Empiriusz? To jest inny świat

Robert Rybarczyk
opublikowano: 2022-10-14 15:02

Jeden z najtrudniejszych przedmiotów: pierwiastki, atomy, cząsteczki, wzory wodorotlenków, kwasów, równania, reakcje… Jeśli sobie przypominasz zajęcia z chemii, ciarki idą po plecach. Tymczasem nauczyciele zapewniają, że chemia może być fajna – z pomocą nowego zestawu edukacyjnego Empiriusz i wirtualnej rzeczywistości.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Bezpieczne zajęcia:
Bezpieczne zajęcia:
Uczeń każdą czynność wykonuje w przestrzeni trójwymiarowej. Nie ma możliwości, żeby coś mu się stało np. podczas przeprowadzania doświadczenia na lekcji chemii.
DANIEL REMIAN

Na Superprof.pl, platformie do wyszukiwania korepetytorów, można przeczytać, że: „chemię często postrzega się za trudną do nauczenia. Duża część uczniów uważa, że zajęcia z chemii są nudne, trudne i przytłaczające. Chemia, podobnie jak inne nauki ścisłe – fizyka i biologia, jest postrzegana jako przedmiot, w którym odnajdą się tylko inteligentni uczniowie, początkujący naukowcy.”

Absolwenci ogólniaków, którzy się zastanawiają, iść, czy nie iść na chemię, czytają na studentnews.pl: „chemia to szereg działań, obliczeń, wzorów. Zanim wykonamy doświadczenie, należy przewidzieć różne reakcje i rozwiązania. W wielu przypadkach konieczna jest wiedza fizyczna, głównie w zakresie materiałoznawstwa i wchodzenia w reakcje rozmaitych substancji. Przydaje się chemikom stateczność oraz precyzja, wręcz pedantyzm. Warto również wiedzieć, iż chemia to nauka ściśle związana z fizyka i matematyką.”

Ośrodek Rozwoju Edukacji przy Ministerstwie Edukacji i Nauki (zajmuje się doskonaleniem nauczycieli) zaznacza, że chemia: „jest przedmiotem eksperymentalnym. Duży nacisk położony jest na umiejętności związane z projektowaniem i przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych.”

Nauka w 3D

Zaangażowanie:
Zaangażowanie:
Współczesna szkoła rywalizuje o uwagę uczniów ze światem cyfrowym. Nauczyciele są zdania, że sprzęt wykorzystujący nowoczesne technologie może stawić czoła tej konkurencji.

Jak widać, ogólnie przedmiot trudny. Wymagający skupienia, wiedzy, wysiłku. By sprawić, żeby stał się dla uczniów przystępniejszy i ciekawszy, wydająca podręczniki Nowa Era i edutech Vulcan stworzyły wirtualne laboratorium chemiczne Empiriusz.

– Jestem entuzjastką Empiriusza. To inny świat. Pracując w goglach, wchodzi się do wirtualnej rzeczywistości. Uczeń każdą czynność wykonuje w przestrzeni trójwymiarowej. Pozostali obserwują wszystko na ekranie. Nie ma możliwości, żeby uczniowi coś się stało podczas przeprowadzania doświadczenia. A wiadomo, że podczas doświadczeń mieli styczność z różnymi substancjami niebezpiecznymi. Teraz to jest jeden z najbezpieczniejszych przedmiotów – zapewnia Magdalena Wiśniewska, dyrektorka Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pionkach, wychowawczyni i jednocześnie nauczycielka chemii.

Przyznaje, że uczniowie nie mają problemu z opanowaniem i poruszaniem się w 3D.

– To już inne pokolenie. Dla nich nie jest problemem poruszać się w 3D. Zajęcia z Empiriuszem są tak atrakcyjne, że muszę pilnować, by nikt nie był pominięty. A sama już nie muszę przygotowywać odczynników. To dla mnie duże ułatwienie – mówi Magdalena Wiśniewska.

