Portal eSky.pl to jedna z najbardziej technologicznych spółek działających w branży turystycznej w Polsce. Na rozwiązania IT stawiała od powstania 16 lat temu. Zaczęła od sprzedaży biletów lotniczych, a dziś oferuje także całe pakiety podróżne i działa w 50 krajach. Firma właśnie zrobiła kolejny krok w — nomen omen — chmurach: na początku lipca zaczęła współpracę z Google Cloud.
Kosmiczna prędkość
— Dzięki Google Cloud skala gromadzonych danych wzrosła 10-krotnie. Byliśmy w stanie przechowywać i aktywnie przetwarzać około 10 TB danych analitycznych, obecnie jest to 150 TB. W praktyce daje nam to możliwość wręcz nieograniczonego przechowywania wszelkich danych. Są one przechowywane w naszej hurtowni opartej na BigQuery [rozwiązanie Google’a — red.] i dostępne praktycznie dla wszystkich pracowników, którzy ich potrzebują — mówi Piotr Woś, wiceprezes eSky.pl odpowiedzialny za część technologiczną.
Spółka ma ofertę 1 mln hoteli i apartamentów i 650 linii lotniczych. Jej wiceprezes podkreśla, że teraz szybciej może skalować projekty, co ma znaczenie przy wchodzeniu na nowe rynki. Gdy rośnie liczba użytkowników, zużywa więcej mocy obliczeniowej.
— Czas potrzebny na uruchomienie nowych rynków, czyli ekspansję zagraniczną, skrócił się z około trzech miesięcy do dwóch- -trzech dni — przyznaje Piotr Woś.
Spółka od lat rośnie w dwucyfrowym tempie. W ubiegłym roku miała 314 mln zł przychodów i ponad 30 mln zł zysku EBITDA. W tym roku pandemia i zawieszenie lotów zatrzymają ten marsz. Wyniki za pierwsze półrocze eSky.pl poda na przełomie sierpnia i września.
Wszystkich to czeka
W Polsce z rozwiązań chmurowych korzysta 31 proc. firm, szacuje Deloitte.
— Rozwiązania chmurowe podsumowują dwa słowa: skalowalność i elastyczność. Gdy firma realizuje nowy projekt, może albo zaryzykować i zainwestować w nową, często kosztowną infrastrukturę, albo zastosować rozwiązanie chmurowe, w którym płaci tylko za wykorzystane dane. Spółka eSky.pl jako jedna z pierwszych polskich firm wprowadziła asystenta głosowego, teraz wdraża rozwiązanie chmurowe, a w przyszłości liczę, że skorzysta z naszego rozwiązania zakupów głosowych — mówi Dawid Papież, industry head w Google w Polsce.
Przyznaje, że platforma cloudowa rośnie bardzo szybko. Obecnie ma ponad 150 produktów.
— W chmurze wyląduje większość firm, to przyszłość. Właśnie dlatego wszystkie duże firmy technologiczne inwestują w te rozwiązania — uważa Dawid Papież.
W Polsce budowę regionu Google Cloud firma zapowiedziała w lipcu. Ta inwestycja może być warta 1,5-2 mld USD, ocenia wicepremier Jadwiga Emilewicz. Wcześniej Microsoft poinformował, że zainwestuje 1 mld USD w chmurę obliczeniową w Polsce.
Dżentelmeni milczą
Wiceprezes eSky.pl nie podaje, ile firma płaci Google’owi.
— I tak mieliśmy inwestować w technologie. Zamiast wydawać setki tysięcy złotych na zakup serwerów i budowę infrastruktury, przenieśliśmy część procesów do chmury i będziemy przenosić ich coraz więcej. Migracja do chmury wydłużyła proces rozwoju oprogramowania o 15-20 proc., o tyle wzrosły też planowane nakłady. Inwestycje już się jednak zwróciły. Monitorujemy codziennie koszty i w każdej chwili możemy je ograniczyć. Cały proces migracji zajmie około roku — mówi Piotr Woś.
— Koszty w każdej firmie są inne. Klient płaci nam za wykorzystanie danych, a nie utrzymanie serwerów — zaznacza Dawid Papież.
Inwestuj albo giń
Polska branża turystyczna nie jest za pan brat z technologią. 5 proc. firm działających w sektorze zakwaterowania i gastronomii przeprowadziło w 2018 r. analizę typu big data, a 7 proc. korzystało z płatnych usług obliczeń w chmurze. Średnia w Europie to 10 proc. i 19 proc. Tylko 67 proc. polskich firm korzysta z mediów społecznościowych, a w UE jest to 74 proc. — wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Tymczasem dzisiejsi giganci to firmy technologiczne, które działają w branży turystycznej: Expedia, Booking, Edreams czy Kiwi. Z rynku zniknęło za to kilka brandów, które działały w starym modelu — ostatnio Thomas Cook, najstarsze na świecie biuro podróży założone w 1841 r., które pociągnęło inną starą markę Neckermanna.