Firma ElectroMobility Poland planuje w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym budowę Hubu EMP, który ma składać się z fabryki samochodów elektrycznych, centrum badawczo-rozwojowego oraz systemu inwestowania w innowacyjne firmy z zakresu elektromobilności.
– Osią tego projektu jest nowoczesna fabryka samochodów elektrycznych w Jaworznie. To będzie nowoczesny modułowy zakład o wydolności 150 tys. sztuk rocznie, z dość szybką możliwością rozbudowy o kolejne 150 tys. sztuk – powiedział Paweł Tomaszek.
Centrum badawczo-rozwojowe – zgodnie z wizją ElectroMobility Poland – ma działać zarówno na rzecz jaworznickiej fabryki, jak i szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Dyrektor ds. komunikacji firmy wyjaśnił, że wchodzą w to również rozwiązania związane np. z wymianą energii i cyberbezpieczeństwem.
– Mamy w Polsce najlepszych ekspertów jeśli chodzi o bezpieczeństwo sektora bankowego. Nie ma powodu, dla którego to polscy inżynierowie nie mogliby kontrybuować w tym zagadnieniu, w tych rozwiązaniach, które mogą być aplikowane w przyszłości w samochodach zjeżdżających z linii produkcyjnej w Jaworznie – powiedział Tomaszek.
Wskazał, że warunkiem funkcjonowania fabryki będzie stworzenie zintegrowanego systemu dostaw od lokalnych producentów. Zasygnalizował, że docelowo powinni oni zapewniać 80 proc. dostaw. Wyjaśnił, że koncentracja firm z jednego sektora w danym regionie zwiększa ich produktywność, innowacyjność i konkurencyjność.
ElectroMobility Poland do uruchomienia fabryki samochodów elektrycznych potrzebuje międzynarodowego partnera. Strategia firmy zakłada transfer technologii i know-how, dystrybucję ryzyka, dostęp do rynku i standardów branżowych oraz suwerenność decyzyjną.
Tomaszek poinformował, że ElectroMobility Poland podpisało dwa porozumienia o współpracy z międzynarodowymi partnerami z Chin. – W tej chwili trwają negocjacje dotyczące szczegółowych zapisów umowy docelowej – zasygnalizował. Dodał, że do dalszych negocjacji konieczne będzie zapewnienie finansowania dla tego projektu.
ElectroMobility Poland ubiega się o 4,5 mld złotych wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy.
Dyrektor ds. komunikacji firmy zapewnił, że posiada ona wszystkie zgody formalne konieczne do rozpoczęcia prac budowlanych w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Wskazał, że przygotowanie nowej koncepcji projektu przez ElectroMobility Poland było konieczne ze względu na zerwanie ciągłości projektowej samochodów marki Izera pod koniec 2023 r. z powodu braku finansowania.
Kongres Nowej Mobilności to trzydniowa konferencja i targi poświęcone zrównoważonej transformacji. W 2025 r. organizatorzy – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i E-Mobility Europe – zapowiedzieli prawie 250 paneli dyskusyjnych, wykładów i warsztatów odbywających się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Innowacyjna gospodarka, polityka klimatyczna, transport i jakość życia w miastach to główne tematy tegorocznego kongresu. Sześć głównych ścieżek tematycznych to: Clean Transport, Urban Innovation, Sustainable Economy, Infrastructure & Investments, Climate Policy oraz Life Quality & Health.
Kongres Nowej Mobilności odbywa się we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.