Przenośne laboratorium

Zasięg:
Zasięg:
Wirtualne laboratorium trafiło już do ponad 700 szkół w Polsce w ramach programu Laboratorium Przyszłości finansowanego przez resort edukacji.
materiały prasowe

Empiriusz to mobilne urządzenie, na które składają się: gogle VR z kontrolerami (VR HTC VIVE Cosmos), komputer gamingowy, aplikacja z doświadczeniami w technologii VR, ekran dotykowy do obsługi urządzenia, karty pracy do każdego doświadczenia (można przeprowadzić 82 doświadczenia chemiczne), scenariusze lekcji.

Dzięki temu przenośnemu laboratorium w wirtualnej rzeczywistości można również prowadzić zajęcia z geometrii, ponieważ program obejmuje dwa moduły tematyczne, czyli wspomniane laboratorium do przeprowadzania doświadczeń z chemii dla uczniów szkół podstawowych i średnich, a także moduł nauki o bryłach dla uczniów szkół podstawowych (mogą konstruować modele przestrzenne graniastosłupów, ostrosłupów i brył obrotowych).

Intuicyjnie:
Intuicyjnie:
Uczniowie nie mają problemu z opanowaniem i poruszaniem się w 3D.
materiały prasowe

Wirtualne laboratorium trafiło już do ponad 700 szkół w Polsce w ramach programu Laboratorium Przyszłości finansowanego przez resort edukacji.

— Wirtualne laboratorium Empiriusz pokazuje wpływ, jaki wirtualna rzeczywistość może mieć na nowoczesne środowiska nauczania, wprowadzając nas w zupełnie nowy wymiar edukacji. Stworzenie prawdziwego laboratorium w VR wyposaża nauczycieli w narzędzia, których potrzebują, by dać uczniom bezpieczną i interaktywną przestrzeń do odkrywania podstawowych dziedzin nauki, takich jak chemia. Fascynujące jest widzieć potencjał immersyjnej edukacji opartej na VR, która ożywa dzięki innowacyjnym aplikacjom — mówi Fabian Nappenbach z HTC VIVE.

Cyfrowe odwzorowanie:
Cyfrowe odwzorowanie:
Uczniowie, korzystając z gogli i kontrolerów, przeprowadzają zgodnie z instrukcją wybrane doświadczenie. Pozostali uczniowie obserwują jego przebieg na ekranie telewizora lub tablicy interaktywnej. Notują obserwacje i formułują wniosek w karcie laboratoryjnej.
materiały prasowe

A jak to działa w realu? Na przykład na stronie Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie spkleszczow.pl czytamy: „W jaki sposób uczyć się efektywnie? To pytanie zadajemy sobie niezależnie od wieku. Okazuje się, że nauka dająca najlepsze efekty to taka, którą możemy doświadczyć, zobaczyć, kiedy możemy wejść w interakcję. Wirtualna rzeczywistość, która angażuje ucznia, pobudza jego wyobraźnię i zwiększa motywacje, pomaga zrozumieć skomplikowane zagadnienia. Ale też poprawia zdolność zapamiętywania nabytej wiedzy. Uczeń, korzystając z gogli oraz kontrolerów, przeprowadza doświadczenie. Pozostali uczniowie obserwują jego przebieg na ekranie. Notują obserwacje oraz formułują wniosek w karcie laboratoryjnej. Urządzenie jest intuicyjne i łatwe w obsłudze.”

– Ósme klasy jako pierwsze z tego korzystały i były zachwycone. Miały okazję przeprowadzenia doświadczeń w wirtualnej przestrzeni, więc czuły się bezpiecznie. Jest bardzo fajna opcja testu podsumowującego. Dzieci na początku denerwowały się z powodu tego testu. Ale zobaczyły, że po doświadczeniach można bez problemu odpowiedzieć na pytania testowe. Teraz dzieci nie mogą się doczekać zajęć. Polecam innym szkołom – mówi nauczycielka chemii Joanna Zych ze Szkoły Podstawowej nr. 1 we Wrocławiu.

