Europejski konsument kupuje mimo wszystko

opublikowano: 04-08-2019, 22:00

Mimo że czerwiec przyniósł złe wyniki produkcji i eksportu, unijna gospodarka ciągle napędzana jest rosnącą konsumpcją wewnętrzną.

Według danych Eurostatu w czerwcu sprzedaż detaliczna wzrosła w strefie euro o 1,1 proc. wobec maja bieżącego roku. To wyniki znacznie powyżej rynkowych oczekiwań — ekonomiści spodziewali się wzrostu jedynie o 0,4 proc. To największy wzrost od listopada 2017 r. Sprzedaż rosła we wszystkich kategoriach. Najlepiej sprzedawały się odzież i obuwie, które zanotowały wzrost o 3,5 proc., co jest o tyle imponujące, że w maju ta sama kategoria zaliczyła spadek o 1,1 proc. Najgorzej zaś radził sobie sektor sprzętukomputerowego i książek, który zyskał jedynie 0,5 proc. Rok do roku sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 2,6 proc., o 1,3 pproc. więcej niż oczekiwania rynkowe analityków.

Upały ratują sprzedaż

Marcin Luziński, ekonomista Santander Banku, wskazuje, że czerwcowe dane o konsumpcji pokazują, że za złą sytuację w strefie euro odpowiadają negatywne czynniki zewnętrzne.

— Trzeba zauważyć, że wszystkie ostatnie dane ze strefy euro wyglądały słabo — PMI się obniżał, eksport wyglądał słabo, produkcja również. Tym samym dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej potwierdzają, że konsumpcja wewnętrzna w strefie euro jeszcze się jakoś trzyma, a spowolnienie, które obserwujemy, przede wszystkim wynika z tego, co się dzieje w handlu światowym: ceł i dyskusji na temat przyszłych stosunków handlowych. Co do szczegółów, warto zwrócić uwagę na dobry wynik sektora odzieżowego. Myślę, że to może być efekt związanyz pogodą — czerwiec był bardzo ciepły praktycznie w całej Europie, a zazwyczaj nietypowe zjawiska pogodowe skłaniają konsumentów do zakupu nowych ubrań. W Polsce widzieliśmy ten efekt i myślę, że to samo mogło się pojawić w strefie euro — mówi ekspert.

fb545d1e-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Będzie jeszcze gorzej

Oceniając perspektywy na przyszłość Marcin Luziński twierdzi, że optymistyczne czerwcowe dane o sprzedaży detalicznej nie są przełomowe.

— Jeśli chodzi o najbliższe miesiące, to czekamy na punkt, kiedy strefa euro zacznie się odbijać. Na razie odczyt sprzedaży detalicznej w czerwcu jest dobrym sygnałem, ale trudno powiedzieć, by to już był przełomowy moment. Było trochę czynników jednorazowych stojących za tak dobrym wynikiem w czerwcu, więc bardzo możliwe, że lipiec zaskoczy negatywnie, natomiast według mnie w perspektywie kilku kwartałów sytuacja zacznie się poprawiać. Podsumowując, w najbliższym czasie sytuacja może się jeszcze trochę pogorszyć,ale w perspektywie kilku kwartałów będzie już coraz lepiej — komentuje analityk.

Ekonomista ING Bert Colijn zastanawia się, czy optymizm konsumentów przetrwa obawy o światowy wzrost gospodarczy.

„W ostatnich miesiącach koniunktura konsumencka zachowywała wstrzemięźliwość, ważąc z jednej strony optymizm co do poprawy dochodów gospodarstw domowych, a z drugiej — obawy o perspektywy gospodarcze. W ostatnim okresie jednak coraz więcej konsumentów wskazuje, że dokonuje dużych zakupów, co poprawia wyniki sprzedaży detalicznej. Mimo że konsumenci patrzą na nadchodzące miesiące z niepokojem, nie prowadzi to do zmniejszenia dużych zakupów, przynajmniej nie teraz” — puentuje holenderski ekspert ING.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy