Mateusz Oleksiuk.