Jeden z największych w regionie funduszy private equity przejmie e-sklep ze sprzętem górskim. Planuje podbić z nim Europę Środkową i Wschodnią.
Polish Enterprise Fund VIII, fundusz private equity zarządzany przez Enterprise Investors (EI), ogłosił miesiąc temu zamiar inwestycji w Modular System z branży budownictwa modułowego. Teraz przymierza się do przejęcia 80 proc. akcji w firmie Snap Outdoor – właścicielu dwóch punktów stacjonarnych oraz e-sklepu 8a.pl ze sprzętem do turystyki i sportów górskich.
– Branży przyglądamy się od sześciu lat, widzimy wiele podobieństw między Snap Outdoor, a naszą bałkańską spółką portfelową – Intersport ISI [sieć sklepów sportowych – red.]. W przypadku 8a.pl w centrum są artykuły związane z outdoorem i nie zamierzamy tego zmieniać. Planujemy natomiast rozwijać ofertę we wszystkim, co ma związek z górami – komentuje Michał Kędzia, partner w Enterprise Investors.

Przychody Snap Outdoor rosną
Snap Outdoor miał w 2019 r. 55,4 mln zł przychodów, 4,1 mln zł zysku netto i 5,4 mln zł operacyjnego. W ubiegłym roku zwiększył sprzedaż do ponad 72 mln zł, a w tym spodziewa się przekroczenia 100 mln zł.
Fundusz podkreśla, że spółka działa w perspektywicznej niszy rynkowej napędzanej m.in. trendami związanymi ze zdrowym trybem życia i sportami uprawianymi na świeżym powietrzu. Kwoty transakcji nie zdradza. Chce ją sfinalizować natychmiast po otrzymaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
W przygotowaniu podbój zagranicy
Założyciele spółki – Elżbieta i Piotr Czmochowie – pozostaną udziałowcami i wspólnie z EI będą ją rozwijać. W planach jest m.in. zagraniczna ekspansja. Zdaniem Michała Kędzi model biznesowy Snap Outdooru pozwala na skuteczne skalowanie poza Polską, a wyspecjalizowanie w handlu online i doświadczenie w logistyce umożliwiają wejście także w inne niszowe segmenty e-commerce.
– Dalsza ekspansja w przeważającej mierze będzie się skupiać na e-handlu. W planach mamy przejęcia spółek działających w podobnych niszach rynkowych – wyjaśnia partner w EI.
– Planujemy wyjść z ofertą do pasjonatów gór mieszkających w innych krajach regionu. Chcemy być ulubionym sklepem dla fanów outdooru w Europie Środkowej i Wschodniej – dodaje Piotr Czmoch, współzałożyciel Snap Outdooru.
Wieloletnie plany inwestycyjne
Fundusz inwestuje standardowo w perspektywie pięciu-ośmiu lat.
– Na tym etapie jest zdecydowanie zbyt wcześnie, by mówić o konkretnej ścieżce wyjścia. Każdy ze scenariuszy – sprzedaż inwestorowi branżowemu lub finansowemu oraz IPO – jest możliwy – mówi Michał Kędzia.
EI jest jedną z największych firm private equity w Europie Środkowej i Wschodniej. Od 1990 r. utworzył dziewięć funduszy o kapitale przekraczającym 2,5 mld EUR. Zainwestowały już 2 mld EUR w 148 spółek z różnych branż – EI ma w portfelu m.in. dystrybutora win JNT Group, i Anwim, czyli operatora stacji benzynowych Moya. Zakończył 135 inwestycji, uzyskując 4,2 mld EUR przychodów – m.in. w Dino i Netię.