Po półrocznej przerwie wraca popularny instrument, w którym można zgarnąć unijne fundusze na powiązania B2B. W nowym rozdaniu z działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG) na chętnych czeka prawie 300 mln zł. Dotacyjny tort zostanie podzielony miedzy mikro-, małe i średnie firmy, które komunikują się z kontrahentami, dystrybucją lub punktami sprzedaży w tradycyjny sposób, a chciałyby zastąpić papiery i e-maile systemem elektronicznym. Na jedno przedsięwzięcie można otrzymać od 20 tys. zł do nawet 2 mln zł. Wnioski oceni i dotacje przyzna Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
![GOTOWI JUŻ NA STARCIE: — Nowe kryteria z jednej strony ułatwiły ubieganie się o wsparcie, bo nie trzeba już wykazywać historii współpracy z partnerami biznesowymi. Ale jest też trudniej, bo firmy w dniu składania wniosku muszą mieć wszystkie licencje i koncesje — mówi Błażej Czajkowski, starszy konsultant z firmy doradczej Crido Taxand. [FOT. ARC] GOTOWI JUŻ NA STARCIE: — Nowe kryteria z jednej strony ułatwiły ubieganie się o wsparcie, bo nie trzeba już wykazywać historii współpracy z partnerami biznesowymi. Ale jest też trudniej, bo firmy w dniu składania wniosku muszą mieć wszystkie licencje i koncesje — mówi Błażej Czajkowski, starszy konsultant z firmy doradczej Crido Taxand. [FOT. ARC]](http://images.pb.pl/filtered/dd626677-7a04-400a-909d-af9a8dc60c52/7210cb3c-333a-50a4-9e31-a7e3d89ad758_w_830.jpg)
Szykuj się na nowości
W porównaniu z poprzednimi naborami jest wiele zmian, które znacznie ułatwiają dostęp do dotacji. W puli działania zostało jeszcze dużo funduszy do rozdysponowania, dlatego w marcu resort rozwoju regionalnego, chcąc zachęcić firmy do ubiegania się o pieniądze, wprowadził bardziej przyjazne zasady oceny wniosków. Skorzystać na nich mogą wszystkie przedsiębiorstwa, dla których dotychczasowy poziom dofinansowania był zbyt niski. Jako jedną z najbardziej znaczących nowości w 8.2 trzeba uznać umożliwienie otrzymania dotacji jako pomocy de minimis. To oznacza, że po zmianie firma może dostać dofinansowanie do 70 proc. kosztów projektu (ale do wysokości dotacji w równowartości 200 tys. EUR).
— To duże udogodnienie dla przedsiębiorców. Większość projektów z 8.2 opiewała na dużo niższe kwoty niż maksymalna wartość dotacji, która wynosi 2 mln zł. Przeniesienie części dotacji na de minimis pozwoli na przyznanie wyższych kwot dofinansowania, niż by to wynikało z mapy pomocy regionalnej. To oznacza, że na przykład średnia firma z Wielkopolski na system B2B o wartości 500 tys. zł będzie mogła pozyskać nie 50 proc., ale 70 proc. dofinansowania — mówi Paulina Puchalska, doradca ds. finansowania inwestycji z Europejskiego Centrum Doradztwa Finansowego.
Według nowych kryteriów nie jest już wymagane wykazanie historii współpracy z partnerami biznesowymi. Wystarczy, jeśli wnioskodawca zadeklaruje (i poprze to odpowiednimi analizami), że w ramach projektu rozpocznie współpracę z co najmniej dwoma innymi przedsiębiorcami.
— Warto zaznaczyć, że nadal będzie premiowane, jeśli co najmniej jeden z nich będzie pochodził z zagranicy (to rozwiązanie daje najwięcej dodatkowych punktów w ocenie) lub z innego województwa — podkreśla Błażej Czajkowski, starszy konsultant od funduszy unijnych z firmy doradczej Crido Taxand.
Komplet już pierwszego dnia
Kolejna ważna modyfikacja to możliwość refundacji kosztów poniesionych m.in. na niezbędne analizy i usługi doradcze przed złożeniem wniosku.
