Emisje udziałowe to teatr rozmaitości

Szymon Maj
opublikowano: 2020-11-26 22:00

Pod koniec roku obrodziło emisjami crowdfundingowymi. Do wyboru są spółki z branż takich, jak m.in. kurierska, spożywcza i gier komputerowych

Na rynku kapitałowym ważne jest, by wybrać dobry czas na debiut. Opolska firma Stava to sieć kurierów, działających w branży gastronomicznej, a więc dotknętej obecnie ograniczeniami w sprzedaży w lokalach. Firma współpracuje m.in. z sieciami AmRest, Sfinks, North Fish i Telepizza, a z emisji crowdfundingowej chce zgarnąć 4,3 mln zł. W 2019 r. przychody sieci (partnerów franczyzowych Stava oraz samej spółki) ze sprzedaży usług kurierskich wyniósł 8,8 mln zł. Tylko w październiku 2020 r. sprzedaż wyniosła 1,8 mln zł.

– Pozyskane pieniądze planujemy przeznaczyć na szybką rozbudowę sieci z 30 do 93 oddziałów w Polsce do końca 2021 r. oraz wejście na rynek niemiecki. Docelowo planujemy działać w większości krajów europejskich – mówi Paweł Aksamit, prezes spółki, która pieniądze zbiera poza platformą crowdfundingową.

Na niekorzystanie z usług pośrednika zdecydowało się też Omnioxy, producent komór hiperbarycznych. Firma chce od inwestorów 2,6 mln zł. Dotychczas sprzedała 117 komór, a jej obroty z ostatnich 12 miesięcy wyniosły 4,8 mln zł. Spółka odnotowała przy tym 0,6 mln zł zysku. Ponad połowa pieniędzy pozyskanych z emisji zostanie przeznaczona na badania i rozwój, a jedna czwarta na ekspansję zagraniczną. Założyciele Omnioxy podpisali umowę lock-up, w której zobowiązują się do niezbywania akcji przez 3 lata od zakończenia emisji lub 6 miesięcy po wejściu spółki na giełdę.

– Chcemy być numerem jeden nie tylko w Polsce, ale również w całym regionie, dlatego w 2021 r. planujemy wejść z naszymi produktami na nowe rynki. Rozważamy kraje sąsiedzkie i nadbałtyckie – mówi Adam Cegielski, prezes Omnioxy.

Biznes na tlenie
Biznes na tlenie
Adam Cegielski (z lewej), prezes Omnioxy i Marcin Cegielski chcą pozyskać 2,6 mln zł na rozwój komór hiperbarycznych. Zdecydowali się na emisję poza platformą i pozyskali już ponad 1 mln zł.

Meble, czekolada i kaski

Po pieniądze startuje także powstała w listopadzie 2020 r. spółka Riverdale Solutions, która pod marką Tre sprzedaje meble i design. Produkty firmy dostępne są na 29 rynkach. Za część projektową marki odpowiada Tomasz Rygalik związany m.in. z ASP w Warszawie, a za obszar biznesowy Marcelina Plichta-Wabnik. Cel emisji to 2 mln zł, a inwestorzy mogą objąć akcje w trzech cenach. Pozyskane pieniądze z emisji pochłonie marketing – 800 tys. zł, stworzenie showroomu – 480 tys. zł, rozwój działu sprzedaży – 392 tys. zł, wydatki operacyjne i rozwój kolekcji. Spółka zakłada wykup akcji po upływie minimum dwóch lat od emisji.

Dla fanów słodyczy ofertę inwestycyjną przygotowało Las Vegan’s. Z emisji firma chce pozyskać 1 mln zł. Większość pozyskanych pieniędzy pochłonie kupno maszyn produkcyjnych (520 tys. zł), 300 tys. zł zostanie przeznaczone na marketing, a pozostałe pieniądze na opakowania, certyfikaty i prace badawcze. Po trzech latach inwestor będzie mógł odsprzedać akcje Manufakturze Czekolady Chocolate Story po cenie uwzględniającej 8 proc. zwrotu z inwestycji rocznie.

– Trzyletni plan wdrożenia nowej marki zakłada obrót wynoszący 1,5 mln zł pod koniec 2023 r., przy marży EBITDA na poziomie 15 proc. W tym czasie zakładamy powstanie nowej linii produkcyjnej opakowań ekologicznych, uzyskanie certyfikacji opakowań BIO, a także budowę dystrybucji produktów Las Vegan’s w Polsce i na świecie – mówi Marcin Parzyszek, prezes spółki.

Na 1,3 mln zł liczy Seemore, firma technologiczna, która chce poprawić bezpieczeństwo na drogach przez stworzenie inteligentnego kasku. Spółka powstała w 2015 r. i ma już wstępne rozwiązania. Większość z pozyskanej kwoty – 1 mln zł – Seemore zamierza przeznaczyć na wkład własny do projektu badawczo-rozwojowego NCBR o wartości 3 mln zł. Firma planuje przeprowadzić kolejne emisje w ciągu 2 lat. Do 2025 r. nie zamierza wypłacać dywidendy, a ewentualny debiut będzie rozważany w ciągu najbliższych pięciu lat.

Stałe branże

Inwestorzy mogą wziąć udział w emisjach producentów gier – Golden Eggs Studio z celem 1,1 mln zł i Cave Games, spółki, która liczy na 0,8 mln zł. Pierwsza z firm chce wejść na giełdę w 2022 r., a w akcjonariacie ma m.in. Ultimate Games. Druga na NewConnect zamierza zadebiutować pod koniec przyszłego roku.

Na inwestorów czekają też spółki z branży alkoholi – browar Brokreacja liczy na 2,4 mln zł. Jest to jej druga zbiórka crowdfundingowa. W zeszłym roku spółka pozyskała 1,7 mln zł. Na wsparcie tłumu odważyła się też Winnica Zbrodzice. Jest to pierwsza firma związana z winami, która zdecydowała się na crowdfunding. Cel emisji to 2,8 mln zł. Na prawie 2 mln zł liczy Endofund – firma z branży faktoringowej dla rynku medycznego. W podobną kwotę celuje ERE Inwestycje, firma zajmuje się m.in. obrotem wierzytelnościami ubezpieczeniowymi. Ponadto jeszcze w tym roku inwestorzy będą mogli kupić udziały w fotowoltaicznym Sunday Energy i w Iron VR z branży gier.

Szeroki wybór

Nazwa spółkiCel emisji (w mln zł)Branża
Stava4,3Usługi kurierskie
Winnica Zbrodzice2,8Alkohole i turystyka
Omnioxy2,6Technologia
Browar Brokreacja2,4Alkohole
Riverdale Solutions2Meble i design
ERE Inwestycje2Wierzytelności
Endofund1,9Faktoring
Seemore1,3Technologia
Golden Eggs Studio1,1Gry komputerowe
Las Vegan's1Produkcja czekolady
Cave Games0,8Gry komputerowe