Nowa Era i edutech Vulcan pracują nad wprowadzeniem kolejnych przedmiotów do Empiriusza.

Podręcznik zero-waste dla najmłodszych
Podręcznik zero-waste dla najmłodszych

Edukacja inwestycją w przyszłość - ekologiczna bajka o niemarnowaniu żywności trafi do 14 tys. placówek edukacyjnych.

Tematem, który wydaje się szczególnie bliski najmłodszym pokoleniom jest ekologia i przeciwdziałanie zmianom klimatu. Dzieci, które kiedyś odziedziczą po nas planetę, z niezwykłą wrażliwością podchodzą do kwestii środowiskowych. Jednocześnie szerząca się w sieci dezinformacja sprawia, że rzetelne materiały dydaktyczne są potrzebne bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Według European Digital Media Observatory (EDMO), w sierpniu co piąty fake news dotyczył zmiany klimatu. Dzięki sprawdzonym informacjom podanym w ciekawej formie, możemy uchronić najmłodszych przed fałszywymi informacjami i wykorzystaniem idealizmu naszych dzieci przez rozpowszechniających dezinformację.

Takim rzetelnym materiałem jest książka „Dobre rady na odpady”. Publikacja, powstała dzięki współpracy firmy Provident i Fundacji Zaczytani.org, ma popularyzować ideę zero waste wśród najmłodszych. Książka składa się z trzech części: bajki, części bajkoterapeutycznej oraz części merytorycznej.

Bajka, której autorem jest pisarz książek dla najmłodszych Boguś Janiszewski, uczy dzieci niemarnowania żywności, a w szczególności owoców i warzyw. Opowieść uatrakcyjniają piękne ilustracje Adama Fatygi. Druga część publikacji poświęcona jest bajkoterapii, dzięki której budujemy więź z dzieckiem, wspieramy jego rozwój psychiczny i pomagamy w rozwiązywaniu problemów. W książce znalazły się dwa różne scenariusze do przeprowadzenia bajkoterapii: dla nauczycieli i dla rodziców. Tę część opracowały Agnieszka Machnicka i Paulina Godek z Fundacji Zaczytani.org. Ostatnią część, która nosi tytuł „Bez wyrzutów!”, napisała Sylwia Majcher - edukatorka ekologiczna, dziennikarka, autorka bestsellera „Gotuję, nie marnuję. Kuchnia zero-waste po polsku”. Wyjaśnia w niej, jak marnowanie jedzenia wpływa na środowisko i daje konkretne rady, w jaki sposób rozsądnie gospodarować żywnością.

Książka „Dobre rady na odpady” (do pobrania za darmo na https://dobreradynaodpady.zaczytani.org/) zostanie rozesłana do ponad 14 000 placówek edukacyjnych w całej Polsce. W ten sposób organizatorzy chcą zachęcić nauczycieli i edukatorów do poruszania z dziećmi tematyki niemarnowania żywności oraz przeprowadzania zajęć z bajkoterapii.

Komentarz partnera
Karolina Łuczak
rzeczniczka Provident Polska

Czym jest edukacja przyszłości? Dla wielu zapewne łączy się z technologicznie zaawansowanymi pomocami naukowymi. To niezwykle istotny aspekt, jednak dążąc do innowacji, nie możemy zapominać o najważniejszym – edukacja przyszłości powinna kształtować kompetencje, które pozwolą naszym dzieciom stworzyć lepszą przyszłość. Dlatego w Providencie postanowiliśmy postawić na promowanie ekologii i ducha less waste oraz kształtowanie pozytywnych postaw wśród najmłodszych. Aby ułatwić zadanie nauczycielom i rodzicom, przygotowaliśmy nowoczesne i atrakcyjne dla dzieci materiały – pięknie zilustrowaną bajkę oraz opracowanie merytoryczne, które pomoże w poprowadzeniu przekazaniu wiedzy maluchom.