— Efektem będzie poprawa jakości dokumentów aplikacyjnych. Przedsiębiorca przed ubieganiem się o dotację będzie mógł zasięgnąć specjalistycznej wiedzy, na przykład od firmy zajmującej się przygotowaniem systemu, co pozwoli lepiej dopracować wniosek — podkreśla Paulina Puchalska. Firma już w dniu składania wniosku powinna wykazać, że ma wszystkie niezbędne licencje i koncesje, dokumentację środowiskową czy pozwolenie na budowę (jeśli te dokumenty są niezbędne w projekcie). Dodatkowo rozwiązania informatyczne powinny być zaawansowane i innowacyjne w porównaniu z dotychczas stosowanymi przez firmę składającą wniosek i jej partnerów.
— W celu zwiększenia szans na dotację powinny one uwzględniać także wdrożenie elektronicznego podpisu lub elektronicznej wymiany danych, co efektywnie będzie prowadziło do wyeliminowania papierowego obiegu dokumentów — mówi Błażej Czajkowski.
Dodatkowo premiowane będą rozwiązania ekologiczne, czyli tak zwane green IT. Chodzi tu w szczególności o wydajność energetyczną sprzętu informatycznego, optymalizację zasobów IT, technologie stosowane w systemach zasilania i chłodzenia czy wtórne wykorzystanie ciepła. Dużą zmianą w przepisach jest też umożliwienie ubiegania się o dotację dużym przedsiębiorcom na potrzeby rozwoju sieci — pod warunkiem przekazania otrzymanego dofinansowania mniejszym kontrahentom.
— Skorzystają na tym sieci franczyzowe, które bardzo potrzebują systemów elektronicznego komunikowania się — uważa Paulina Puchalska.
Preferowany system otwarty
Nowością i jednocześnie jednym z trudniejszych do spełnienia kryteriów będzie „świadczenie na rzecz partnerów biznesowych zaawansowanych usług elektronicznych automatycznego przetwarzania danych lub usług w formule software-as- -a-service (oprogramowanie jako usługa)”. Bazując na przykładzie wskazanym przez PARP, przedmiotem takich usług może być analiza tzw. dużych danych (big data), wspomaganie (automatyzacja) diagnostyki medycznej lub analiz biochemicznych oraz udostępnienie kompleksowych narzędzi dedykowanych określonym branżom lub profesjom.
— Równie istotna jak w poprzednich naborach pozostaje efektywność ekonomiczna projektu. Jest to najwyżej punktowane kryterium, a najlepiej ocenione zostaną te przedsięwzięcia, w których prosty zwrot z inwestycji nastąpi w ciągu 18 miesięcy od zakończenia realizacji — mówi Błażej Czajkowski.
Za otrzymane pieniądze przedsiębiorca będzie mógł sfinansować nawet bardzo kosztowny system dostosowany do potrzeb współpracujących firm i innych partnerów. Istotne, aby wprowadzane nowe rozwiązanie informatyczne pozwalało na komunikację między różnymi rodzajami oprogramowania często stosowanymi przez firmy, a więc np. ERP (Enterprise Resource Planning), MRP (Material Requirements Planning) lub CRM (Customer Relationship Management). Dobrze, gdy będzie cechowało się „otwartą architekturą”, co zagwarantuje poprawną integrację nie tylko z systemami obecnych partnerów zgłoszonych w projekcie, ale też przyszłych kontrahentów. Przedsiębiorcy, którzy nie zdążą złożyć wniosku w tym naborze, drugą i ostatnią w tym roku szansę będą mieli od 17 do 28 czerwca.
WIĘCEJ INFORMACJI
Szczegóły dotyczące naboru i działania: Informatorium PARP tel.: +22 432-89- 91, 432-89-92, infolinia: 0 801-33-22-02, [email protected] http://poig.parp. gov.pl/index/index/747
18.04 Od tego dnia można składać wnioski w naborze...
6.05 …a tego dnia o godz. 16.30 nabór zostanie zamknięty.
Najczęstsze błędy popełniane przez wnioskodawców w naborach z działania 8.2
przeszacowanie wydatków, w tym ich nieracjonalność, brak uzasadnienia czy adekwatności kosztów do celów projektu brak obiektywnej weryfikacji wskaźników produktu i rezultatu przedstawionych we wniosku o dofinansowanie niespełnienie kryterium efektywności, które mówi, że „środki będą wykorzystane w sposób efektywny” (relacja nakład/rezultat). brak precyzyjnego wskazania procesów, które miałyby obsługiwać system w nowej, zautomatyzowanej formie wskazywanie typów współpracy, która nie kwalifikuje się do dofinansowania wydatki opisane zbyt ogólnie (m.in. brak parametrów technicznych, wskazania liczby sztuk planowanych do zakupu)